logo

حذف درس در دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
حذف درس در دانشگاه آزاد

گاهی دانشجویان دانشگاه آزاد نیاز پیدا می‌کنند یک یا چند واحد درسی را حذف کنند. برای این کار باید قوانین و شرایط خاصی را رعایت کرد و در زمان مشخص شده در تقویم دانشگاه، نسبت به حذف یک درس اقدام نمود. مثلا یکی از قوانین حذف درس این است که تعداد واحدهای درسی دانشجو از حد مجاز کمتر نشود. همچنین در برخی مواقع اتفاقاتی مانند غیبت بیش از حد دانشجو در کلاس‌های درس ممکن است باعث شود استاد آن درس را برای دانشجو حذف کند. در ادامه شرایط و قوانین حذف درس در دانشگاه آزاد، حذف درس توسط استاد و حذف اضطراری دانشگاه آزاد را با هم بررسی می‌کنیم.

قوانین حذف درس در دانشگاه آزاد

قوانین و شرایط حذف درس در دانشگاه آزاد عبارتند از:

براساس ماده 35، در صورتی که دانشجو در جلسه امتحان غیبت موجه داشته باشد آن درس حذف می‌شود و نمره‌ای برای دانشجو ثبت نمی‌شود. بنابراین درس حذف شده در معدل و ریزنمرات تاثیری ندارد و فقط شهریه آن قابل عودت نیست. همچنین در صورت داشتن غیبت غیرموجه تا 3 درس، درس‌ها حذف شده و نمره صفر برای دانشجو لحاظ می‌شود. تعیین موجه یا غیرموجه بودن غیبت‌ها به عهده شورای آموزشی واحد دانشگاهی است. دانشجویانی که از این ماده استفاده کرده‌اند نیازی به رعایت شرط حداقل 12 واحد در نیمسال را ندارند.

براساس ماده 36، دانشجویان دانشگاه آزاد بعد از آغاز هر نیمسال تحصیلی، در مهلت مشخص شده می‌توانند تعدادی از دروس انتخابی خود را حذف و دروس دیگری را انتخاب کند. اما حذف دروس در صورتی امکانپذیر است که واحدهای درسی باقیمانده از حداقل مجاز کمتر نباشند. ترم تابستانه از این قائده مستثنی است.

طبق ماده 37، دانشجویان تا 5 هفته قبل از پایان نیمسال تحصیلی می‌توانند فقط یکی از درس‌های عملی، نظری و یا نظری-عملی خود را حذف کنند.(حذف اضطراری) در این فرآیند مانند ماده 36 نباید تعداد واحدهای درسی از حداقل مجاز کمتر باشد.
براساس ماده 38، دانشجویان در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند کلیه واحدهای انتخابی در یک نیمسال را حذف کنند و نیمسال حذف شده به عنوان مرخصی تحصیلی محسوب می‌شود. البته این کار با نظر شورای آموزشی واحد دانشگاهی امکانپذیر است.

قوانین حذف درس در دانشگاه آزاد

شرایط حذف درس اضطراری از دانشگاه آزاد

طبق ماده 37 دانشگاه آزاد اسلامی با نزدیک شدن به امتحانات پایان ترم، امکان حذف یکی از درس‌ها وجود دارد. معمولا دانشجویانی که امیدی به پاس کردن یک درس ندارند می‌توانند از حذف اضطراری استفاده کنند و درس موردنظر را حذف نمایند. تمام مراحل این کار باید به درستی و طبق ضوابط انجام شود. قوانین حذف درس اضطراری از دانشگاه آزاد شامل موارد زیر هستند:

  • حذف اضطراری زمانی امکانپذیر است که پس از حذف، تعداد واحدهای انتخابی دانشجو کمتر از 12 عدد نباشد.
  • در صورت حذف یک درس، دروس وابسته(هم‌نیاز و پیش‌نیاز) آن هم حذف خواهند شد.
  • حذف اضطراری درس در دانشگاه آزاد باید در بازه زمانی اعلام شده توسط دانشگاه انجام شود.
  • دانشجویان مشروط شده در ترم قبل که امکان اخذ بیش از 12 الی 14 واحد را ندارند تنها با موافقت اساتید دروس مورد تقاضا، امکان حذف واحدهای موردنظر را خواهند داشت.
  • هر دانشجو در طول تحصیل، فقط دو بار اجازه حذف درس اضطراری از دانشگاه آزاد را دارد.
  • حذف اضطراری درس در دانشگاه آزاد در کارنامه نهایی دانشجو ثبت می‌شود.
  • اگر دانشجویی علاوه بر واحدهای مجاز، واحدهای اضافه‌ای برداشته باشد و تا پایان مهلت حذف اضطراری آن‌ها را حذف نکند طبق قانون، دروس حذفی از بین نمرات برتر کارنامه پایان ترم وی انتخاب شده و به طور خودکار حذف خواهد شد.
  • زمان حذف و اضافه چند هفته قبل از پایان ترم اعلام می‌شود در صورت اتمام این زمان، دیگر امکان حذف اضطراری درس از سوی واحد آموزش دانشگاه وجود ندارد.
  • حذف اضطراری دانشگاه آزاد زمانی امکان‌پذیر است که دانشجو بیشتر از سه/ شانزدهم در کلاس درس مورد نظر غیبت(موجه) نداشته باشد.
بیشتر بدانید:  افتادن درس در دانشگاه آزاد

حذف درس توسط استاد در دانشگاه آزاد

حذف درس توسط استاد در دانشگاه آزاد زمانی اتفاق می‌افتد که دانشجو بیش از سه جلسه در یک درس غیبت(نظری، عملی، کارآموزی و کارورزی) داشته باشد. سه جلسه غیبت موجه از 16 جلسه درسی برای دانشجویان دانشگاه آزاد مجاز است اما با افزایش غیبت‌ها استاد اجازه حذف آن درس را برای دانشجو دارد.
طبق شرایط ذکر شده در آیین‌نامه دانشگاه آزاد، دانشجویان با ارائه مدارک مستند دارای مهر تایید، تشخیص استاد مربوطه و در نهایت تایید نهایی از دانشگاه و امور دانشجویی می‌توانند ساعت‌های غیبت خود را موجه کنند.

حذف درس توسط استاد در دانشگاه آزاد

نحوه حذف درس دانشگاه آزاد

نحوه حذف درس دانشگاه آزاد به صورت حضوری و اینترنتی امکانپذیر است. دانشجویان متقاضی باید در زمان اعلام شده از طرف آموزش محل تحصیل، به صورت غیرحضوری به سامانه آموزشیار مراجعه کنند و یا در آموزش دانشگاه حضور پیدا کرده و پس از تکمیل فرم‌های موردنیاز، درس خود را حذف کنند. البته برای این کار به دریافت تاییدیه از طرف مشاور و معاون دانشگاه و همچنین تایید استاد درس نیاز است.

زمان حذف درس در دانشگاه آزاد

  • زمان حذف و اضافه در دانشگاه آزاد توسط سامانه آموزشیار مشخص می‌شود اما معمولا انجام دادن این فرآیند یک الی دو هفته بعد از اتمام زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد امکانپذیر است.
  • طبق اطلاعیه سایت دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان می‌توانند تا 5 هفته قبل از پایان نیمسال تحصیلی یکی از درس‌های خود را حذف اضطراری کنند. البته زمان دقیق این فرآیند توسط واحد آموزش دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

سخن پایانی

حذف درس در دانشگاه آزاد یکی از نیازهای اساسی دانشجویان این دانشگاه است و آن‌ها باید از قوانین و شرایط حذف درس آگاهی داشته باشند. همچنین دانشجویان باید تمام مراحل این فرآیند را به درستی انجام دهند، در غیر این صورت پس از پایان تحصیلات با مشکلاتی مواجه خواهند شد. در این مقاله نحوه حذف درس در دانشگاه آزاد را توضیح دادیم و قوانین و مراحل آن را ذکر کردیم. امیدوارم اطلاعات ارائه شده برایتان مفید باشد.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما