logo

تغییر رشته در دانشگاه تهران

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
تغییر رشته در دانشگاه تهران

برخی از دانشجویانی که در دانشگاه تهران درس می خوانند، به دلایل مختلفی تمایل به تغییر رشته دارند. این موضوع دلایل متنوع و متعددی دارد که برای هر دانشجویی متفاوت است. ممکن است یک دانشجو به علت علاقه‌مند نبودن به رشته خود و دانشجوی دیگر به علت عدم توانایی لازم برای کار کردن در آن رشته این تصمیم را بگیرد.

مطابق با آیین نامه انتشار داده شده از سوی دانشگاه، تغییر رشته در دانشگاه تهران امکان پذیر است. اگر شما نیز در دسته دانشجویانی قرار می‌گیرید که قصد دارند رشته خود را تغییر دهند، می توانید مطابق با شرایط ذکر شده در آیین نامه دانشگاه تهران، برای تغییر رشته اقدام کنید. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا درباره شرایط، نحوه و زمان تغییر رشته دانشگاه تهران بیشتر بدانید.

نحوه تغییر رشته در دانشگاه تهران

دانشجویانی که قصد تغییر رشته در دانشگاه تهران را دارند، حتما باید در زمان هایی که از هر ساله از سوی دانشگاه اعلام می‌شود، اقدام کنند. دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانند در پایان سال نخست دانشگاه و پیش از آغاز سال دوم تحصیلی، فرم درخواست تغییر رشته را با اطلاعات خود پر کرده و آن را به دانشگاه تحویل دهند.

دانشجویان گرامی باید توجه داشته باشند که برای تغییر رشته، به صورت الکترونیکی و اینترنتی ثبت نام کرده و به این منظور، اقدامات لازم را به وسیله سامانه جامع آموزشی/ پیشخوان خدمت انجام دهند.

نحوه تغییر رشته در دانشگاه تهران

شرایط تغییر رشته‌ در دانشگاه تهران

شیوه نامه تغییر رشته دانشجویان دانشگاه تهران از سوی دانشگاه تهران منتشر شده و مطابق با موارد و شرایط مذکور در این شیوه نامه، دانشجویان با شرایطی که در ادامه آورده‌ایم می توانند برای تغییر رشته اقدام کنند.

  • رشته‌ای که دانشجو قصد انتخاب و تحصیل در آن را دارند، حتما باید در دانشگاه وجود داشته باشد.
  • برای تغییر رشته، حتما و الزاما باید مدیر گروه یا مدیر آموزش دانشگاه موافق این امر باشد.
  • دانشجویان برای انتخاب رشته جدید حتما باید نمره قبولی در آن رشته را در سالی که در دانشگاه پذیرفته شده بودند، کسب کرده باشند.
  • دانشجویانی که قصد تغییر رشته را دارند، حتما باید امکان به پایان رسیدن تحصیلات خود را در سال های مجاز باقی مانده داشته باشند.
  • برای تغییر رشته، حتما باید حداقل 18 واحد از درس های رشته کنونی خود را پاس کرده باشید.
  • امکان تغییر رشته همزمان با انتقالی از رشته های متمرکز به رشته های دیگر و برعکس، وجود ندارد.
  • امکان تغییر رشته برای دانشجویان دانشگاه تهران در طی سال های تحصیل، تنها یک بار وجود دارد.
  • در صورتی که دانشجو بعد از آغاز ترم حدید با درخواست به دانشگاه از ادامه تحصیل خودداری کند، با شرایط عدم ثبت نام در رشته جدید، درخواست تغییر رشته وی بدون اثر خواهد بود و در این صورت، دانشجو تا اتمام تحصیل خود قادر به ثبت مجدد تغییر رشته نخواهد بود.

دانشجویان حتما باید پیش از اقدام برای تغییر رشته، شیوه نامه تغییر رشته را مطالعه کرده و در صورت دارا بودن شرایط لازم، اقدامات لازم را انجام دهند.

تطبیق واحد برای تغییر رشته‌

با توجه به اشتراکی بودن برخی از درس ها در رشته های مختلف، در صورت تغییر رشته می توان دروس گذرانده را تطبیق داد. برای تطبیق واحد در تغییر رشته، باید حداقل نمره 12 را در آن درس کسب کرده باشید و به ازای تطبیق دادن هر 12 تا 20 واحد، یک نیم‌سال تحصیلی از سنوات مجاز تحصیل دانشجو کاهش پیدا می کند. ضمنا درخواست تغییر رشته دانشجو و تطبیق واحدهای گذرانده شده‌ی مشترک، حتما باید به تایید مدیر گروه دانشگاه برسد.

بیشتر بدانید:  اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بهتر است یا پیام نور

تطبیق واحد برای تغییر رشته‌

مراحل تغییر رشته در دانشگاه تهران/ قدم به قدم

  1. تحقیق و کسب اطلاعات لازم از رشته جدید
  2. صحبت با مدیر گروه و سایر مسئولین مربوطه و دریافت تاییدیه
  3. مطالعه شیوه نامه تغییر رشته دانشگاه
  4. ثبت نام برای تغییر رشته به صورت الکترونیکی
  5. انجام اقدامات لازم

سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی درباره تغییر رشته در دانشگاه تهران ارائه دادیم. در صورت نیاز به راهنمایی دقیق به تیم مشاوره کنکورچی تماس حاصل نمایید

نویسنده این مطلب

یاسمن شفیعی

مدیر بازاریابی دیجیتال یک شرکت معتبر و دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی است که به علت علاقه وافری که به نوشتن دارد، گاهی در کنار شغل اصلی خود به نویسندگی نیز می‌پردازد.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما