logo

نحوه محاسبه معدل پیام نور

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
نحوه محاسبه معدل پیام نور

معدل کل، معدل ترمی و معدل متوالی از جمله کلماتی هستند که دانشجویان پیام نور با آن سرو کار زیادی دارند. از این رو در این مقاله به توضیح هر یک از این موارد و نحوه محاسبه معدل دانشگاه پیام نور انلاین می‌پردازیم. در صورتی که شما نیز دانشجوی پیام نور هستید و در نحوه محاسبه معدل پیام نور مشکل دارید، این مقاله برای شما بسیار مفید است پس تا آخر ما را همراهی کنید.

معدل کل در پیام نور چیست؟

همه درس‌ها از آغاز سال تحصیلی تا همان نیم سالی که در آن قرار دارید معدل کل پیام نور است. در واقع مهم‌ترین معدلی که در کل سال تحصیلی با آن مواجه هستید و حتی بعد از فارغ‌التحصیلی هم برای شما اهمیت دارد، معدل کل در پیام نور است. از کاربردهای این معدل یعنی Total Average می‌توان به اهمیت آن در آزمون‌های استخدامی و شرکت در آزمون ارشد اشاره کرد.

نحوه محاسبه معدل کل در دانشگاه پیام نور

نحوه محاسبه معدل کل در سیستم گلستان

در هنگام ورود دانشجو به پرتال هر دانشجو در سیستم گلستان، تمامی نمرات کسب شده آن مشخص است اما برای نحوه محاسبه معدل کل در سیستم گلستان ابتدا باید نمرات درس‌ها را در واحد مربوط ضرب کنید. پس از آن لازم است عدد نهایی هر درس را با هم جمع و تقسیم بر مجموع تعداد واحدهای دروس ‌کنید. نحوه محاسبه معدل کل در سیستم گلستان بسیار راحت است و تنها به کمی حوصله نیاز دارد.

معدل ترمی در پیام نور چیست؟

در دانشگاه پیام نور، همانند دیگر دانشگاه‌ها، هر درس از تعدادی واحد معیین برخوردار است. از این رو نمراتی که دانشجو در هر نیم سال کسب می‌کند، به صورت مستقیم روی معدل ترمی تاثیر می‌گذارد. بنابراین منظور از معدل ترمی یا semester average ، نمرات کسب شده در یک ترم است.

نحوه محاسبه معدل ترمی

شاید برای شماهم سوال باشد که معدل دانشگاه پیام نور چگونه حساب میشود؟ در پاسخ باید بگوییم که نحوه محاسبه معدل ترمی در پیام نور این گونه است که دانشجو ابتدا باید نمرات نهایی هر درس را محاسبه کرده و سپس در تعداد واحدهای آن ضرب کند.

هنگامی که این کار را برای تک به تک درس‌ها انجام دادید، اعداد بدست آمده را با هم جمع کنید  و سپس بر مجموع تعداد واحدهای همان ترم تقسیم کنید. عدد بدست آمده معدل ترمی است. لازم به ذکر است که نمره درس‌های مردودی نیز باید محاسبه شود اما دروسی که در امتحان آن شرکت نکرده‌اید را به تعداد واحدهای آن از لیست کم کنید.

مثالی برای حساب كردن معدل دانشگاه پيام نور. به عنوان مثال فرض کنید دانشجویی سه درس 3 واحدی و یک درس 2 واحدی دارد. نمرات درس درس 3 واحدی به ترتیب 15، 10، 14 هستند و نمره درس 2 واحدی 16 است. برای محاسبه معدل ترمی به روش نیز عمل می‌کنیم:

15*3 = 45

10 * 3 = 30

14 * 3 = 42

16 * 2 = 32

45 + 30 + 42 + 32 = 149

149/11 = 13.54

 

معدل متوالی چیست؟

با تعلل در آیین نامه آموزش ماده 7 متوجه می‌شوید که دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در دو و نیم سال تحصیلی چه متوالی و چه غیر متوالی معدلی پایین‌تر از 14 کسب کرده باشند، از ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور محروم می‌شوند. (در صورتی که دانشجویی بخواهد به تحصیلات خود در دانشگاه پیام نور ادامه دهد، باید موافقت کمیسیون موارد خاص وزارت علوم تحقیقات و فناوری را بگیرد).

بیشتر بدانید:  معرفی به استاد چیست؟

لازم به ذکر است که کنترل معدل متوالی یا غیر متوالی بعد از اتمام ترم، ثبت نمره و محاسبه معدل توسط دانشجو باید انجام گیرد و در صورت نداشتن دقت به این موارد، تمامی عواقب آن برعهده خود دانشجو است.(Consecutive grade point average)

نحوه محاسبه معدل متوالی

نحوه محاسبه معدل متوالی هنوز مشخص نیست چرا که برای آن فرمول تعیین نشده است. به محض منتشر شدن فرمول از طرف پیام نور، این مقاله آپدیت می‌شود.

معدل معیار پیام نور چیست

معدل معیار در پیام نور چیست؟

منظور از معدل معیار پیام نور همان معدل کل می‌باشد. دانشجویانی که معدلی بین 12 تا 16.99 دارند می‌توانند تا سقف 20 واحد اخذ کنند، دانشجویانی که معدل 11.99 به پایین را کسب کرده‌اند، مجاز به اخذ 12 واحد و دانشجویانی که معدل 17 دارند، می‌توانند تا 24 واحد را انتخاب کنند.

سوالات متداول

آیا معدل ترم تابستان پیام نور در معدل کل تاثیر دارد؟

بله نمرات ترم تابستان یا به عبارتی معدل ترم تابستان و دروس تک درس در معدل کل تاثیر دارد و محاسبه می‌شود اما نیمسال تابستان معدل ترمی ندارد.

تفاوت معدل ترمی و معدل متوالی در چیست؟

معدل ترمی در پیام نور تنها برای معدل دروس همان ترم است و برای ترم‌های گذشته کاربردی ندارد اما معدل متوالی درباره معدل‌های کمتر از 14 و 12 (در ارشد و کارشناسی) می‌باشد.

 

 

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما