logo

سقف مشروطی دانشگاه پیام نور

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
سقف مشروطی دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور از بهترین دانشگاه‌های نیمه دولتی ایران تحت نظارت وزارت علوم است که هر ساله تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه شرایط و قوانین خاصی به خصوص درباره سقف مشروطی دارد. براساس قوانین دانشگاه پیام نور، هیچ دانشجویی به خاطر مشروط شدن‌های متوالی و غیر متوالی تا اتمام سنوات تحصیلی از این دانشگاه اخراج نمی‌شود و فقط محدودیت‌هایی برای انتخاب واحد او در نظر گرفته می‌شود. در ادامه قوانین و شرایط مربوط به سقف مشروطی دانشگاه پیام نور را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال معدل مشروطی پیام نور و روش محاسبه هستید میتوانید به مقاله “معدل مشروطی در پیام نور” سر بزنید.

سقف مشروطی در دانشگاه پیام نور

به طور کلی دانشجویانی که معدل نیمسال قبل آن‌ها در مقطع کارشناسی کمتر از 12 و در مقطع کارشناسی ارشد کمتر از 14 باشد مشروط محسوب می‌شوند. البته دانشجویانی که واحدهای اصلی آن‌ها کمتر از 8 واحد و جزو دروس جبرانی باشد و معدل ترم قبل آن‌ها کمتر از 14 شود، مشروط نیستند.

دانشجویان مشروط در مقطع کارشناسی برای ترم بعد فقط می‌توانند حداکثر 14 واحد درسی را اخذ کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مشروط پیام نور هم در ترم بعد مجاز به اخذ حداکثر 12 واحد درسی هستند. در صورتی که دانشجویان مشروط بدون توجه به این مسئله انتخاب واحد کرده و شهریه پرداخت کنند تمامی دروس آن‌ها حذف می‌شود و امکان عودت شهریه هم وجود نخواهد داشت.

براساس قوانین، هیچ سقف مشروطی در دانشگاه پیام نور در نظر گرفته نشده است و دانشجویان به دلیل تعداد مشروطی‌های متوالی و غیرمتوالی از دانشگاه اخراج نمی‌شوند. فقط در صورتی که سنوات تحصیلی دانشجو(مدت تحصیل) به پایان برسد، دانشجو از دانشگاه اخراج می‌شود.

سنوات تحصیلی در دانشگاه پیام نور برای دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی در مقطع کارشناسی، برای ورودی‌های قبل از سال 90 حداکثر 12 نیمسال تحصیلی(6 سال)، برای ورودی‌های سال‌های 90 و 91 به بعد حداکثر 10 نیمسال تحصیلی(5 سال) و برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 6 نیمسال تحصیلی(3 سال) است. سنوات تحصیلی برای دانشجویان بدون معافیت تحصیلی در مقطع کارشناسی حداکثر 25 نیمسال تحصیلی و برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 13 نیمسال تحصیلی است.

بنابراین دانشجویان دانشگاه پیام نور باید به این نکته توجه کنند که در صورت زیاد شدن تعداد مشروطی‌های متوالی و غیرمتوالی، در ترم‌های بعد با محدودیت تعداد واحدهای انتخابی مواجه می‌شوند و این امر باعث افزایش مدت زمان تحصیل آن‌ها می‌شود. با توجه به محدودیت سنوات تحصیلی، این دانشجویان ممکن است در آینده از لحاظ سنوات تحصیلی و داشتن معافیت تحصیلی دچار مشکل شوند و نتوانند تحصیلات خود را به اتمام برسانند.

دانشجویان مقطع کارشناسی پیام نور در صورت مشروط نشدن و داشتن معدل بالای 17 می‌توانند حداکثر 24 واحد و در صورت داشتن معدل زیر 17 حداکثر 20 واحد را اخذ کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیام نور که ورودی 92 و قبل از آن هستند با داشتن معدل بالای 14 می‌توانند حداکثر 14 واحد و معدل زیر 14 حداکثر 12 واحد را اخذ کنند. همچنین ورودی‌های سال 93 به بعد در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور، در صورت داشتن معدل بالای 14، حداکثر می‌توانند 14 واحد را در ترم بعد اخذ کنند و با معدل زیر 14، حداکثر تعداد واحدهای انتخابی آن‌ها در ترم بعد فقط 8 واحد خواهد بود.

بیشتر بدانید:  رشته های دانشگاه فرهنگیان دزفول

سقف مشروطی در دانشگاه پیام نور

سخن پایانی

در این مقاله درباره سقف مشروطی در دانشگاه پیام نور صحبت کردیم. همانطور که گفته شد دانشجویان مشروط متوالی و غیرمتوالی دانشگاه پیام نور اخراج نمی‌شوند و فقط به علت محدودیت تعداد واحدهای انتخابی در ترم بعد و افزایش مدت زمان تحصیل، ممکن است در آینده از لحاظ سنوات و معافیت تحصیلی دچار مشکل شوند. بنابراین اگر جزو دانشجویان دانشگاه پیام نور هستید سعی کنید با کسب معدل بالا، تحصیلات خود را در مدت زمان تعیین شده به اتمام برسانید.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما