logo

بازار کار رشته بهداشت محیط

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
بازار کار رشته بهداشت محیط

یکی از اصلی ترین انگیزه های دانشجویان رشته بهداشت محیط، همانند دانشجویان دیگر رشته ها، پیدا کردن پاسخ به سوالاتی است که مربوط به موقعیت های شغلی، وضعیت استخدام، و بازار کار رشته بهداشت محیط می شود.
آنها می خواهند بررسی کنند که چگونه می توانند پس از فارغ التحصیلی در زمینه تخصصی خود فعالیت کنند.
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته بهداشت محیط را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

معرفی رشته بهداشت محیط

رشته بهداشت محیط به مطالعه و بررسی مسائل زیست محیطی مانند آب، فاضلاب، زباله، هوا و کنترل بهداشت مواد غذایی می ‌پردازد، به‌نحوی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی قادر به تحلیل و رفع مشکلات بهداشتی مناطق مختلف باشند. این افراد باید بتوانند طرح های عملی و کارآمدی را برای مسائلی از قبیل تأمین آب آشامیدنی سالم، مدیریت مناسب زباله، بهبود اماکن عمومی، کنترل آفات و عوامل ناقل بیماری ها ارائه دهند و به جامعه در رفع این مشکلات راهنمایی و کمک کنند. همچنین، آنها مسئولیت جمع آوری و تحلیل اطلاعات و آمارهای مورد نیاز برای تدوین سیاست ها و برنامه های بهداشت محیطی را بر عهده دارند.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت محیط

برای ورود به رشته مهندسی بهداشت محیط، اولین گام این است که داوطلب باید علاقه زیادی به مباحث شیمی، ریاضی و فیزیک داشته باشد. یک مهندس بهداشت محیط باید دارای روحیه مسئولیت پذیری باشد تا بتواند با استفاده از دانش دانشگاهی و تجربیات خود، کیفیت بهبود بهداشت و سلامت انسان‌ها را تضمین کند. این رشته بیشتر به صورت بازرسی عمل می ‌کند، فرد ملزم به انجام ماموریت ‌های کاری به صورت ساعتی یا چند روزه است؛ بنابراین، داوطلب باید دارای روحیه انعطاف پذیری در مواجهه با شرایط مختلفی مانند سفر، شرایط آب و هوایی و موارد مشابه باشد.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت محیط

دروس رشته مهندسی بهداشت محیط

دروس پایه و اصلی:

  1. فیزیک عمومی
  2. شیمی عمومی
  3. آمار حیاتی مقدماتی
  4. اصول هیدرولیک
  5. نقشه برداری
  6. آموزش بهداشت
  7. پاتوبیولوژی
  8. اپیدمیولوژی بیماری های واگیر
  9. جامعه شناسی شهری و روستایی
  10. نظام عرضه خدمات بهداشتی و درمانی

دروس تخصصی:

  1. شیمی و میکروبیولوژی آب و فاضلاب
  2. کارگاه لوله کشی آب و فاضلاب
  3. اصول تصفیه و بهسازی منابع آب
  4. دفع فاضلاب در اجتماعات کوچک
  5. کاربرد موتور تلمبه در تأسیسات آب و فاضلاب
  6. کارگاه نصب و راه اندازی و تعمیر موتور تلمبه ها
  7. حفاری و بهره برداری از چاه
  8. اصول بهداشت هوا
  9. بهداشت مواد غذایی
  10. بهداشت مسکن و اماکن عمومی، گندزدا ها
  11. آشنایی با پرتو ها و پرتوزا ها
  12. کاربرد سموم و ناقلین
  13. بهداشت حرفه ای
  14. اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری، بهره برداری و نگهداری تأسیسات آب و فاضلاب
  15. کارآموزی در عرصه

بازار کار رشته بهداشت محیط در بخش های دولتی و غیردولتی

در این قسمت به معرفی موقعیت های شغلی پرطرفدار رشته مهندسی بهداشت محیط ، در مراکز دولتی و خصوصی می پردازیم.

بخش دولتی:

⦁ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: دفتر سلامت محیط و کار، معاونت بهداشتی، دانشگاه های علوم پزشکی، مرکز بهداشت استان ها و شهرستان ها، دانشکده های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها و…
⦁ شهرداری ها: مدیریت پسماند ، بازیافت پسماند ،کمپوست، فضای سبز، خدمات شهری و…
⦁ شرکت های آب و فاضلاب
⦁ سازمان حفاظت محیط زیست کشور: اداره کل حفاظت محیط زیست استان ها
⦁ آموزش و پرورش: بهداشت مدارس
⦁ وزارت نیرو: بخش های مرتبط با کنترل کیفی و کمی منابع آب ،توسعه منابع آبحفظ کیفیت آب، امور محیط زیستی مربوط به سدها
⦁ واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE): وزارت نفت، کلیه مؤسسات وابسته، اغلب صنایع

بیشتر بدانید:  چگونه برای کنکور زبان تخصصی بخوانیم؟

بخش غیردولتی:

⦁ آزمایشگاه های پایش زیست محیطی، آب، فاضلاب، هوا، پسماند و …
⦁ اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ها و شهرستان ها: واحد HSE
⦁ آزمایشگاه­ های مرجع بهداشت محیط
⦁ واحد HSE معادن
⦁ سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
⦁ شرکت شهرک های صنعتی استان ها
⦁ شرکت سهامی آب منطقه ای
⦁ بیمارستان ها و مراکز درمانی
علاوه بر فرصت‌ های شغلی که برای فارغ‌ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته‌های وابسته مطرح شده است، فارغ ‌التحصیلان رشته بهداشت پرتوها (که از رشته ‌های وابسته به بهداشت محیط در مقطع کارشناسی ارشد هستند) می ‌توانند در بخش‌ های مختلفی فعالیت کنند. این فرصت‌ ها شامل بخش پرتوها در مراکز بهداشت استانی، شرکت‌ ها و صنایع تولید و کاربرد پرتوها و مواد پرتوزا، نیروگاه ‌های هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی، بخش پژوهش مراکز تحقیقات کشاورزی و صنعتی، مراکز پزشکی هسته ‌ای و تشخیص پزشکی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، بازرسی حفاظت اشعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و بخش حفاظت پرتویی شرکت مخابرات و پیمانکاران ارتباطات سیار و شبکه‌های وایرلس می‌ شود.

بازار کار رشته مهندسی بهداشت محیط در ایران

با تمرکز بر بهداشت محیط ، فرصت‌ های شغلی برای مهندسان در ایران در حال افزایش است. اگر جوامع و کشورها به سلامتی و بهداشت توجه کنند، فرصت ‌های شغلی برای این متخصصان نیز گسترده‌ تر می ‌شود. مهندسان بهداشت محیط به حفظ جان انسان‌ ها از طریق کاهش آلودگی محیط کمک می ‌کنند. اما در کشور ما، به دلیل عدم آگاهی کافی از توانمندی‌ ها و قابلیت ‌های این مهندسان، فرصت ‌های شغلی محدودی وجود دارد. با این حال، حتی فارغ‌ التحصیلان در مقطع کارشناسی می‌ توانند در حوزه‌ هایی که در فرصت‌ های شغلی ذکر شده است، به کار بپردازند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی بهداشت محیط

مهندسان بهداشت محیطی که در بخش دولتی، مانند وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، و شهرداری‌ ها استخدام می‌ شوند، مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری خواهند بود. حقوق و مزایای این افراد بر اساس این قانون و با توجه به سابقه کار، مدرک تحصیلی، و سایر عوامل مرتبط تعیین می‌ شود.
میانگین حقوق ماهانه برای فارغ التحصیلان مهندسی بهداشت محیط در حال حاضر 6 میلیون تومان است.
در بخش خصوصی، میزان تجربه و مهارت، نوع کار و وظایف محوله، محل فعالیت، و توافق بین مهندس و کارفرما، از جمله عواملی هستند که بر حقوق و درآمد این افراد در بخش خصوصی تاثیر می‌ گذارند.
در بخش خصوصی، تنوع زیادی در زمینه حقوق و درآمد مهندسان بهداشت محیط وجود دارد. میزان تجربه و مهارت، نوع کار و وظایف محوله، محل فعالیت، و توافق بین مهندس و کارفرما، از جمله عواملی هستند که بر حقوق و درآمد این افراد در بخش خصوصی تاثیر می ‌گذارند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی بهداشت محیط

سخن پایانی

رشته بهداشت محیط یک رشته بسیار اهم و محبوب است که در بهبود و حفظ سلامت محیط زندگی انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد. این رشته، امکان فراگیری دانش و مهارت‌های لازم برای تجزیه و تحلیل عوامل محیطی و تدوین برنامه‌ های بهداشت محیطی را برای دانشجویان فراهم می‌ کند.
بازار کار رشته بهداشت محیط بسیار متنوع و گسترده است . فارغ‌التحصیلان این رشته با تحصیلات کارشناسی یا مهندسی در زمینه بهداشت محیط ، می‌ توانند در بخش ‌ها و سازمان‌ های مختلفی که در این مقاله ذکر شد، مشغول به کار شوند.

بیشتر بدانید:  غیبت از طرح پرستاری

سولات متداول

بازار کار رشته بهداشت محیط در ایران چگونه است؟

در کشور ما، به دلیل عدم آگاهی کافی از توانمندی‌ ها و قابلیت ‌های مهندسان این رشته، فرصت ‌های شغلی محدودی وجود دارد. با این حال، حتی فارغ‌ التحصیلان در مقطع کارشناسی می‌ توانند در موقعیت های شغلی که در بالای این مقاله ذکر شد، مشغول به کار شوند.
درآمد رشته مهندسی بهداشت محیط چقدر است؟

مهندسان بهداشت محیطی که در بخش دولتی، مانند وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، و شهرداری‌ ها استخدام می‌ شوند، مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری خواهند بود.
میانگین حقوق ماهانه برای فارغ التحصیلان مهندسی بهداشت محیط در حال حاضر 6 میلیون تومان است.
حقوق و مزایای این افراد بر اساس این قانون و با توجه به سابقه کار، مدرک تحصیلی، و سایر عوامل مرتبط تعیین می‌ شود.
در بخش خصوصی، میزان تجربه و مهارت، نوع کار و وظایف محوله، محل فعالیت، و توافق بین مهندس و کارفرما، از جمله عواملی هستند که بر حقوق و درآمد این افراد در بخش خصوصی تاثیر می‌ گذارند.

نویسنده این مطلب

ریحانه بخشی

ریحانه هستم کارشناس روانشناسی ، در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و این شغل منه، شغلی که با جون و دل براش وقت میزارم، شغلی که با عشق کار انجام میدم و از اونجایی که شخصیت کمال گرایی دارم سعی میکنم بهترین خودمو تو کار نشون بدم و در جهت افزایش اعتماد سازی و جلب توجه افراد به کسب و کارتون تلاش کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما