logo

غیبت از طرح پرستاری

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

دانشجویان رشته پرستاری مانند 11 رشته دیگر از جمله پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، هوشبری، مامایی، اتاق عمل و … باید پس از فارغ‌التحصیلی، طرح خدمت اجباری بگذرانند. این طرح برای مقطع کاردانی 1 سال و برای مقاطع بالاتر 2 سال است و پرستاران در طول مدت دوره از حقوق بهره‌مند می‌شوند. محل خدمت این دسته افراد براساس مناطق مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌شود و پرستارانی که در مناطق توسعه نیافته و دارای محرومیت بیشتر، خدمت کنند امکان استفاده از کسری 5 ماهه را خواهند داشت.

برای گذراندن طرح پرستاری چه زمانی باید ثبت نام کنیم؟

پرستاران پس از اتمام تحصیلات خود حداکثر تا 3 ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه رشد وزارت بهداشت، برای طرح خود ثبت نام کنند. اما پیش شرط لازم برای ثبت نام در این سامانه شامل موارد زیر است:

  1. تسویه کامل با دانشگاه محل تحصیل
  2. اطمینان از وجود مشخصات خود در سامانه رشد

داوطلبان ثبت نام در طرح اجباری پرستاری، پس از گذراندن این دو مرحله می‌توانند اطلاعات لازم را در سامانه رشد بارگذاری کنند و کد رهگیری دریافت نمایند.

اگر طرح پرستاری نرویم چه میشود؟

معمولا یکی از سوالاتی که فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری با آن مواجه هستند این است که اگر طرح پرستاری نرویم چه میشود؟ طبق قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان (مصوب 1375/2/12 مجلس شورای اسلامی) غیبت در دوران طرح پرستاری مشمول جریمه خواهد بود. افرادی که پس از یک ماه از تعیین محل خدمت شروع به کار نکنند، غایب محسوب شده و با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش به ازای مدت غیبت، اضافه خدمت خورده و جریمه می‌شوند. مثلا برای فارغ‌التحصیلان پیراپزشکی(پرستاری) سال 98، غیبت اولیه از یک روز تا 3 ماه، 3 ماه اضافه خدمت و غیبت بیشتر از سه ماه، 6 ماه اضافه خدمت دارد.

به طور کلی عواقب غیبت از طرح پرستاری شامل موارد زیر است:

  1. مشمولان طرح اجباری تاز زمانی که خدمات قانونی خود را شروع نکرده و یا معافیت آن را اخذ نکرده باشند قادر به ارائه خدمات پرستاری نخواهند بود و حق استخدام در هیچ مرکز دولتی و خصوصی را ندارند.
  2. تحویل مدرک تحصیلی و ریز نمرات و صدور هر گونه تاییدیه تحصیلی و گواهینامه برای مشمولانی که خدمت خود را طبق قانون انجام نداده و یا معافیت دریافت نکرده‌اند، ممنوع است. البته کسانی که برای ادامه تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه‌های معتبر مورد تایید در خارج  در رشته‌های موردنیاز کشور احتیاج به مدارک تحصیلی داشته باشند، با سپردن تضمین کافی مبنی بر انجام خدمات قانونی پس از فراغت از تحصیل، می‌توانند مدرک تحصیلی دریافت کنند.
  3. پرستارانی که در حال گذراندن طرح اجباری خود هستند تحت حمایت بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و در صورت بروز حادثه و عدم توانایی برای ادامه طرح می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند. براساس ماده 59 قانون تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان تحت درمان‌های توانبخشی یا معالجه، به شرط عدم اشتغال به کار و عدم دریافت دستمزد، می‌توانند غرامت دستمزد خود را دریافت کنند.
  4. فارغ‌التحصیلانی که در زمان طرح اجباری از مرخصی زایمان/مرخصی استعلاجی استفاده کنند مشمول جریمه و محرومیت یکساله در استان خواهند شد.
  5. پرستارانی که قصد دارند از طرح اجباری خود در محل انتخابی انصراف بدهند، در صورتی که قبل از شروع به کار در محل مربوطه، نسبت به انصراف اقدام کنند مشمول یک ماه محرومیت از طرح در استان خواهند بود و در صورت شروع به کار(حتی یک روز حضور در محل) انصراف از محل طرح اجباری باید با موافقت مرکز مربوطه باشد و شخص مشمول 6 ماه محرومیت از طرح در استان خواهد بود.
بیشتر بدانید:  بازار کار رشته بهداشت محیط

سخن پایانی

در این مقاله درباره غیبت از طرح پرستاری صحبت کردیم. همانطور که گفته شد فارغ‌التحصلانی که در زمان مشخص شده در محل خدمت خود حضور پیدا نکنند مشمول جریمه می‌شوند.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

14 دیدگاه ها

  • سلام وققتتون بخیر
    ممنون میشم جوابم رو بدید
    من طرح اختیاری مامایی رو شروع کردم و الان بنا به دلایلی دیگه نمیخوام ادامه بدم آیا اخراج از بیمارستان میتونه در آینده برای کار در مراکز خصوصی مشکل ایجاد کنه؟

    • سلام وقت بخیر شما باید درخواست توقف طرح خود را به ارگان مربوطه بدهید و درصورت عدم موافقت به علت اختیاری بود طراح میتوانید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید چون طرح شما اختیاری هست هیچ محدودیت برای استخدام شما در ارگان های خصوصی و دولتی به وجود نمی آورد.
      ولی طرح خودتون را ادامه بدهید چون که برای شما رزومه کاری شده و بسیاری از موارد به صورت عملی یاد میگرید و در صورت نیاز داشتن بیمارستان به نیرو متخصص در حوزه مشابه اولویت پذیرش با کارکنان همون سازمان هست

      • سلام وقت بخیر من طرح هوشبری رو شروع کردم می‌خوام توقف بزنم ولی اگه قبلش غیبت کنم و جریمه ایی میشم بعد از غیبتم تا کی نمیتونم تو خود استان یا توی همون دانشگاه ثبت نام کنم و واسه شهر دیگه

    • سلام ، وقتتون بخیر باشه
      من بعد سربازی چهارماه طرح اجباری شاملم میشه
      و میخوام برای کنکور سراسری درس بخونم
      اگه طرح نرم ، بعدا برای قبولی و ثبت نام مثلا رشته دندانپزشکی مشکلی ایجاد نمیشه ؟ طرح نرفتنم چه عواملی داره ؟

  • سلام وقتتون به خیر
    من ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ امضاهای فارغ التحصیلیم رو گرفتم ولی گفتم یه سری مدارک کمه چون انتقالی گرفته بودم و باید دانشگاه مبدا ارسال کنه و خب اونا دیر اقدام کردن و به همین خاطر من مهر ماه ۱۴۰۱ طرحم شروع شد و تو متن ابلاغ طرحم نوشتن شش ماه اضافه خدمت دارم…
    در حالی که تو حکم اولیه‌ی بیمارستان زمان خدمتم رو تا اول مهر ۱۴۰۳ نوشته…
    راهی برای اعتراض هست؟؟؟

      • سلام وقت شما بخیر
        من ترم هشتمو تموم کردم پرستاری ولی حالا می‌خوام دوباره کنکور بدم و در صورت قبولی از پرستاری انصراف بدم راهی هست طرح نرم ؟ اگه اقدام به فارغ‌التحصیلی نکنم چی میشه ؟ یا اگه طرح نرم ؟
        چون فعلا قصد طرح رفتن ندارم و می‌خوام بخونم

  • سلام ، وقتتون بخیر باشه
    من بعد سربازی چهارماه طرح اجباری شاملم میشه
    و میخوام برای کنکور سراسری درس بخونم
    اگه طرح نرم ، بعدا برای قبولی و ثبت نام مثلا رشته دندانپزشکی مشکلی ایجاد نمیشه ؟ طرح نرفتنم چه عواملی داره ؟

  • سلام
    تیرماه ۱۴۰۳پرسناری تمام کردم اماهنوزتاییدیه دانشگاه نیامده ونمی توانم درسازمان رشدثبت نام کنم چه کاربایدکنم؟

    • سلام گواهی موقت کارشناسی یا لیسانس بگیرید قبل رفتن فرمش رو دانلود کنید و ببرید پیش مدیر آموزش مهرو امضا کنه

  • سلام
    من فارغ‌التحصیل پرستاری هستم اگر در حین طرح اجباری ، در کنکور رشته پزشکی (آزاد) قبول بشم آیا برای توقف طرحم باید جریمه پرداخت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما