logo

قوانین مشروطی دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
قوانین مشروطی دانشگاه آزاد

مشروطی، موضوعی دغدغه‌ آمیز برای بسیاری از دانشجویان، به‌ ویژه آن‌هایی است که صرفاً به دنبال دریافت مدرک هستند یا به هر دلیلی نمرات پایینی کسب می‌ کنند. چرا که عبور از حد مجاز مشروطی، به منزله اخراج از دانشگاه خواهد بود.
مشروطی سبب می شود در نیمسال بعد ، دانشجو با محدودیت‌ هایی در انتخاب واحد روبرو شود. سقف انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی، به طور قابل توجهی پایین ‌تر از سایر دانشجویان است.
محدودیت‌های انتخاب واحد، به ناچار منجر به طولانی شدن دوران تحصیل دانشجو خواهد شد و در صورت تکرار مشروطی و عدم رعایت قوانین مشروطی دانشگاه ، دانشجو از ادامه تحصیل محروم و اخراج خواهد شد.
در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد قوانین مشروطی دانشگاه آزاد ، اطلاعات کاملی را برای دانشجویان این دانشگاه شرح دهیم.
با آگاهی از قوانین مشروطی دانشگاه ازاد، می‌ توان با برنامه ‌ریزی صحیح و تلاش مضاعف، از این چالش عبور کرد و به مسیر تحصیلی خود ادامه داد.

مشروطی در دانشگاه ازاد

دانشجویان دانشگاه آزاد برای گذراندن هر ترم تحصیلی، ملزم به حفظ میانگین نمرات خود حداقل ۱۲ هستند. در غیر این صورت ، دانشجویان مشروطی در انتخاب واحد ترم بعد، حداکثر تا 14 واحد می‌ توانند انتخاب واحد داشته باشند.
قوانین مشروطی دانشگاه آزاد برای هر مقطع تحصیلی تفاوت هایی دارد ، که در ادامه به بیان انها می پردازیم و دانشجویان باید آنها را مورد توجه قرار دهند.

مشروطی در دانشگاه ازاد

مشروطی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پبوسته دانشگاه آزاد

همان‌ طور که ذکر شد، در صورتی که معدل دانشجو در دوره کارشناسی از ۱۲ کمتر باشد، به وضعیت مشروطی وارد می‌ شود. اولین مشکلی که با این وضعیت برای دانشجو پیش می‌ آید، کاهش واحد های مجاز برای برداشتن در ترم بعد است که منجر به تاخیر در فارغ‌ التحصیلی می‌ شود. اما طبق قوانین مشروطی دانشگاه آزاد، اگر دانشجو دو ترم پشت سرهم یا سه ترم با هرگونه فاصله مشروط شود، از حق تحصیل در ترم بعد محروم می‌ شود.

مشروطی در مقطع کارشناسی و کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد

مشروطی در دوره کارشناسی وکاردانی ناپیوسته نیز می‌تواند باعث تاخیر در فارغ ‌التحصیلی شود ،طبق ماده ۴۶ دانشگاه آزاد اسلامی، در صورتی که یک دانشجو در دو نیمسال تحصیلی، به هر شکل متوالی یا متناوب، مشروط شود، به وضعیت مشروطی وارد خواهد شد.

مشروطی در مقطع دکتری دانشگاه آزاد

در دوره دکتری دانشگاه آزاد، حداقل نمره قبولی هر درس ۱۴ و حداقل معدل برای قبولی ۱۶ است. اگر دانشجو در یک درس نمره‌ای کمتر از ۱۴ را کسب کند، باید در انتخاب واحد ترم بعدی آن درس را از چارت درسی خود اتخاذ نماید.

طبق آیین‌ نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که توسط مدیریت این مرکز تنظیم می ‌شود، تبصره‌ هایی برای دانشجویانی که به وضعیت مشروطی وارد می‌ شوند، ارائه شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
تبصره ۱ :طبق تبصره ۱ ماده ۴۶، در صورتی که معدل نمرات دانشجویانی که برای اولین بار مشمول این ماده می‌ شوند حداقل ۱۰ باشد، به آنها فرصت مجدد برای ادامه تحصیل داده خواهد شد.
تبصره ۲: دانشجویانی که مشمول تبصره ۱ (ارفاق برای اولین بار مشروط شدن) شده‌ اند، در صورت مشروط شدن مجدد در ترم ارفاقی و یا نیمسال‌ های بعد از آن، می‌توانند در صورت کسب میانگین ترمی و میانگین کل ۱۱ یا بالاتر، مجوز ادامه تحصیل از معاونت آموزشی واحد دانشگاهی را دریافت کنند.
تبصره ۳: دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که 60 واحد درسی را گذرانده و در شرف اخراج از دانشگاه هستند، در صورت داشتن میانگین کل 10 یا بالاتر، می‌ توانند به مقطع کاردانی در همان رشته یا رشته‌ ای مرتبط انتقال پیدا کنند و به تحصیلات خود ادامه دهند.
تبصره ۴: طبق تبصره ۴، در صورتی که میانگین معدل ترم و میانگین معدل کل دانشجو ۱۰ و یا بالاتر باشد و همچنین دانشجو حداکثر ۱۴ واحد درسی باقی‌ مانده داشته باشد، معاونت آموزشی واحد مجاز خواهد بود به این دانشجو اجازه ادامه تحصیل تا پایان دوره مربوطه را بدهد.

بیشتر بدانید:  معدل معیار پیام نور چیست؟ تفاوت معدل معیار و قطعی

شروطی در سال آخر تحصیلی دانشگاه آزاد

قوانین مشروطی دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که در سال آخر تحصیلی هستند، به شکلی خاص تعیین می‌ شود. به عنوان مثال، اگر دانشجو برای ترم بعد فقط ۲۴ واحد درسی داشته باشد و با گذراندن این تعداد واحد، فارغ‌ التحصیل شود، با وجود وضعیت مشروطی، ممکن است با اجازه دانشگاه، تمام واحد های مورد نیاز برای تکمیل تحصیل خود را انتخاب کند.

دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد بدون مشروطی

یکی از شرایط دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد، عدم مشروطی در دو ترم تحصیلی قبل است. این شرط برای تمام مقاطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری) صدق می‌ کند.
برای آشنایی با مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد، می‌توانید به مطلب “وام دانشجویی دانشگاه آزاد” مراجعه کنید.

شرایط فارغ التحصیلی در دانشگاه آزاد

دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه آزاد (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) برای فارغ التحصیلی باید تعداد واحدهای مشخصی را در مهلت زمانی معین بگذرانند.
تعداد واحد های هر ترم در مقاطع مختلف متفاوت است و دانشجویان باید در زمان انتخاب واحد به حداقل و حداکثر تعداد واحدهای انتخابی توجه کنند.

شرایط فارغ التحصیلی در دانشگاه آزاد

سوالات متداول

قوانین مشروطی دانشگاه آزاد چیست؟

قوانین مشروطی دانشگاه آزاد برای هر مقطع تحصیلی تفاوت هایی دارد ، در بالای این مقاله به قوانین مشروطی دانشگاه آزاد در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری به طور کامل پرداخته ایم.

قوانین مشروطی برای ترم آخر تحصیلی در دانشگاه ازاد چگونه است؟

قوانین مشروطی دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که در سال آخر تحصیلی هستند، به شکلی خاص تعیین می‌ شود. به عنوان مثال، اگر دانشجو برای ترم بعد فقط ۲۴ واحد درسی داشته باشد و با گذراندن این تعداد واحد، فارغ‌ التحصیل شود، با وجود وضعیت مشروطی، ممکن است با اجازه دانشگاه، تمام واحد های مورد نیاز برای تکمیل تحصیل خود را انتخاب کند.

نویسنده این مطلب

ریحانه بخشی

ریحانه هستم کارشناس روانشناسی ، در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و این شغل منه، شغلی که با جون و دل براش وقت میزارم، شغلی که با عشق کار انجام میدم و از اونجایی که شخصیت کمال گرایی دارم سعی میکنم بهترین خودمو تو کار نشون بدم و در جهت افزایش اعتماد سازی و جلب توجه افراد به کسب و کارتون تلاش کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما