logo

سنجش پیش دبستانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
سنجش پیش دبستانی

همه دانش‌آموزان برای ورود به مقطع پیش‌دبستانی و بعد از دبستان در مدرسه های عادی و معمولی، لازم است که آمادگی جسمانی و ذهنی لازم و معمول را داشته باشند. علت تاکید بر سنجش پیش‌دبستانی این است که دانش‌اموزان استثنایی شناسایی شده و والدین آن ها برای ثبت نام در مدارس استثنایی راهنمایی شوند؛ زیرا دانش‌آموزان استثنایی نمی‌توانند هم‌زیستی عادی و سالمی در کنار دانش‌اموزان عادی داشته باشند و ممکن است که صدمات جسمی و روحی را برای آن ها به دنبال داشته باشد.

به همین علت، وزارت آموزش و پرورش از سال 1375 این طرح را با اهداف ارزیابی، شناسایی و غربالگری دانش‌اموزان کشور اجرا کرد. نحوه اجرای طرح سنجش پیش‌دبستانی به این صورت است که بعد از ثبت نام در سامانه مربوطه و طی کردن مراحل سنجش سلامت به صورت کامل، اگر دانش‌آموز مشکل جدی و خاصی داشته باشد و تشخیص مسئولین و پزشکان مربوطه نهایی شود، برای شروع تحصیل به مراکز و مدارس استثایی ارجاع داده می‌شود.

سنجش سلامت چیست؟

طرح سنجش سلامت جسمانی و ذهنی دانش‌آموزان، به انجام اقدامات لازم و به موقع با هدف برطرف کردن و یا شناسایی مشکلات دانش‌اموزانی که باید به مقطع پیش‌دبستانی و یا دبستان وارد شوند کمک می‌کند. انجام اقدامات لازم و سریع در 5 سال اول زندگی کودک، سبب گسترش تحولات رشد جسم و هوش آن ها می‌شود. علاوه بر آن، در صورتی که مشکلاتی در رشد جسمانی و یا ذهنی کودک وجود داشته باشد، ان مشکلات شناسایی شده و اقدام لازم برای برطرف کردن آن ها نیز صورت خواهد گرفت.

همان‌طور که از نامش پیداست، به صورت کلی می‌توان گفت که طرح سنحش سلامت با اهداف سنجش و تعیین جایگاه  دانش آموزان در حال ورود به مقطع پیش دبستانی و دبستان و جلوگیری از بروز مشکلات در طی تحصیل آن ها راه‌اندازی شده است. شناسایی زودهنگام و در زمان درست مشکلات کودک و فراهم کردن شرایط تحصیلی او متناسب با این مشکلات علاوه بر اینکه می‌‌تواند به تحصیل بهتر و مفید تر کودک کمک کند، می‌تواند در برقراری و حفظ سلامت روح و روان کودک نیز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

اهداف سنجش سلامت

سنجش سلامت در آموزش پیش‌دبستانی با 3 هدف مهم و اساسی صورت می‌گیرد که در ادامه راجع‌به هرکدام از آن ها به صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.

سنجش برای حمایت از یادگیری

سنجش پیش از ورود به مقطع دبستان سبب افزایش و ارتقای یادگیری و رشد کودکان شده و از ان جایی که فرآیند های سنجش و تدریس از همدیگر جدا شدنی نیستند، انجام سنجش پیش از شروع برنامه های درسی لازم و ضروری است. بررسی توانایی های دانش‌آموزان در انجام انواع مهارت های علمی، به معنی دانش حقیقی که دانش‌آموز از پیش دارد و همچنین توانایی حل مسئله که کودک از نتیجه تجربه ها و انجام فعالیت های موجود در برنامه های درسی به دست آورده است، در مسیر پیشرفت، استمرار و حفظ این مهارت ها بسیار لازم و ضروری است.

برای مثال می‌توان گفت دانش مفهومی، دانش منطقی و دانش هایی نظیر آن ها، ابزار های بسیار خوبی برای مشخص کردن سطح عملکرد کودک محسوب می‌شوند. سنجش مشخص می‌کند که یک کودک تا چه اندازه آمادگی برای کسب فعالیت ها و برنامه های درسی جدیدی را دارد که تا به اکنون آن ها را تجربه نکرده است.

بیشتر بدانید:  هنرستان بهتر است یا دبیرستان

تعیین نیاز های خاص و ویژه

با انجام سنجش سلامت، معلوم می‌شود که آیا کودک به خدمات ویژه و خاص نیاز دارد یا خیر. منظور از کودکانی که نیاز های ویژه دارند، کودکانی هستند که یک یا چند مورد از موارد یا همان مشکلاتی که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد را دارند.

  •           کم بینایی یا نابینایی
  •           کم شنوایی یا ناشنوایی
  •          ناتوانی های گفتاری و زبانی
  •          تاخیرات موجود در موارد شناختی
  •          اختلالات روانی یا عاطفی
  •           ناتوانی یا تاخیر در یادگیری
  •          اختلالات حرکتی و …

سنجش پیش دبستانی کودکان

پیشرفت کودک و ارزشیابی برنامه

سنجش سلامت، پیشرفت کودک را در طی زمان و اثرات آموزش بر رشد و یادگیری را برر کرده و امکان ارائه نتایج این رشد را برای والدین کودکان نیز فراهم ساخته است. در پایان نیز مشخص می‌شود که بعد از طی کردن آموزش های موجود در هر مقطع، کودک تا چه اندازه پیشرفت داشته است.

این موضوع باعث ایجاد انگیزه در کودکان و همچنین والدین آن ها شده و می‌توانند این مسیر را با انگیزه و قدرت بیشتری ادامه دهند. نهایتا هر چه میزان عملکرد کودک بهتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که رشد سطح علمی و دانش و مهارت او در حوزه های مورد سنجش بهتر بوده و همچنین بهتر خواهد بود.

زمان ثبت نام سنجش سلامت پیش دبستانی

والدینی که فرزند پیش‌دبستانی و یا دبستانی ( اول ابتدایی) دارند می‌توانند تا آخر مرداد سال جاری برای انجام ثبت نام طرح سنجش سلامت دانش‌موزان اقدام کنند. والدین برای ثبت نام در طرح سنجش پیش دبستانی باید وارد سامانه سنجش سلامت دانش‌اموزان شوند و بعد از کامل کردن مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، برای نوبت گرفتن برای شرکت در آزمون اقدام کنند. دانش‌آموزان می‌توانند نهایتا 2 بار در آزمون طرح سنجش پیش‌دبستانی یا همان سنجش سلامت شرکت کنند.

زمان اعلام نتایج سنجش سلامت پیش دبستانی

اعلام نتایج سنجش سلامت پیش دبستانی در سال تحصیلی 1402-1403 بعد از برگزاری و شرکت در آزمون، از ابتدای بهمن ماه آغاز خواهد شد.

زمان اعلام نتایج سنجش سلامت پیش دبستانی

نحوه ثبت نام سنجش سلامت پیش دبستان

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، والدین برای ثبت نام در طرح سنجش پیش دبستانی باید وارد سامانه سنجش سلامت دانش‌اموزان شوند و بعد از کامل کردن مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، برای نوبت گرفتن برای شرکت در آزمون اقدام کنند.

اسباب و شروط  ثبت نام سنجش سلامت پیش دبستانی

برای ثبت نام در طرح سنجش سلامت پیش دبستانی، لازم است که والدین با مراجه مستقیم به سایت های my.medu.ir یا sso.my.gov.ir و sirat.csdeo.ir و کامل کردن فرم های مورد نیاز برای ثبت نام، برای شرکت کردن کودک در آزمون هزینه مشخص شده را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که در طرح سنجش پیش دبستانی، کودکانی که قصد وارد شدن به مفطع پیش‌دبستانی را ندارند نیز می‌توانند در آزمون سنجش بیش‌فعالی شرکت کنند و از این بابت هیچ‌گونه محدودیتی برای آن ها وجود ندارد.

بیشتر بدانید:  کارسوق چیست

اوراق و مدارک مورد نیاز

با مراجعه به سایت هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌توانید لیست اوراق و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح سنجش پیش دبستانی را به طور کامل مطالعه کرده و آن هارا آماده کنید.

سامانه ثبت نام سنجش سلامت

سامانه یکپارچه سیرت اخیرا توسط سازمان آموزش و پرورش با هدف بررسی سلامت جسمانی و ذهنی کودکان یا همان سنجش پیش‌دبستانی، راه‌اندازی شده و والدین کودکان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، برای ثبت نام کودک خود در طرح سنجش سلامت پیش دبستانی، اقدام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با مشاوران سایت کنکورچی ارتباط برقرار نمایید و پاسخ سوال های خود را از مشاورین مربوطه دریافت کنید.

نویسنده این مطلب

یاسمن شفیعی

مدیر بازاریابی دیجیتال یک شرکت معتبر و دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی است که به علت علاقه وافری که به نوشتن دارد، گاهی در کنار شغل اصلی خود به نویسندگی نیز می‌پردازد.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما