کنکور اختصاصی فرهنگیان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
کنکور اختصاصی فرهنگیان

براساس مصوبه‌ای که در جلسه‌ 879 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 22/1/1402 تصویب شد از سال 1403 به بعد، برای پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش، کنکور اختصاصی فرهنگیان برگزار می‌شود. این آزمون مجزا از کنکور سراسری سازمان سنجش است و علاقه‌مندان باید همزمان با شروع ثبت نام آزمون سراسری، در کنکور اختصاصی فرهنگیان نیز ثبت نام کنند و در بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان تحصل کنند. همچنین فرآیند ثبت نام این رشته‌ها فقط در نوبت اول آزمون سراسری انجام می‌شود. در ادامه با جزئیات ثبت نام کنکور فرهنگیان، شرایط سنی، تاریخ دقیق و منابع این آزمون بیشتر آشنا می‌شویم.

کنکور اختصاصی تربیت معلم چیست؟

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش و مصوبه جدید از سال 1403 به بعد، پذیرش معلم در دانشگاه‌های فرهنگیان فقط از طریق کنکور اختصاصی تربیت معلم امکان‌پذیر خواهد بود. این آزمون مجزا از کنکور سراسری است و داوطلبان علاقه‌مند فقط از این طریق می‌توانند به عنوان معلم جذب شوند.
البته این مصوبه هنوز به صورت کلی ابلاغ نهایی نشده است و پذیرش در رشته‌های تربیت معلم 1403 طبق روال قبل، از طریق کنکور سراسری امکانپذیر خواهد بود. این آزمون اختصاصی تربیت معلم راه حل جدیدی برای گزینش نیروهای آموزش و پرورش است. در گذشته داوطلبان علاقه‌مند به رشته‌های تربیت معلم باید در آزمون سراسری شرکت می‌کردند اما براساس مصوبه جدید این افراد پس از گذراندن آزمون اختصاصی تربیت معلم و کسب نمره لازم می‌توانند در دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش تحصیل کنند. در این آزمون تمام صلاحیت‌های اختصاصی، عمومی و حرفه‌ای بررسی شده و سپس نیروها اجازه ورود به دانشگاه را پیدا می‌کنند.

کنکور اختصاصی تربیت معلم چیست؟

کنکور اختصاصی تربیت معلم برای چه کسانی است؟

کنکور اختصاصی تربیت معلم برای افراد علاقه‌مند به شغل معلمی مناسب است. داوطلبان این کنکور پس از قبلی می‌توانند در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند و سپس در آموزش و پرورش به عنوان معلم مشغول به کار شوند. دقت داشته باشید که دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشجویان دارای تعهد به دستگاه‌های اجرایی کشور و بورسیه و همچنین دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر نمی‌توانند در این کنکور شرکت کنند.

زمان ثبت نام کنکور دانشگاه فرهنگیان

اگر چه اخبار زیادی درباره جدا شدن کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری وجود دارد اما هنوز ابلاغیه کنکور اختصاصی تربیت معلم از طرف آموزش و پرورش ارئه نشده است. بنابراین علاقه‌مندان به ثبت نام در آزمون دانشگاه فرهنگیان باید در کنکور سراسری ثبت نام کنند. این افراد می‌توانند همزمان با انتشار دفترچه کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام کنکور تربیت معلم را هم دانلود کرده و در صورت دارا بودن شرایط نام نویسی خود را تکمیل کنند. دفترچه ثبت نام کنکور تربیت معلم 1403 با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری تفاوتی ندارد.
زمان ثبت نام کنکور فرهنگیان همزمان با ثبت‌ نام کنکور سراسری از ۵ تا 11 آذرماه ۱۴۰۲ بود. دقت داشته باشید که آزمون فرهنگیان فقط در نوبت اول آزمون، در تاریخ‌های 6 و 7 اردیبهشت 1403 برگزار می‌شود. در مرحله دوم کنکور (تیرماه) پذیرش دانشجوی معلم در دانشگاه رجایی و فرهنگیان انجام نمی‌شود.

کنکور تربیت معلم چگونه است؟

داوطلبانی که علاقه‌مند به کنکور تربیت معلم هستند فقط در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی خاص می‌توانند در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. این افراد پس از ثبت نام باید در جلسه کنکور شرکت کرده و بعد از کسب درصدهای لازم، رشته موردنظر خود را انتخاب نمایند. همچنین در صورت وجود شغل‌های موردنظر در مرحله چند برابرظرفیت این افراد به مصاحبه دعوت می‌شوند. در نهایت داوطلبانی که بتوانند در مصاحبه عمومی، علمی، تخصصی و ارزیابی تکمیلی امیتازات لازم را کسب کنند وارد دانشگاه فرهنگیان شده و به عنوان دانشجو معلم فعالیت خواهند کرد. به طور کلی مراحل کنکور تربیت معلم به شرح زیر است:

بیشتر بدانید:  مشاوره کنکور در اصفهان

1- داشتن حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم
2- ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری یا کنکور فرهنگیان
3- مجاز شدن به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان براساس کارنامه اولیه آزمون سراسری
4- داشتن حداكثر سن 24 سال تمام
5- بومی بودن داوطلب در كد رشته محل مربوط
6- موفقیت در مصاحبه علمی و معاینات پزشکی
7- تاییدیه هسته گزینش آموزش و پرورش

شرایط اختصاصی کنکور تربیت معلم

متقاضیان ثبت نام در کنکور تربیت معلم تنها در صورت داشتن شرایط اختصاصی این آزمون مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان خواهند بود. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

1- داشتن حداکثر سن 24 سال برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
در سال‌های قبل سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان 22 بود اما طبق توافقات انجام شده سن متقاضیان این دانشگاه در سال 1403 از 22 به 24 افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است سن فرهنگیان در آزمون سال 1404 همان 22 سال خواهد بود.
2- داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دوم که شامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌شود.
3- کسب حداقل نمره علمی 6000 ( در سال‌های قبل  تراز علمی لازم 6500 بود)
4- بومی بودن داوطلب در کد رشته محل انتخابی (با هدف بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان)
5- موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی و ارزیابی تکمیلی
دقت داشته باشید که داوطلبان فقط در صورت داشتن تمامی این شرایط می‌توانند در کنکور اختصاصی تربیت معلم 1403 شرکت کنند. سه شرط سن، معدل و بومی بودن، اصلی‌ترین شرایط دانشگاه فرهنگیان هستند.

شرایط اختصاصی کنکور تربیت معلم

شرایط عمومی کنکور تربیت معلم

شرایط عمومی کنکور تربیت معلم به شرح زیر است:

1- عدم احراز عناد(نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
تبصره: در صورتی که متقاضی سابقا با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته باید تغییر نظر او احراز شود.
2- نداشتن سابقه عضویت خود و وابستگان آن‌ها در سازمان‌های غیرقانونی و فراماسونری
3-عدم احراز فساد اخلاقی
4- عدم اعتیاد به مواد مخدر
5- لزوم داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
6- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی
7- اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه
8- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی
9- برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی

برای کنکور تربیت معلم چی بخونیم؟

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم به ترتیب شامل هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳ و تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ است. همچنین در ثبت نام اولیه، درس فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب 2 به عنوان سومین ماده امتحانی این آزمون اعلام شده بود که هم اکنون حذف شده است.
سوالات ماده امتحانی «هوش و استعداد معلمی» بیشتر از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌های منطقی، طبقه‌بندی و تحلیل متغیرها، انجام مقایسه‌های کمی و حل مسائل عددی خواهند بود و در این بخش توانایی ذهنی و طبیعی داوطلبان سنجیده می‌شود.

اما منابع امتحانی «تعلیم و تربیت اسلامی» با ضریب 2 به شرح زیر است:
• سه فصل ابتدایی کتاب «مهارت معلمی» از استاد محسن قرائتی
• کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای/کاردانش

بیشتر بدانید:  شرایط انتقالی دانشگاه ازاد

رشته ‌های رياضی و فيزيک، علوم تجربی و فنی و حرفه ‌ای/کاردانش

دين و زندگی پايه دهم بخش دوم (درس هشتم تا درس دوازدهم)
دين و زندگی پايه يازدهم بخش دوم (درس هشتم تا درس دوازدهم)

 

رشته علوم انسانی

دين و زندگی پايه دهم بخش دوم (درس نهم تا درس چهاردهم)
دين و زندگی پايه يازدهم بخش دوم (درس شانزدهم تا درس هجدهم)

سخن پایانی

در این مقاله درباره ثبت نام کنکور فرهنگیان، شرایط سنی، تاریخ دقیق و منابع این آزمون صحبت کردیم. طبق اخبار منتشر شده قرار است این آزمون مستقل از کنکور سراسری برگزار شود اما در حال حاضر ابلاغیه اصلی برای این کار صورت نگرفته است. بنابراین در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید حتما سری به سایت سنجش بزنید و دفترچه آزمون سراسری 1403 که با دفترچه کنکور تربیت معلم مشترک است را مطالعه کنید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما