logo

آیا رشته داروسازی سخت است ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
آیا رشته داروسازی سخت است ؟

رشته داروسازی یکی از رشته‌های گروه آزمایشی علوم تجربی است که محبوبیت نسبتا خوبی در بین داوطلبان دارد. در این رشته فرد باید داروها را از نظر جنبه‌های مختلفی مانند شیمی، مصرف بالینی، مکانیسم اثر و سمیت بشناسد و اطلاعات کاملی درباره انواع بیماری‌ها کسب کند. دانشجویان رشته داروسازی پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها مشغول به کار شوند. ممکن است شما هم از علاقه‌مندان این رشته باشید اما قبل از انتخاب رشته بخواهید بدانید آیا رشته داروسازی سخت است ؟ در ادامه نظرات دانشجویان رشته داروسازی درباره سختی‌های این رشته و دیگر جزئیات رشته داروسازی را بررسی می‌کنیم.

نظرات دانشجویان رشته داروسازی

آشنایی با نظرات دانشجویان رشته داروسازی درباره سختی‌های این رشته می‌تواند به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتری رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید. به طور کلی رشته داروسازی کاملا با علم شیمی مرتبط نیست و برای یادگیری و موفقیت در آن باید به دروس حفظی و فرار علاقه داشته باشید. در این رشته با مواردی مانند مکانیسم اثر، کاربرد، تداخلات، عوارض و ساختارهای شیمیایی دارو مواجه هستید که یادگیری آن‌ها از طریق مفاهیم امکانپذیر نیست و فقط باید آن‌ها را حفظ کنید. بیشتر دانشجویان، اصلی‌ترین سختی‌های رشته داروسازی را موارد زیر اعلام می‌کنند:

  1. دروس حفظی زیاد
  2. نیاز به تمرکز بالا برای به خاطر سپردن مفاهیم گسترده
  3. زمان‌بر و دشوار بودن پایان‌نامه
  4. عدم امکان تاسیس داروخانه تا زمان کسب امتیازات لازم

همچنین ممکن است عده‌ای در طول تحصیل به خاطر عدم شناخت درست نقش یک داروساز، از ادامه مسیر مایوس شوند. اما اگر به این رشته علاقه داشته باشید و حفظیات شما هم خوب باشد می‌توانید داروسازی را به عنوان رشته تحصیلی خود در دانشگاه انتخاب کنید.

نظرات دانشجویان رشته داروسازی

رشته داروسازی چند سال است ؟

رشته داروسازی دارای 212 واحد (دروس عمومی، علوم پایه، تخصصی و پایان‌نامه) بوده و مدت تحصیل دکترای عمومی این رشته، پنج سال و نیم تا شش سال (12 ترم)  است. از گرایش‌های رشته داروسازی می‌توان به فارماکولوژی، شیمی دارویی، فارماسیوتیکس، داروسازی بالینی و سم‌شناسی اشاره کرد. مدت زمان طرح رشته داروسازی نیز به میزان محرومیت و امکانات شهر انتخابی دانشجو بستگی دارد. این مدت زمان در شهرهایی با امکانات بالا (مانند تهران) 24 ماه و در مناطق محروم به ترتیب 21، 19، 16 و حتی 14 ماه است.

همچنین واحدهای عملی آزمایشگاهی رشته داروسازی از ترم اول آغاز می‌شوند و دانشجویان می‌توانند در هر ترم آن‌ها را اخذ کنند. واحدهای کارآموزی این رشته نیز از ترم هفتم به بعد ارائه می‌شوند. دانشجویان رشته داروسازی پس از فارغ‌التحصیلی توانایی‌های زیر را به دست می‌آورند:

  • توانایی بررسی دارو از نظر تداخلات
  • توانایی ارائه داروی مناسب برای جنس و سن بیمار
  • نسخه‌خوانی
  • توانایی مشاوره به مراجعه‌کنندگانی که قصد دریافت داروهای بدون نسخه را دارند.
  • توانایی ساخت داروهای ترکیبی و شیمی دارویی

رشته داروسازی چند سال است ؟

درآمد رشته داروسازی

درآمد رشته داروسازی با توجه به بخشی که فرد در آن فعالیت می‌کند متفاوت است. برخی از فارغ‌التحصیلان این رشته در بخش خصوصی و برخی دیگر در بخش دولتی مشغول به کار می‌شوند. حتی درآمد یک داروساز در داروخانه بستگی به عواملی مانند میزان مراجعه کننده، تخصص، مهارت و فعالیت او دارد. اما به طور کلی رشته داروسازی بازار کار نسبتا خوبی دارد و اکثر داروسازها به عنوان مسئول فنی داروخانه و یا با عناوین شغلی دیگر در بیمارستان‌ها و بخش صنعت  فعالیت می‌کنند.

بیشتر بدانید:  بهترین منابع برای کنکور تجربی

در گذشته، این امکان برای دانشجویان ورودی سال 1393 و قبل‌تر از آن وجود داشت تا بعد از گذراندن 140 واحد درسی و قبولی در آزمون علوم پایه (در پایان ترم پنج) بتوانند به عنوان قائم‌مقام در داروخانه‌ها مشغول به کار شوند اما از سال 1394 به بعد، آزمون علوم پایه حذف و آزمون 180 واحدی (در پایان ترم 9) جایگزین آن شد. بنابراین ورودی‌های 94 به بعد، تا پایان ترم 9 و قبولی در آزمون 180 واحدی نمی‌توانند در داروخانه‌ها فعالیت کنند.

سخن پایانی

در این مقاله براساس نظرات دانشجویان رشته داروسازی، سختی‌های این رشته را معرفی کردیم. همانطور که گفته شد افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید تمرکز بالایی برای به خاطر سپردن مفاهیم گسترده و حفظی داشته باشند. این مفاهیم گسترده و حفظی نه فقط در ترم‌های ابتدایی، بلکه تا زمان فارغ التحصیلی بیشتر دروس رشته داروسازی را شامل می‌شوند. بنابراین مانند هر رشته دیگری، تنها می‌توان با علاقه و پشتکار زیاد در رشته داروسازی موفق شد.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما