logo

شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور چقدر است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین تغییرات بدون کنکور دانشگاه آزاد این است که امسال شرط معدل برای پذیرش در دانشگاه آزاد بر اساس معدل کتبی و کل دیپلم است. شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور برای رشته‌های مختلف متفاوت است. حداقل معدل برای رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد یکی از سوالات متداول داوطلبان دانشگاه آزاد می‌باشد. در رشته‌های پذیرش بدون کنکور آزمونی برگزار نمی‌شود و پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می‌باشد.

شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور

شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور برای آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد دریافت کرده‌اند و فارغ‌التحصیلان نظام جدید 3-3-6 که معدل بالای 10 دارند، اعمال می‌شود. داوطلبان باید در زمان مشخص شده نسبت به تکمیل ثبت نام و انتخاب رشته در سایت azmoon.org اقدام نمایند. سپس فرم هر داوطلب با سایر داوطلبان براساس معدل(سوابق تحصیلی) مقایسه شده و اسامی پذیرفته‌شدگان اعلام می‌شود. در نهایت داوطلبان می‌توانند از پذیرش یا عدم پذیرش خود مطلع شوند.

افرادی که معدل بالای 16 دارند شانس بیشتری برای پذیرش در رشته‌های پر متقاضی دانشگاه‌های تهران(دانشگاه علوم و تحقیقات و دانشگاه‌های تهران مرکز) دارند و به جز تاثیر معدل، ظرفیت‌های هر رشته محل و دانشگاه هم نقش اساسی در پذیرش متقاضیان ایفا می‌کنند. البته هیچ حداقل معدلی برای داوطلبان در نظر گرفته نشده و داوطلبان با هر معدلی می‌توانند در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد شرکت کنند.

دقت داشته باشید که ظرفیت پذیرش رشته محل و معدل سایر داوطلبان متقاضی، بر قبولی هر داوطلب تاثیر مستقیمی دارد. زیرا معدل متقاضیان با یکدیگر مقایسه می‌شود و در صورت بالا بودن نمره سایرین، داوطلب شانس قبولی کمتری دارد. اما در صورتی که معدل داوطلب بالا باشد شانش قبولی وی افزایش پیدا می‌کند. همچنین ضریب اثرگذاری معدل در پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد به تجانس رشته تحصیلی و رشته انتخابی از طرف داوطلب بستگی دارد. در صورتی که رشته فارغ‌التحصیلی با رشته انتخابی، متفاوت باشد میزان تاثیر معدل طبق جزئیات اعلام شده در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته لحاظ می‌گردد.

نکته: یکی دیگر از فاکتورهای مهم و موثر در قبولی متقاضیان رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد، داشتن سهمیه ایثارگری یا رزمندگان است.

قوانین و ضوابط معدل رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

حداقل معدل برای رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ بر اساس معدل سایر متقاضیان هر رشته تعیین می‌شود. در واقع شرط معدل خاصی برای پذیرش با توجه به سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ تعیین نشده است و معدل هر داوطلب فقط در مقایسه با معدل سایر داوطلبان سنجیده خواهد شد. در زیر ضوابط معدل و حداقل معدل رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد را به صورت جداگانه آورده ایم:

  • مقطع کاردانی پیوسته: برای داوطلبانی که دیپلم رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش را دارند.
  • مقطع کاردانی ناپیوسته: داوطلبانی که مدرک پیش‌دانشگاه رشته‌های نظری یا دیپلم 3-3-6 رشته نظری و فنی را دارند می‌توانند در این مقطع شرکت کنند.
  • مقطع کارشناسی پیوسته: برای داوطلبانی که مدرک پیش‌دانشگاهی رشته‌های نظری یا دیپلم 3-3-6 رشته نظری و فنی را دارند.
  • کارشناسی ناپیوسته: مخصوص داوطلبانی که مدرک کاردانی پیوسته و ناپیوسته دارند.

معدل کتبی تاثیر گذار چیست؟

آنچه در دفترچه آمده فرمول کسب معدل کتبی میانگین وزنی نمرات است که داوطلبان در امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان، یک سال یا یک ترم و یا پایه دوازدهم دوره دوم دبیرستان نظام آموزشی جدید یعنی ۳-۳-۶ یا نظام قدیم آموزش متوسطه به دست می‌آید. محل معدل در قسمت پایین و سمت چپ کارنامه تحت عنوان معدل کتبی نهایی ذکر شده است.

بیشتر بدانید:  مشاوره کنکور در تهران

معدل کتبی تاثیر گذار چیست؟

موارد تاثیرگذار روی معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور

۱- ظرفیت دانشگاه

ظرفیت قبولی رشته و معدل سایر متقاضیان در قبولی هر داوطلب تاثیر مستقیم دارد؛ زیرا معدل داوطلب با سایر متقاضیان آن رشته سنجیده می‌شود. بنابراین اگر نمرات سایر داوطلبان بالا باشد، شانس قبولی داوطلب کمتر است، اما اگر معدل سایر داوطلبان پایین باشد، شانس قبولی وی بالا خواهد بود.

۲- شهر انتخاب شده

در شهرستان‌ها طبق روال عملی و تجربی که دیده شده به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان و تمامی افرادی که ثبت نام می‌کنند پذیرفته می‌شوند و معدل کتبی آنها اهمیتی ندارد. البته این روند در مراکز استان‌ها و شهرهای شلوغ متفاوت است و معدل دیپلم و ضریب تاثیر آن تاثیر بیشتری دارد. لطفاً توجه داشته باشید که هیچ شرط معدلی وجود ندارد، به این معنی که برای یک رشته خاص باید معدل ۱۶ یا ۱۸ داشته باشید، بنابراین جای نگرانی نیست. در این روش داوطلب نیز بدون شرکت در آزمون و بدون نیاز به کنکور و تنها با معدل قبولی رشته های بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شود.

۳-رشته انتخاب شده

با توجه به اینکه معدل کتبی یا معدل کل داوطلبان، (بر اساس سال فارغ‌التحصیلی و رشته تحصیلی) ملاک انتخاب آنها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد می‌باشد، برخی از داوطلبانی که قصد ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور را دارند باید بدانند که بر اساس داشتن سوابق تحصیلی و داشتن معدل لازم برای قبولی رشته موردنظر خود شانس قبولی دارند. همانطور که اطلاع دارید دانشگاه آزاد هر ساله در ترم مهر و بهمن بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. ثبت‌نام بدون کنکور در دو مقطع کاردانی و کارشناسی و با درنظر گرفتن حداقل معدل رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

۴- مقدار متقاضی رشته مورد نظر

داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید ابتدا با مشاور هر رشته صحبت کرده و شرایط تحصیل در رشته مورد نظر و دانشگاه آزاد مورد نظر را جویا شوند. در فرآیند انتخاب رشته دانشگاه آزاد سعی کنید به گروه آموزشی که رشته مورد نظر شما را مدیریت می‌کند توجه داشته باشید و اعضای هیات علمی و سایر امکانات آموزشی آن دانشگاه را در رشته موردنظر خود بررسی کنید.

موارد تاثیرگذار روی معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور

حداقل معدل رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

شرط معدل لازم برای ثبت نام بدون کنکور در رشته های دانشگاه آزاد به معنای حداقل معدل برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی است. در صورتی که داوطلبی دارای معدل کمتر از سقف تعیین شده باشد، امکان ورود به دانشگاه با شرکت در مرحله ثبت نام بدون نیاز به حضور در کنکور وجود خواهد داشت.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی تا حد زیادی به رشته و ظرفیت واحد دانشگاهی موردنظرشان بستگی دارد و در دفترچه ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد نیز شرط معدل خاصی ذکر نشده است. به همین دلیل این امکان وجود دارد که حتی با معدل پایین هم شانس تحصیل در رشته‌های مختلف را داشته باشید.

حداقل معدل ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

حداقل معدل برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد و بر اساس سوابق تحصیلی با توجه به معدل سایر متقاضیان برای هر کد رشته تعیین می‌شود. در واقع شرط معدل خاصی برای قبولی بر اساس سوابق تحصیلی برای داوطلبان تعیین نشده است و معدل هر داوطلب در مقایسه با معدل سایر متقاضیان مشخص خواهد شد. دانشگاه آزاد هر ساله در ترم مهر و بهمن بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. ثبت نام بدون کنکور در دو مقطع کاردانی و کارشناسی و با در نظر گرفتن حداقل معدل رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

بیشتر بدانید:  شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد

شرایط اختصاصی پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

شرایط اختصاصی پذیرش رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی نظام قدیم یا مدرک دیپلم نظام قدیم
  • داوطلبانی که در رشته‌های غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود ثبت نام کنند باید پس از قبولی، 14 واحد جبرانی بگذرانند.
  • داوطلبانی که در رشته تربیت بدنی شرکت می‌کنند مشمول طرح شرط معدل دانشگاه آزاد نمی‌شوند.
  • داوطلبانی باید از سلامت کامل برخوردار بوده و تمامی موارد تعیین شده برای رشته‌های عملی را دارا باشند.
  • داوطلبان فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و حرفه‌ای باید تا قبل از ثبت‌نام حضوری دانشگاه، مدرک کاردانی خود را ارائه دهند.

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور

داوطلبان برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد باید مدارک و اطلاعات خود را ارائه دهند. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • نام و نام خانوادگی
  • کد ملی
  • تلفن همراه
  • ملیت
  • کد رهگیری مختص اتباع غیر ایرانی
  • عکس 3 * 4
  • شماره شناسنامه
  • سری و سریال شناسنامه
  • تاریخ تولد
  • محل تولد
  • کارت ملی
  • آدرس
  • شماره تلفن ثابت منزل
  • کد پستی
  • عنوان آخرین مدرک تحصیلی
  • مقطع آخرین مدرک تحصیلی
  • معدل آخرین مدرک تحصیلی
  • تاریخ فارغ‌التحصیلی
  • ریز نمرات
  • ارائه تعهدنامه کتبی مبنی بر ادامه تحصیل در یک رشته محل

دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد برای ورودی مهر و بهمن، همزمان با شروع ثبت نام هر دوره در سایت پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org و سایت سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان علاقه‌مند می‌توانند با مطالعه این دفترچه از جزئیات ثبت‌نام، مدارک موردنیاز و شرایط عمومی و اختصاصی اطلاع پیدا کنن

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد در مورد حداقل معدل برای رشته‌ های بدون کنکور دانشگاه آزاد برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور توضیحات لازم ارائه شود. در حال حاضر شرط لازم برای افراد شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد بر اساس معدل کتبی و معدل کل دیپلم داوطلبان است. شرط معدل دانشگاه آزاد بدون آزمون برای رشته‌های مختلف، کاملا فرق دارد. بنابراین باید به لیست رشته‌های ارائه شده و معدل مورد نیاز برای تحصیل در این رشته‌ها توجه کنید. همچنین داوطلبان در انتخاب رشته قبولی بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد علاوه بر در نظر گرفتن معدل و ظرفیت به عوامل موثر دیگری مانند علاقه، بازار کار، شهریه دانشگاه، مسافت و… توجه کنند و رشته مورد نظر خود را بر این اساس انتخاب کنند.

سوالات متداول

در صورت ترمیم معدل ملاک پذیرش معدل قبل از ترمیم معدل است یا بعد از آن؟

ملاک معدل قبل از ترمیم نمره می‌باشد.

با معدل کل زیر 10 و 12 آیا می‍توان رشته های خوب بدون کنکور را قبول شویم؟

بله شما در بیشتر واحدهای شهرستان امکان قبولی با معدل زیر 10 را نیز دارید.

آیا با معدل پایین رشته های فنی امکان پذیرش در رشته‌های نظری وجود دارد؟

بله شما با معدل پایین رشته‌های فنی نیز امکان پذیرش در رشته‌های نظری دانشگاه کم متقاضی دانشگاه آزاد را دارید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما