logo

افتادن درس در دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
افتادن درس در دانشگاه آزاد

با نزدیک شدن به موعد امتحانات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد در کشور، یکی از سوالات مهم و اساسی دانشجویان این است که افتادن درس در دانشگاه آزاد چه تأثیری بر شرایط تحصیل و نمرات آن‌ها خواهد داشت یا اینکه در موقعیت‌های مختلف حذف درس بهتر است یا افتادن؟

برای پاسخ به این سوالات باید به قوانین و مقررات آموزشی جدیدی که برای دانشگاه‌های آزاد در نظر گرفته‌شده و شرایط درسی یک دانشجو توجه داشته باشیم. با مرکز مشاوره تحصیلی کنکورچی همراه باشید تا نتایج افتادن درس در دانشگاه آزاد و انتخاب درست بین حذف درس و یا شرکت در امتحان را بررسی کنیم.

عواقب افتادن درس در دانشگاه آزاد

هر دانشگاهی قوانین و مقررات مخصوص به خود را در زمینه‌ حذف دروس و یا شرایط جبران افتادن یک درس دارد. افتادن درس درواقع به معنای عدم موفقیت در کسب نمره قبولی در یک واحد آموزشی است. پیش از اینکه در مورد شرکت در امتحان مربوط به یک درس و یا حذف آن درس تصمیم بگیرید، باید از نتایج و عواقب افتادن در یک درس مطلع شوید.

بدون شک افتادن واحدهای درسی در دانشگاه آزاد می‌تواند تأثیرات منفی بر وضعیت تحصیلی دانشجو داشته باشد. یکی مهم‌ترین نمونه‌های این تأثیرات، کاهش معدل دانشجو در ترم تحصیلی جاری است. همچنین اگر نتوانید این کاهش معدل را با کسب نمرات بالا در دروس دیگر به‌خصوص دروس تخصصی رشته خودتان جبران کنید، ممکن است مشروط شوید.

قوانین دانشگاه آزاد در خصوص مشروطی به این صورت است که میانگین نمرات یک دانشجو در طول هر نیمسال تحصیلی باید حداقل 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو مشروط شده است. یکی از نتایج مشروطی این است که جز در آخرین نیمسال تحصیلی، دانشجو حق انتخاب بیش از 14 واحد درسی را در آن ترم را نخواهد داشت.

درصورتی‌که در امتحان یک واحد آموزشی نتوانستید نمره قبولی کسب کنید، می‌توانید در ترم بعدی مجدداً آن واحدی که افتاده‌اید را انتخاب کرده و با تلاش بیشتر نمره قبولی کسب کنید. در این صورت تأثیر منفی این درس در معدل شما از بین خواهد رفت، اما بازهم در ریزنمرات نمره درس افتاده شما ثبت خواهد شد.

حذف درس بهتر است یا افتادن؟

برای پاسخ به پرسش اینکه حذف درس بهتر است یا افتادن باید شرایط تحصیلی دانشجو و قوانین حذف دروس در دانشگاه آزاد را درنظر بگیریم. در هر ترم ممکن است به دلایل مختلف مانند حجم بالای مطالب تدریس شده، داشتن فرجه کم برای امتحان و عدم آمادگی، کسالت و … بخواهید درسی را حذف کنید.

در صورتی‌ که شما درسی را بیفتید، نمره‌ای که کسب کرده‌اید از لیست ریزنمرات شما حذف نمی‌شود. تنها درصورتی‌که این نمره را در ترم‌های بعد جبران کنید، نمره‌ درسی که افتاده‌اید بی‌اثر خواهد بود، اما در حذف کردن یک درس شرایط متفاوت است. درواقع حذف یک واحد آموزشی باعث می‌شود عنوان آن درس به‌طورکامل از لیست واحدهای درسی انتخابی شما حذف شود. حذف درس قوانین خاصی دارد و همه دانشجویان نمی‌توانند از امکان حذف دروس استفاده کنند.

حذف درس بهتر است یا افتادن؟

قوانین حذف دروس در دانشگاه آزاد

برای حذف دروس در دانشگاه آزاد به نکاتی مانند سنوات تحصیلی و یا تعداد دفعات حذف کردن یک درس توجه داشته باشید. از مهم‌ترین قوانین حذف دروس در دانشگاه آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حذف درس تنها در سنوات مجاز دانشجویان قابل انجام است.
  • در طول مدت تحصیل می‌توان 2 بار از حذف اضطراری استفاده کرد.
  • غیبت در جلسه امتحان منجر به حذف درس می‌شود.
  • بعد از حذف درس، تعداد واحدهای درسی دانشجو نباید کمتر از 12 واحد باشد.
  • حذف درس تنها برای دروس نظری هستند و دروس عملی مانند آزمایشگاه و پروژه و… قابل ‌حذف کردن نیستند.
بیشتر بدانید:  حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

1 دیدگاه

  • یک نفر رو می شناختم تو دانشگاه ترم ۹ بود خیلی دلم سوخت براش معلومه زندگیش خوب نمی گذشت نمیدونم اگه برمی‌گشت باهاش عروسی می کردم چون خیلی مهربون میزد دختری به نام نل چه شکل باخانمان دختره منتها به جای پدر بزرگش دنبال مامانش هنوزم میگم چهره اشون منو یاد رمی بی خانمان می انداخت هرچند معلوم بود خیلی جدی هستند الان ۵ سال ندیدیم همو تنها خاطره خوب من فقط مال اون دوران بعد اون دوران همه چی سیاه. شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما