logo

معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن [ دانشگاه های دولتی،آزاد و غیر انتفاعی]

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن

استاد دانشگاه شدن یکی از شغل‌های پرطرفدار در بین فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی است. برای استاد دانشگاه شدن شما باید قبل از هرچیزی به این شغل علاقه داشته باشید زیرا بدون وجود علاقه پیشرفت در هیچ شغلی میسر نیست و دومین و مهم ترین مرحله برای استاد شدن، داشتن مدرک دکتری در رشته مورد نظر می باشد.

اگر دانشجوی فارغ التحصیل دکتری هستید و یا به فکر انتخاب شغل استادی دانشگاه برای خود هستید احتمالا سوالاتی در مورد شرایط استاد دانشگاه شدن ذهن شما را به خود مشغول کرده است باید پیش از هرچیز بدانید شرایط جذب هیات علمی دانشگاه های مختلف ،متفاوت است.

در برخی دانشگاه‌ها، امکان تدریس با مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد. این امر به عوامل مختلفی مانند نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی مورد تدریس بستگی دارد.

به طور کلی، دانشگاه‌های سطح پایین‌تر و دانشگاه‌هایی که در مناطق محروم قرار دارند، تمایل بیشتری به استخدام مدرسان با مدرک کارشناسی ارشد دارند. همچنین، برای تدریس دروس پایه و مقدماتی در برخی رشته‌ها، داشتن مدرک کارشناسی ارشد کافی است.

دانشگاه‌های معتبر کشور، مانند دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد تهران، برای استخدام مدرس، داشتن مدرک دکتری در رشته مورد نظر را الزامی می‌دانند. زیرا سطح بالای علمی این دانشگاه‌ها بالاست و انتظارات زیادی از مدرسان دارند.

از نظر طبقه بندی علمی، اساتید دانشگاه به ترتیب در چهار گروه مربی، استادیار، دانشیار و استاد تقسیم بندی می شوند.

شرایط عمومی برای جذب مدرس در دانشگاه های مختلف یکسان است مانند:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. تدین به دین اسلام یا یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی ایران مانند مسیحیت، یهودیت، زرتشت و یا سایر ادیان
  3. اعتقاد داشتن به نظام و قانون اساسی ایران
  4. عدم محرومیت از استخدام در مراکز دولتی
  5. عدم اعتیاد به سایر مواد مخدر، روان گردان و دخانیات
  6. داشتن سلامت جسمی و روحی متناسب با فعالیت
  7. متقاضیان آقا باید دارای شرایط نظام وظیفه عمومی باشند.

شرایط عمومی برای جذب مدرس در دانشگاه های مختلف یکسان است مانند:

شرایط اختصاصی و معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن دانشگاه های دولتی

شرایط دانشگاه های وزارت علوم:

مدرک مورد نیاز: داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و مدرک سطح 3 حوزه

شرایط سنی: حداکثر سن برای داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای و یا مدرک سطح 3 حوزه می باشند، 30 سال است و حداکثر سن برای داوطلبانی که دارای مدرک دکتری تخصصی می باشند و مدرک سطح 4 حوزه دارند، 40 سال است.

داوطلبانی که برای هیات علمی دانشگاه درخواست ثبت میکنند نباید در حال تحصیل در سطح ارشد یا دکتری باشند

سابقه کار: داشتن حداقل 5 سال سابقه کار علمی و پژوهشی در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی، به صورت مقاله علمی، کتاب، پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و یا سایر فعالیت های علمی و پژوهشی

شرایط دانشگاه های وزارت بهداشت

مدرک مورد نیاز: مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پایه و یا داشتن دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی و یا گواهی فلوشیپ در رشته‌های بالینی و یا داشتن دانشنامه دکتری تخصصی

شرایط سنی: داوطلبانی که کارشناسی ارشد دارند حداکثر سن آن ها باید ۳۵ سال باشد و برای سایر افراد باید حداکثر سن ۴۵ سال باشد. افرادی که مدرک دانشنامه دکتری تخصصی، دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی و یا فلوشیپ دارند سن انها نباید بیشتر از 45 سال باشد.

بیشتر بدانید:  ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

فارغ التحصیلی: داوطلبان نباید در حال تحصیل در مقطع ارشد یا دکتری باشند و باید فارغ التحصیل رشته مورد نظر باشند.

معدل: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1386،معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن در دانشگاه دولتی، در مقطع کارشناسی حدقل 14، در مقطع کارشناسی ارشد حداقل معدل 16 و برای مقطع دکتری تخصصی حداقل معدل 17 (با اعمال ضریب تطبیق معدل) میباشد. ناگفته نماند که این معدل ها برای همه ی دانشگاه های دولتی در سراسر کشور یکسان است اما معدل اعلام شده در فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ملاک خواهد بود.

در برخی رشته ها، مانند رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، معدل لازم برای مقطع دکتری تخصصی 18 است. داشتن معدل بالا میتواند شانس متقاضیان را برای جذب به عنوان استاد دانشگاه افزایش دهد.

شرایط اختصاصی و معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن دانشگاه آزاد

مدرک مورد نیاز: داشتن حداقل مدرک دکتری تخصصی

شرایط سنی: حداکثر سن برای افراد متقاضی 45 سال است.

سابقه کار: داشتن حداقل 5 سال سابقه کار علمی و پژوهشی در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی، به صورت مقاله علمی، کتاب، پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و یا سایر فعالیت های علمی و پژوهشی

داشتن حداقل 2 سال سابقه تدریس در دانشگاه، به صورت رسمی یا حق التدریس

متقاضی باید دارای مدرک تحصیلی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

دستاوردهای علمی و پژوهشی متقاضیان باید در مجلاتی که از نظر علمی و پژوهشی اعتبار دارند، منتشر شده باشد.

معدل: معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن در دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی حداقل معدل 14 ،در مقطع کارشناسی ارشد حداقل معدل 16و برای مقطع دکتری تخصصی حداقل معدل 17(با اعمال ضریب تطبیق معدل) می باشد. البته لازم به ذکر است. در برخی از رشته های تحصیلی ممکن است دانشگاه آزاد اسلامی معدل بالاتری را برای جذب اعضای  هیات علمی اعلام کند.

شرایط اختصاصی و معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن دانشگاه آزاد

شرایط اختصاصی و معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن دانشگاه غیرانتفاعی

مدرک تحصیلی: متقاضیان باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. در برخی رشته ها، مانند رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، داشتن مدرک دکتری تخصصی یا دکترا الزامی است.

مدارک تحصیلی مورد تأیید: متقاضیان باید مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده باشند.

شرایط جذب: جذب استاد در این دانشگاه غیردولتی، آزادانه انجام می شود، اما مشروط به تأیید و جذب از طرف مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی است.

معدل: معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن در دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی 14و در مقطع کارشناسی ارشد16ودرمقطع دکتری حرفه ای16ودرمقطع دکتری تخصصی17(با اعمال ضریب تطبیق معدل) میباشد. البته این معدل ها میتواند در برخی از رشته های تحصیلی و دانشگاه های خاص متفاوت باشد.

 

نویسنده این مطلب

ریحانه بخشی

ریحانه هستم کارشناس روانشناسی ، در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و این شغل منه، شغلی که با جون و دل براش وقت میزارم، شغلی که با عشق کار انجام میدم و از اونجایی که شخصیت کمال گرایی دارم سعی میکنم بهترین خودمو تو کار نشون بدم و در جهت افزایش اعتماد سازی و جلب توجه افراد به کسب و کارتون تلاش کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما