logo

معرفی به استاد دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
معرفی به استاد دانشگاه آزاد

به طور معمول دانشجویانی که اغلب واحدهای درسی خود را گذرانده‌اند و کمتر از ۱۰ واحد آن‌ها مانده است، درخواست معرفی به استاد دانشگاه آزاد را دارند تا بدون اضافه شدن ترم تحصیلی، زودتر فارغ‌التحصیل شوند‌. البته با این‌کار دانشجویان شهریه کمتری پرداخت می‌کنند. شرایط و ضوابط معرفی به استاد در دانشگاه‌های مختلف، یکسان نیست. به طوری در برخی دانشگاه‌ها بیشتر از ۴ واحد مجاز به انتخاب نیست و در برخی دیگر می‌توان بیشتر از این تعداد را نیز انتخاب کرد. در این مقاله به بررسی معرفی به استاد دانشگاه آزاد، شرایط، مراحل و… می‌پردازیم تا به دانشجویان در این مورد اطلاعات کافی داده شود.

معرفی به استاد دانشگاه

دانشجویانی که می‌خواهند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند یا در مقطع‌های تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد Masters ادامه تحصیل بدهند، باید تمامی واحدهای درسی را پاس کرده باشند در واقع باید برای تمامی دروس، نمره‌ای داشته باشند. اگر دانشجو حتی چند درس را نگذرانده باشد امکان فارغ‌التحصیلی ندارد و باید مجددا در یک نیمسال تحصیلی انتخاب واحد انجام دهد‌.

در برخی موارد دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی تعداد کمی واحد را باید بگذرانند و در این صورت، انتخاب واحد تحصیلی محدود، ارزش زیادی ندارد. خوشبختانه برای این دانشجویان، دانشگاه ترتیبی را امکان‌پذیر کرده است که دانشجو بتواند خارج از تقویم تحصیلی academic calendar ، واحدهای محدودی را دریافت کند.

در واقع معرفی به استاد Introduction to the teacher به معنای دریافت تعداد واحد درسی محدود برای دانشجویان است. اگرچه معرفی به استاد اغلب در مقطع کارشناسی انجام می‌شود، اما دانشجویان می‌توانند در تمامی مقاطع تحصیلی در صورت واجد شرایط بودن، از این فرصت استفاده کنند و دروس محدود خود را اخذ کنند.

لازم است بدانید که واحدهای معرفی به استاد به صورت خارج از تقویم دانشگاهی دریافت می‌شود بنابراین دانشجویان نیازی به شرکت کردن در کلاس‌های آموزشی ندارند و تنها با استفاده از جزوه و کتاب آموزشی، می‌توانند نمرات خوبی را در امتحانات پایان ترم کسب کنند. معرفی به استاد برای تمامی دانشجویان دانشگاهی دولتی روزانه و شبانه، پیام نور و دانشگاه آزاد امکان پذیر است.

شرایط معرفی به استاد در دانشگاه آزاد

شرایط معرفی به استاد دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد در تمامی دوره‌ها از جمله کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تنها مجاز به انتخاب ۲ درس تک درس هستند. درس‌هایی که ۲ واحد بیشتر دارند، برای معرفی مجاز نیستند. لازم به ذکر است که شرایط تک درس نیز برای دروس عملی و کارورزی قابل اجرا نمی‌باشد. معرفی به استاد دانشگاه آزاد شرایط دیگری نیز دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • برای فارغ التحصیلی دانشجو تنها یک درس باقی مانده باشد.
  • دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی در درس مورد نظر مردود شده باشد.
  • دانشجو در مقطع تحصیلی بالاتر قبول شود.
  • درس مورد نظر در آن نیمسال ارائه نشود.
  • سنوات تحصیلی دانشجو تمام شده باشد.
  • دانشجو فقط یک‌بار می‌تواند خارج از تقویم تحصیلی دانشگاه از معرفی به استاد استفاده کند.
  • برای استفاده از این طرح دانشجویان موظف‌اند نصف شهریه ثابت و شهریه واحدهای تحصیلی معرفی به استاد، را پرداخت کنند.
  • دانشجویان کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته که فقط دو درس نظری برای اتمام فارغ التحصیلی دارند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد اگر یک درس نظری برای فارغ‌التحصیلی دارند، می‌توانند از معرفی به استاد استفاده کنند.
  • دانشجویانی که قصد استفاده از این طرح را دارند باید کل شهریه ثابت و شهریه متغیر واحدهای درسی را بپردازند.
  • برای واحد‌های عملی و کارآموزی، نمی‌توان از این طرح استفاده کرد.
بیشتر بدانید:  معدل لازم برای رشته دندان پزشکی

زمان معرفی به استاد دانشگاه

زمان معرفی به استاد دانشگاه

برای انجام معرفی با استاد نمی‌توانید هر موقع از سال اقدام کنید‌. برای دریافت واحدهای معرفی به استاد دانشگاه آزاد  باید در زمان‌های مقرری اقدام کنید تا موفق به اخذ معرفی به استاد شوید. دانشجویانی که می‌خواهند از معرفی به استاد استفاده کنند باید یک ماه قبل از شروع ترم و انتخاب واحد، فرم مربوط به معرفی را تکمیل و به کارشناس گروه تحویل دهند.

برای اغلب دانشجویان نحوه محاسبه شهریه معرفی به استاد دانشگاه آزاد سوال است که در این خصوص باید بگوییم که عوامل مختلفی بر روی هزینه تاثیرگذار است، اما برای اطلاع از هزینه دقیق معرفی به استاد با کارشناسان کنکورچی تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

معرفی به استاد دانشگاه آزاد چند واحد است؟

طبق بخشنامه جدید معرفی به استاد  دانشگاه آزاد، هر دانشجو می‌توانند پس از فراغت از تحصیل نهایتا دو درس را معرفی به استاد کند. همچنین ۸ واحد معرفی به استاد دانشگاه آزاد تنها یک بار برای دانشجویان امکان‌پذیر است. از این رو باید از این یک بار فرصت، بهترین استفاده را بکنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری ابتدا با مشاورین باتجربه صحبت کرده و سپس اقدام به تکمیل فرم معرفی به استاد کنید.

مراحل معرفی به استاد دانشگاه آزاد

در قسمت‌های قبلی، شرایط معرفی به استاد در دانشگاه آزاد را بیان کردیم. در صورتی که از  تمامی شرایط برخوردار بودید و قصد استفاده از این شرایط را دارید باید مراحل زیر را برای ثبت نام انجام دهید:

  1. در مرحله اول دانشجویان باید با استاد و مدیر آموزشی گروه خود مشورت کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
  2. در مرحله دوم دانشجو باید از سایت دانشگاه، دروس را دریافت کند.
  3. در برخی از سایت‌های دانشگاه، امکان ثبت‌نام غیر حضوری وجود دارد، اما بهتر است با مراجعه به مدیر آموزشی گروه خود فرم مربوط به معرفی به استاد دانشگاه را حضوری تکمیل نمایند.
  4. زمان ثبت‌نام معرفی به استاد نیز یک ماه بعد از شروع کلاس‌های دانشجویان است.

در صورتی که در مورد معرفی به استاد در ترم تابستان دانشگاه آزاد سوالی داشتید، تیم حرفه‌ای کنکورچی آماده است تا به شما اطلاعات لازم را برساند تنها کافی است با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

پاسخ به سوالات متداول شما

آیا معرفی به استاد ترم محسوب می‌ شود؟

خیر. معرفی به استاد جزو ترم تحصیلی محسوب نمی‌شود.

معرفی به استاد در ترم تابستانی دانشگاه آزاد امکان پذیر است؟

بله این مورد امکان پذیر است و بسیاری از دانشجویان معرفی به استاد را در تابستان انجام می‌دهند.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

2 دیدگاه ها

  • سلام اگر كسي ترم اخر يك درس ٣ وحدي رو پاس نشه ميتونه برا تابستان معرفي به استاد برداره حتي اگه اون درس ارائه نشده باشه ميتونه برداره كه تا قبل از شهريور فارغالتحصيل بشه؟

    • سلام در صورتی که دانشگاه ارائه بده بله میتونید بر دارید اگر ارائه نداد ببینید کدوم دانشگاه های نزدیک بهتون ارائه میده به صورت مهمان اونجا درس رو بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما