logo

ترمیم معدل پیام نور

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ترمیم معدل پیام نور

گاهی در طول تحصیل، دانشجویان به خاطر برخی مشکلات نمرات پایینی در دروس خود کسب می‌کنند و این مسئله باعث پایین آمدن معدل آن‌ها می‌شود. این دسته افراد ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی برای ورود به بازار کار، اپلای، شرکت در آزمون ارشد و یا موارد دیگر به معدل بالایی نیاز داشته باشند. خوشبختانه دانشگاه پیام نور فرصتی به نام «ترمیم معدل دانشگاه پیام نور» را برای دانشجویان فراهم کرده است تا آن‌ها مجددا در امتحانات برخی از درس‌های دارای نمره پایین خود شرکت کنند و با کسب نمره بهتر معدلشان را بهبود ببخشند. اما شرایط ترمیم معدل در دانشگاه پیام نور چگونه است؟

شرایط ترمیم معدل در دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی

طبق مقررات جدید دانشگاه پیام نور افرادی که در مقطع کارشناسی معدل پایینی دارند می‌توانند برای جبران آن‌، در آزمون و دوره‌های در نظر گرفته شده این دانشگاه شرکت کنند و معدل خود را بالا ببرند. شرایط ترمیم معدل در دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • ترمیم معدل دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی تنها یک بار قابل اجرا است.
  • در صورتی که دانشجویان در امتحانات ترمیم معدل، نمرات کمتر از قبل کسب کنند همان نمرات فارغ‌التحصیلی قبلی در کارنامه آن‌ها ثبت می‌شوند.
  • ترمیم معدل کارشناسی پیام نور فقط برای دروس نظری و اختصاصی دانشجویان قابل اجراست و شامل دروس عمومی و عملی نمی‌شود.
  • ترمیم معدل لیسانس دانشگاه پیام نور برای معدل 12 و زیر 12 قابل اجرا است.
  • یکی از مهم‌ترین شرایط ترمیم معدل در دانشگاه پیام نور داشتن نمره کمتر از 12 برای دورس تخصصی و عمومی است.
  • دانشجویان در ترمیم معدل لیسانس پیام نور(کارشناسی پیوسته و ناپیوسته) تنها می‌توانند 10 واحد را مجددا امتحان بدهند و نمرات بالاتری کسب کنند.
  • معمولا دانشگاه‌های پیام نور یک زمان محدود برای ترمیم معدل تعیین می‌کنند بنابراین دانشجویان فقط در زمان تعیین شده می‌توانند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کنند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته فقط در صورتی که دو عنوان درسی از دروس سرفصل آن‌ها باقیمانده باشد، می توانند حداکثر 10 واحد درس جبرانی برای ترمیم معدل، با رعایت سقف مجاز انتخاب واحد نیمسال آخر و در قالب سنوات مجاز تحصیلی انتخاب کرده و امتحان دهند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته فقط در صورتی که دو عنوان درسی از دروس سرفصل آن‌ها باقیمانده باشد می‌توانند حداکثر 6 واحد درسی برای ترمیم معدل به همراه دروس مذکور با رعایت سقف مجاز انتخاب واحد نیمسال آخر و در قالب سنوات مجاز تحصیلی انتخاب کرده و در پایان نیمسال امتحان دهند.
  • دانشجویان کارشناسی پیام نور باید شهریه متغیر دروس انتخابی ترمیم معدل خود را پرداخت کنند.
  • اگر دروس انتخابی دانشجویان دانشگاه پیام نور برای ترمیم معدل جزو دروسی باشند که از طریق کمیته انضباتی از آن‌ها لغو یا اخراج شده‌اند، قادر به ترمیم نمرات آن‌ها نخواهند بود.

شرایط ترمیم معدل در دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی

ترمیم معدل ارشد پیام نور

در صورتی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیام نور در دروس خود نمرات کمتر از 14 داشته باشند می‌توانند برای افزایش این نمرات از طرح ترمیم معدل استفاده کنند. شرایط ترمیم معدل ارشد پیام نور به شرح زیر است:

  • ترمیم معدل دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی ارشد تنها یک بار قابل اجرا است.
  • همانند مقطع کارشناسی، در صورتی که دانشجویان در امتحانات ترمیم معدل ارشد پیام نور، نمرات کمتر از قبل کسب کنند همان نمرات فارغ‌التحصیلی قبلی آن‌ها در کارنامه آن‌ها ثبت می‌شوند.
  • ترمیم معدل ارشد پیام نور(کارشناسی ارشد) برای معدل 14 یا زیر 14 قابل اجرا است.
  • ترمیم معدل ارشد پیام نور حداکثر برای ۱۲ واحد امکانپذیر است. این 12 واحد باید در دو نیمسال اخذ شوند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیام نور در صورت کسب نمره کمتر از 14 برای درس‌های خود، تا یکسال فرصت دارند علاوه بر واحدهای انتخابی، 3 درس تا سقف 6 واحد را برای ترمیم معدل اخذ کنند و نیازی به پرداخت شهریه برای این درس‌ها نیست.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور قادر به ترمیم نمرات دروسی نیستند که از طریق کمیته انضباتی از آن‌ها لغو یا اخراج شده‌اند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که فقط یک عنوان درسی از دروس سرفصل آنها باقیمانده باشد می‌توانند حداکثر 10 واحد درس جبرانی برای ترمیم معدل را به همراه دروس مذکور در قالب سنوات مجاز تحصیلی انتخاب کرده و در پایان نیمسال امتحان دهند.
  • درخواست ترمیم معدل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید به تایید و تصویب کمسیون رسیدگی به موارد خاص و رییس دانشگاه برسد. دانشجویان آقا که قصد دارند از معافیت تحصیلی استفاده کنند، باید قبل از پایان معافیت تحصیلی نسبت به ترمیم معدل اقدام کنند. همچنین سنوات تحصیلی مجاز برای مقطع کارشناسی ارشد 3 سال است.
بیشتر بدانید:  اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟

ترمیم معدل ارشد پیام نور

ترمیم معدل بعد از فارغ التحصیلی پیام نور

ترمیم معدل بعد از فارغ التحصیلی پیام نور امکانپذیر نیست. برای استفاده از طرح ترمیم معدل، باید در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشید و سنوات تحصیلی شما به اتمام نرسیده باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی پیام نور به شرط باقی ماندن دو عنوان از دروس سرفصل و عدم اتمام سنوات می‌توانند از ترمیم معدل استفاده کنند. همچنین دانشجویان مقطع ارشد به شرط باقی ماندن یک عنوان درسی و عدم اتمام سنوات، امکان استفاده از طرح ترمیم معدل پیام نور را دارند.

سخن پایانی

در این مقاله شرایط ترمیم معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور را توضیح دادیم. همانطور که گفته شد دانشجویان مقطع کارشناسی برای دروس خود با نمرات 12 و کمتر از 12 و دانشجویان مقطع ارشد برای دروس خود با نمرات 14 و زیر 14 می‌توانند از طرح ترمیم معدل استفاده کنند. اگر به دنبال روش ترمیم معدل دانشگاه آزاد هستید نیز می توانید به کنکورچی سر بزنید.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما