logo

هزینه انصراف دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
هزینه انصراف دانشگاه آزاد

ممکن است شما ثبت‌نام دانشگاه آزاد را انجام داده باشید، اما به دلایل مختلفی قصد داشته باشید که از دانشگاه ثبت‌نامی خودتان انصراف دهید. یکی از دلایلی که در برخی از موارد می‌تواند باعث انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد شود، عدم توانایی پرداخت شهریه‌ی بالای این دانشگاه‌ها است.

با این وجود اگر تصمیم شما برای انصراف از دانشگاه آزاد قطعی است، باید این نکته را بدانید که انصراف از تحصیل در  دانشگاه آزاد، مشمول پرداخت هزینه انصراف دانشگاه آزاد است. این به معناست که شما در صورتی‌ که قصد ادامه تحصیل را در دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور نداشته باشید، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

انصراف از دانشگاه آزاد

دانشجویانی که در یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای انصراف از دانشگاه خود، اقدام کرده و مراحل انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای تمامی دانشجویان در هر مقطعی و در هر زمانی وجود دارد، پرداخت هزینه انصراف دانشگاه آزاد است.

هر ساله با برگزاری کنکور و از طریق این آزمون و یا بدون آزمون، افراد زیادی در دانشگاه آزاد ثبت‌نام می‌کنند و در مقاطع متنوعی مانند کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دستیاری تخصصی و… مشغول به تحصیل می‌شوند. در میان این مسیر ممکن است افرادی به دلایل مختلف ناچار به ترک تحصیل و انصراف از دانشگاه شوند.

یکی از دلایل می‌تواند مربوط به شهریه دانشگاه آزاد و عدم توانایی پرداخت شهریه باشد. در ادامه با ما همراه شوید تا هزینه انصراف از دانشگاه آزاد و جریمه تعیین شده مربوط به آن را بررسی کنیم.

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد 1402

هر ساله شرایط تعیین شده برای انصراف از دانشگاه و جریمه مربوط به آن تغییراتی دارد. شما قبل از پرداخت هزینه انصراف دانشگاه آزاد، باید شرایط لازم برای انصراف را بررسی کنید. به‌طور کلی اگر یک دانشجو بنا به دلایل شخصی و… تصمیم بگیرد که از دانشگاه انصراف دهد، در ابتدا باید درخواستی مبنی بر انصراف از دانشگاه داشته باشد. سپس این دانشجو باید هزینه انصراف از تحصیل را مطابق با دستورالعمل‌های تعیین شده در سال 1402 به صورت کامل بپردازد.

  • اولین موردی که در مورد شرایط انصراف از دانشگاه باید بدانید، این است که پس از انصراف تنها تا 3 ماه شما فرصت دارید انصراف خود را پس بگیرید. در غیر این صورت واحد دانشگاه باید درخواست انصراف از دانشگاه شما را بررسی کرده و حکم انصراف را صادر نماید.
  • قبل از به پایان رسیدن این فرصت 3 ماهه، واحد آموزشی دانشگاه موظف است که مراتب انصراف دانشجو را به اطلاع والدین برساند.
  • اگر تصمیم قطعی برای انصراف از دانشگاه دارید و مطمئن هستید که از انصراف خود پشیمان نخواهید شد، شما می‌توانید به‌جای این فرصت 3 ماهه، یک اجازه‌نامه از ولی را به همراه درخواست مجدد انصراف از دانشگاه را به دانشگاه خود ارائه کنید. به این صورت می‌توانید حکم انصراف خود را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت کنید.
  • نکته دیگری که باید بدانید این است که بعد از به پایان رسیدن فرصتتان، ارتباط شما به‌طورکلی با واحد دانشگاهی قطع می‌شود و امکان بازگشت و لغو آن وجود ندارد.
  • برای دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی می‌شوند، بعد از صادر شدن حکم انصراف دادن دانشجو از دانشگاه، تا یک ماه این موضوع به اطلاع اداره نظام وظیفه خواهد رسید.
بیشتر بدانید:  ثبت نام دانشگاه بدون دیپلم

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد 1402

هزینه انصراف دانشگاه آزاد

در سال‌های گذشته اگر دانشجویی قصد داشت به هر دلیلی از دانشگاه آزاد انصراف دهد، باید شهریه کل دوره تحصیل را جهت انصراف پرداخت می‌کرد. اما هزینه انصراف دانشگاه آزاد در سال 1402 دچار تغییراتی شده است. نحوه محاسبه هزینه انصراف دانشگاه آزاد به صورت زیر  است:

مقاطع تحصیلینحوه محاسبه
کاردانی، کارشناسی ناپیوسته،کارشناسی ارشد ناپیوسته(نصف شهریه ثابت)×(تعداد نیم سال‌های ثبت شده-4)
کارشناسی پیوسته(نصف شهریه ثابت)×(تعداد نیم سال‌های ثبت شده-8)
دکترای حرفه‌ای (دامپزشکی)(نصف شهریه ثابت)×(تعداد نیم سال‌های ثبت شده-12)
دکترای حرفه‌ای(پزشکی)کل شهریه پایه نیمسال تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکتری تخصصی(نصف شهریه ثابت)×(تعداد نیم سال‌های ثبت شده-7)
دکتری تخصصی ورودی 94 به بعد(نصف شهریه ثابت)×(تعداد نیم سال‌های ثبت شده-6)
دستیاری تخصصیکل شهریه تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره

چنانچه شما تصمیم داشته باشید که از دانشگاهی که اکنون در آن مشغول به تحصیل هستید، انصراف دهید و در دانشگاه آزاد شهر دیگری ثبت‌نام کنید، نیازی به پرداخت هزینه انصراف دانشگاه آزاد نیست. البته شما باید مدارکی که نشان می‌دهند شما دوباره در دانشگاه آزاد ثبت‌نام کرده‌اید را به دانشگاه خود ارائه دهید. البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که اگر دارای آن‌ها باشید دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای انصراف از دانشگاه نیست.

غیبت دانشجو در دانشگاه

غیبت شما و عدم حضورتان می‌تواند تحت شرایطی به‌عنوان انصراف از ادامه تحصیل شناخته شود. درصورتی‌که یک دانشجو بدون گرفتن مدرک خود، در دانشگاه حضور پیدا کند و یا در طول ترم تحصیلی به دانشگاه مراجعه نکند، این دو رفتار به معنای انصراف از دانشگاه آزاد است. در این شرایط دیگر دانشجو حق تحصیل در آن دانشگاه را نخواهد داشت.

در برخی موارد نیز دانشجویان ممکن است دلایل کاملاً موجهی داشته باشند و با توجه به این دلایل تصمیم به انصراف و یا ترم تحصیل گرفته باشند. درصورتی‌که دلیل موجهی دارید، باید یک ماه قبل از به پایان رسیدن ترم تحصیلی خود، دلایلتان را به دانشگاه ارائه کنید.

دلایل شما توسط کارشناسان بررسی خواهد شد و اگر با ترک تحصیل شما موافقت شود، نیمسالی که در طول مدت آن در دانشگاه حضور نیافته‌اید، از مرخصی‌های تحصیلی شما به شمار خواهد رفت.

غیبت دانشجو در دانشگاه

چه دانشجویانی مشمول پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه نیستند؟

  • در صورتی تفاضل اعداد بالا عدد صفر یا منفی باشد، دانشجو مشمول پرداخت هزینه انصراف دانشگاه آزاد نیست.
  • دانشجویانی که به هر دلیلی از دانشگاه اخراج شده‌اند، ملزم به پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه نیستند. البته در مورد این دانشجویان باید بدانید که هزینه ثابت و متغیر ترمی که در آن اخراج شده‌اند، به آن‌ها برگردانده نمی‌شود.
  • دانشجویانی که ترم اول خود را مرخصی گرفته‌اند و در شروع ترم دوم نیز از تحصیل در دانشگاه آزاد انصراف داده‌اند، نباید هزینه‌ای را به‌عنوان هزینه انصراف از دانشگاه بپردازند. البته شهریه پرداختی آن‌ها برگردانده نخواهد شد.
  • دانشجویان پذیرفته شده در نیمسال اول تحصیلی درصورتی‌که تا 30 مهر انصراف خود را اعلام کنند، مشمول هزینه انصراف از دانشگاه نخواهند شد.
  • دانشجویان پذیرفته شده در نیمسال دوم تحصیلی نیز درصورتی‌که تا 30 بهمن انصراف خود را اعلام کنند، مشمول هزینه انصراف از دانشگاه نخواهند شد.
  • دانشجویان ورودی مهر اگر تا 30 آذر و دانشجویان ورودی بهمن اگر تا 31 اردیبهشت از تحصیل در دانشگاه انصراف دهند، 50 درصد هزینه پرداخت شده برای شهریه دانشگاه وصل و مابقی دریافت می‌شود.
بیشتر بدانید:  کنکور اختصاصی فرهنگیان

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه آزاد

برای اینکه مسئولان دانشگاه آزاد در سریع‌ترین زمان ممکن درخواست انصراف شما را بررسی کنند و حکم آن را اعلام کنند، لازم است مدارکی از خود ارائه دهید که کاملاً معتبر باشند. برای هر درخواستی در دانشگاه و سایر محیط‌های آموزشی نیاز به ارائه برخی از مدارک و مشخصات است.

در ابتدا شما باید با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه خود، مدارک خواسته ‌شده جهت انصراف از دانشگاه را بررسی کنید و مراحل این درخواست را دنبال کنید. در ادامه به برخی از مدارک لازم جهت درخواست انصراف از دانشگاه آزاد اشاره می‌کنیم.

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. کارت دانشجویی
  4. فرم انصراف از دانشگاه

این 4 مورد از اصلی‌ترین مدارکی هستند که برای ثبت درخواست انصراف لازم هستند. البته در زمان تصمیم گیری در مورد درخواست شما، کل پرونده تحصیلی در دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین ارائه اصل و کپی مدارک نام برده شده لازم است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکات مربوط به هزینه انصراف دانشگاه آزاد و همچنین شرایطی شما از پرداخت هزینه معاف هستید را بررسی کنیم. شما می‌توانید میزان هزینه‌ای که باید برای درخواست انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد پرداخت کنید را از طریق نحوه محاسبه در مقاله به دست آورید و یا برای محاسبه دقیق میزان هزینه با کارشناسان کنکورچی در تماس باشید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما