logo

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد

با نزدیک شدن به آغاز هر نیمسال تحصیلی، دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری دانشگاه آزاد باید به سایت آموزشیار سربزنند و واحدهای درسی خود را براساس چارت منتشر شده، انتخاب کنند. در یک سال تحصیلی، انتخاب واحد در سه نوبت نیمسال اول، نیمسال دوم و تابستان انجام می‌شود. زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 بر روی سایت دانشگاه آزاد و سامانه‌ی آموزشیار قابل مشاهده است.

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 زمانبندی و گروه‌بندی دقیق و مشخصی دارد و دانشجویان باید در تاریخ و ساعت اعلام شده، وارد سایت انتخاب واحد شوند و دروس خود را با رعایت هم‌نیازی، پیش‌نیازی، سقف واحد‌ها و حداقل واحد‌های لازم انتخاب کنند. جزئیات تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی 1402-1403 در جدول زیر مشخص شده است:

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

همچنین برنامه زمانبندی انتخاب واحد نیمسال دوم 1402-1403 دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

برنامه زمانبندی انتخاب واحد نیمسال دوم 1402-1403 دانشگاه آزاد

نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

انتخاب واحد دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی امکانپذیر است و برای انجام دادن این فرآیند نیازی به مراجعه حضوری به محل تحصیل نیست. البته دانشجویانی که قصد دارند تطبیق واحد انجام دهند باید به صورت حضوری به آموزش دانشگاه مراجعه کنند.

اولین قدم برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 در نیمسال دوم، مراجعه به سایت آموزشیار به نشانی https://edu.iau.ac.ir/ است. در قدم بعدی باید اطلاعات کاربری خود شامل نام کاربری و کلمه عبور را در قسمت‌های مشخص شده تایپ کنید و به عنوان دانشجو وارد صفحه کاربریتان شوید. سپس از منوی سایت بر روی گزینه «انتخاب واحد» کلیک کنید و پس از بررسی دروس ارائه شده، ظرفیت‌های خالی و سقف انتخاب واحد در ترم جاری، واحدهای موردنیاز خود را انتخاب کنید. در این مرحله برای اخذ واحدهای عمومی از دکمه «انتخاب کلاس درس از دانشکده دانشجو» و برای اخذ واحدهای تخصصی از گزینه «انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو» استفاده کنید. در پایان پس از ثبت نهایی باید در روزها و ساعت‌های اعلام شده در دانشگاه و کلاس درس حاضر شوید.

نحوه دسترسی به کدهای دروس در انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

برای دسترسی به کدهای دروس در انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 باید در پورتال شخصی خود، از قسمت سمت راست سایت بر روی گزینه «برنامه‌ریزی آموزشی» کلیک کنید. دقت داشته باشید که قبل از ثبت دروس باید لیست درس‌های ارائه شده، عناوین استادها، روز و ساعت کلاس‌ها را مشاهده کرده باشید.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در هر ترم بستگی به معدل ترم قبل دانشجو، پاره وقت یا تمام وقت بودن و … دارد. دانشجویان باید قبل از انتخاب واحد از سقف واحدهای انتخابی خود اطلاع داشته باشند، در غیر این صورت واحدهای اخذ شده‌ی اضافه، حذف خواهند شد. سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

حذف و اضافه دانشگاه آزاد 1402-1403

مدتی پس از انتخاب واحد، دانشجویان می‌توانند در بازه زمانی مشخص شده دروس انتخابی خود را ویرایش کنند و در صورت تمایل کلاس‌هایی را حذف یا جایگزین نمایند.

زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد

حذف و اضافه دانشگاه آزاد در 10 روز اول نیمسال تحصیلی انجام می‌شود. این فرآیند فقط مربوط به نیمسال اول و دوم است و ترم تابستانه حذف و اضافه ندارد. زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد 1402-1403 به شرح زیر است:

بیشتر بدانید:  قوانین مشروطی دانشگاه آزاد

زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد

نحوه حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • برای حذف و اضافه دانشگاه آزاد در نیمسال دوم 1402-1403 ابتدا باید به سامانه edu.iau.ac.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه «دانشجو» کلیک کنید.
  • سپس با درج شماره دانشجویی و پسورد وارد پنل کاربری خود شوید.
  • در مرحله بعد پس از مطالعه قوانین، گزینه «تایید مطالب و ورود به سیستم» را انتخاب کنید.
  • مجددا اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مربوطه وارد کنید و گزینه ورود به سیستم را بزنید.
  • در این مرحله کد ارسال شده به آیگپ را تایپ کرده و دکمه «تایید» را بزنید.
  • حال نوبت به پرداخت شهریه ترم می‌رسد. پس از پرداخت مبلغ، بر روی گزینه «درخواست مجوز» کلیک کنید.
  • حال از منوی سمت راست گزینه «حذف و اضافه» را انتخاب کنید و پس از مشاهده‌ی اطلاعات خودتان بر روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

نکته: برای حذف درس باید تیک آن را فعال کرده و سپس بر روی گزینه حذف کلیک کنید. همچنین برای اضافه کردن درس، در بخش «انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو» کد درس را جستجو کرده و سپس آن‌ها را انتخاب کنید.

مشکلات سامانه موقع انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403

ممکن است در زمان انتخاب واحد در سامانه آموزشیار با خطاهایی مواجه شوید. در ادامه خطاهای احتمالی و نحوه برطرف کردن آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

غیرفعال بودن گزینه‌های سمت راست سایت

پس از وارد شدن به سیستم در سمت راست صفحه، گزینه‌هایی مانند انتخاب واحد، درخواست مجوز، حذف و اضافه و … را مشاهده خواهید کرد. غیرفعال بودن این گزینه‌ها، نشان‌دهنده‌ی بدهکار بودن شما به دانشگاه است و پس از پرداخت شهریه، گزینه‌ها برایتان فعال خواهد شد. معمولا این محدودیت‌ها در زمان انتخاب واحد و امتحانات که دانشجویان قصد دریافت کارت ورود به جلسه را دارند اعمال می‌شود.

جست‌و‌جوی دروس رشته تحصیلی

در زمان انتخاب واحد و حذف و اضافه باید یک سری دروس مربوط به رشته تحصیلی خودتان را در سامانه درج کنید. انجام دادن این فرآیند از قسمت پایین صفحه، از طریق دکمه «انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو» امکانپذیر است. اگر درس موردنظر شما نمایش داده نشود باید از ابراز تبدیل متن آموزشیار به آدرس amozeshyar.info/change استفاده نمایید و پس از تبدیل کلمه به فرمت موردنیاز، آن را مجددا جستجو کنید.

نبودن درس مورد نظر در دروس رشته دانشجو

ممکن است در زمان جست‌وجوی دروس موردنظرتان با خطای «درس موردنظر جزء دروس رشته دانشجو نمی‌باشد» مواجه شوید. این خطا زمانی پیش می‌آید که مدیر یا کارشناس گروه در زمان وارد کردن دروس در سامانه دچار خطا شده باشد. برای برطرف کردن این خطا با آموزش دانشگاهتان تماس بگیرید.

خطای لطفا در زمان تعیین شده مراجعه نمایید

این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که قبل یا بعد از زمانبندی تعیین شده برای رشته خودتان، قصد انتخاب واحد داشته باشید.

وضعیت مشخصات دانشجو باید عادی باشد

اگر در اطلاعات مشخصات فردی و تحصیلی شما مشکلی وجود داشته باشد، این خطا نمایش داده می‌شود.

انتخاب واحد اولیه ثبت نشده لطفا به آموزش مراجعه نمایید

اگر دروس انتخابی شما در زمان انتخاب واحد ثبت نشده باشد با این خطا مواجه می‌شود. برای رفع این مشکل به آموزش دانشکده مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:  معرفی به استاد دانشگاه آزاد

وضعیت ترمی باید عادی باشد لطفا به آموزش مراجعه شود

در صورتی که در ترم گذشته مواردی مانند عدم مراجعه، مرخصی، محروم، حذف ترم و … را تجربه کرده باشید برای ثبت نام و انتخاب واحد جدید باید به آموزش دانشکده مراجعه کنید.

 سخن پایانی

در این مقاله زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 و مشکلات و نکات مربوط به آن را توضیح دادیم. همانطور که گفته شد انتخاب واحد و حذف و اضافه دروس دانشگاه آزاد از طریق سایت آموزشیار انجام می‌شود و دانشجویان برای انتخاب واحد، حذف و اضافه و دیگر موارد مربوطه باید وارد این سامانه شوند.

سوالات متداول

انتخاب واحد دانشگاه آزاد به صورت حضوری است یا اینترنتی؟

انتخاب واحد دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی از طریق سامانه آموزشیار انجام می‌شود.

انتخاب واحد دانشگاه آزاد چه زمانی است؟

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد در ابتدای آغاز هر نیمسال در سامانه آموزشیار اطلاع رسانی می‌شود.

آدرس سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد چیست؟

آدرس سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد یا سامانه آموزشیار edu.iau.ac.ir است.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما