logo

آزمون پایش سمپاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
آزمون پایش سمپاد

مدارس تیزهوشان با هدف یادگیری بیشتر دروس توسط دانش‌آموزان، در طول سال تحصیلی آزمون‌های مختلفی را برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این آزمون‌ها این است که دانش‌آموزان بتوانند با نوع سوالات و موارد مهم‌تر در هر درس آشنایی پیدا کنند. یکی از مهم‌ترین آزمون‌های مدارس تیزهوشان، آزمون پایش سمپاد است. آزمون پایش تیزهوشان یک آزمون جامع و کامل برای ارزیابی میزان یادگیری دروس در دو نوبت تحصیلی است.

در سال‌های گذشته به‌علت وجود بیماری کرونا آزمون پایش سمپاد در سایت آزمون پایش به‌صورت غیرحضوری گرفته می‌شد، ولی در سال گذشته و امسال باتوجه به حضوری بودن مدارس، این آزمون به‌صورت حضوری برگزار شد. در ادامه با ما همراه شوید تا با آزمون پایش و همچنین نحوه شرکت در این آزمون آشنا شویم.

آزمون پایش چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان یا دانش‌آموزانی که قصد ثبت‌نام در این مدارس را دارند ایجاد می‌شود این است که آزمون پایش سمپاد چیست؟ همان‌طور که گفته شد آزمون پایش، یکی از آزمون‌های مدارس تیزهوشان برای سنجش میزان عملکرد دانش‌آموزان است که در هر دو دوره متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. این آزمون هر 6 ماه یک‌بار برگزار می‌شود و تمامی دانش‌آموزانی که در مدارس تیزهوشان مشغول به تحصیل هستند، باید در این آزمون شرکت کنند.

آزمون پایش چیست؟

علت برگزاری آزمون پایش سمپاد

هدف از برگزاری آزمون پایش این است که میزان تأثیر آموزش بر وضعیت نمرات دانش‌آموزان بررسی شود. علاوه‌بر این به تجزیه و تحلیل شرایط درسی دانش‌آموزان نیز کمک بزرگی می‌کند. نمراتی که دانش‌آموزان در این آزمون کسب می‌کنند، تأثیری در نمرات مستمر کارنامه آن‌ها ندارد و تنها می‌تواند بررسی عملکرد دانش‌آموزان را به همراه داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد در سال‌های گذشته باتوجه به وجود بیماری کرونا، امکان برگزاری حضوری آزمون پایش تیزهوشان نبود؛ بنابراین این آزمون از طریق سایت پایش سمپاد به نشانی  https://payesh.sampad.gov.ir/ برگزار می‌شد. در سال گذشته با توجه به اینکه مدارش آموزش حضوری داشتند، دیگر نیازی به سایت آزمون پایش نبوده و آزمون به‌صورت کاملاً حضوری برگزار شد، اما قبل از شرکت در آزمون پایش سمپاد باید با مواردی مانند ساختار آزمون، سوالات، زمان و نحوه ثبت‌نام برای آزمون پایش آشنایی کامل داشته باشید.

منابع آزمون پایش

به‌طورکلی منابعی که هرساله برای آزمون پایش به دانش‌آموزان معرفی‌ شده، کتاب‌های درسی آن‌ها بوده‌ است. سوالات و ساختار آزمون پایش تیزهوشان برگرفته از مفاهیم و مباحث کتاب‌های درسی است. با این‌حال محتوای آزمون توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هرسال مشخص شده و به مدارس اعلام می‌شود. شما می‌توانید پیش از برگزاری آزمون، منابع آزمون پایش را از مدرسه خود سوال کنید.

منابع آزمون پایش

سوالات آزمون پایش سمپاد

از آنجایی‌که هدف از برگزاری آزمون پایش سمپاد، بررسی میزان عملکرد و یادگیری مباحث درسی توسط دانش آموزان بوده است؛ بنابراین منبع اصلی سوالات کتاب‌های درسی هر پایه است. باید بدانید که علاوه بر کتاب‌های درسی، کتاب‌هایی که در مدارس سمپاد به‌عنوان کتب تکمیلی آموزش داده می‌شوند نیز از منابع اصلی آزمون پایش محسوب می‌شوند. سوالات آزمون پایش سمپاد به‌صورت تستی و چهارگزینه‌ای هستند و حدوداً از هر درس 15 سوال طرح‌ شده است. شرکت در این آزمون برای تمامی دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم به‌صورت اجباری می‌باشد.

بیشتر بدانید:  رشته کامپیوتر فنی حرفه ای صنعت یا خدمات

زمان برگزاری آزمون پایش سمپاد

آزمون پایش در ابتدا به‌صورت سالانه و یک‌بار در سال برگزار می‌شد؛ اما در سال گذشته با تصمیم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، برای اولین این آزمون دو بار در سال برگزار شد. در سال گذشته نخستین آزمون در بهمن ‌ماه و آزمون دوم نیز در اردیبهشت‌ماه برگزار شد. هنوز تاریخ مشخصی برای آزمون پایش سمپاد در سال تحصیلی 1402-1403 از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام نشده است.

باتوجه به اهمیتی که این آزمون برای مدارس سمپاد و کلیه دانش آموزان این مدارس دارد، شما برای شرکت در آزمون پایش تیزهوشان باید در موعدی و تاریخی که توسط مدرسه اعلام می‌شود در جلسه آزمون حضور پیدا کنید.

نحوه شرکت در آزمون پایش

با توجه به نحوه برگزاری آزمون پایش سمپاد در سال‌های گذشته، کلیه امور مربوط به این آزمون شامل مواردی مثل ثبت‌نام برای شرکت در آزمون پایش تحصیلی، سوالات دوره‌های گذشته آزمون و اعلام نتایج آزمون پایش از طریق سایت مرکز استعدادهای درخشان انجام شده است.

شما نیز برای شرکت در این آزمون مهم و همچنین مطلع شدن از زمان و نتایج آزمون باید از طریق sampad.gov.ir برای ثبت‌نام اقدامات لازم را انجام دهید. در این سایت در ابتدا شما باید کد ملی خود را وارد کرده و وارد صفحه مربوط به خودتان در سایت شوید. سپس اطلاعات خود را وارد کرده، تایید کنید و ثبت‌نام شما انجام می‌شود.

همان‌طور که گفته شد اطلاعات مربوط به تاریخ برگزاری آزمون توسط سازمان پرورش استعدادهای درخشان به مدیران مدارس سمپاد، اعلام می‌شود؛ اما اگر بخواهید نتایج خوبی در این آزمون داشته باشید، باید از قبل برای مطالعه دروس و آشنا شدن با سوالات دوره‌های قبلی آزمون پایش سمپاد، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید.

پاسخ ‌نامه آزمون پایش سمپاد

یکی از امکاناتی که در اختیار دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان قرار گرفته این است که می‌توانند قبل از شرکت در آزمون پایش سمپاد سوالات دوره‌های قبلی این آزمون را بررسی کنند. به این صورت می‌توانید با بررسی کردن سوالات، از نقاط ضعف و قوت خود در آزمون و یادگیری دروس مطلع شوید و در فرصت باقی‌مانده تا آزمون به این نقاط ضعف بیشتر از سایر دروس توجه کنید.

سوالات و پاسخ‌های آزمون پایش تیزهوشان در سال‌های گذشته در سایت مرکز استعدادهای درخشان بارگذاری شده است و دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به این سایت، سوالات و پاسخ‌نامه آن‌ها را مشاهده کنند. با وجود اینکه سوالات آزمون پایش به‌صورت تستی و چهارگزینه‌ای طرح می‌شود، اما پاسخ‌نامه تشریحی نیز در اختیار دانش آموزان قرار داده‌شده است.

اعلام نتایج آزمون پایش سمپاد

تمامی افرادی که در آزمون پایش شرکت کرده‌اند، باید طبق زمان‌بندی اعلام شده برای کلاس‌های هفتم، هشتم، نهم و همچنین دوره دوم متوسطه یعنی دهم، یازدهم، دوازدهم برای مشاهده نتایج آزمون اقدام کنند. برای مشاهده نتایج آزمون پایش تیزهوشان باید حدودا از 3 الی 4 هفته بعد از تاریخ برگزاری آزمون، به سایت مرکز ملی استعدادهای درخشان مراجعه کرده و کارنامه آزمون خود را دریافت کنید.

نشانی تارنمایی که باید به آن مراجعه کنید، sampad.gov.ir است. با ورود به این سایت می‌توانید در قسمت منوی سایت، گزینه‌ای را به‌عنوان نتایج آزمون پایش مشاهده کنید. برای مشاهده کارنامه به این قسمت مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی خود، کارنامه‌ آزمون پایش سمپاد را دریافت کنید.

بیشتر بدانید:  کد مدرسه

سخن پایانی

برای مطلع شدن از زمان برگزاری آزمون، نحوه مطالعه دروس، برنامه‌ریزی برای این آزمون و مواردی که توسط مرکز ملی استعدادهای درخشان اعلام می‌شود، می‌توانید از مرکز مشاوره تحصیلی کنکورچی کمک بگیرید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان نتایج آزمون پایش سمپاد را مشاهده کرد؟

نتایج آزمون سمپاد از طریق سایت sampad.gov.ir قابل مشاهده است.

زمان آزمون پایش 1403-1402 چه تاریخی است؟

تاریخ دقیق این آزمون در سال 1402-1403 هنوز اعلام نشده است.

منابع آزمون پایش سمپاد چه کتاب‌هایی است؟

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، منبع اصلی آزمون پایش سمپاد کتاب‌های درسی است.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما