logo

کنکور اختصاصی تربیت معلم برای چه کسانی است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
کنکور اختصاصی تربیت معلم برای چه کسانی است؟

سازمان آموزش و پرورش در اردیبهشت 1403، کنکور اختصاصی تربیت معلم را برگزار می‌کند. داوطلبانی که علاقه‌مند هستند در رشته‌های معلمی تحصیل کنند می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. این افراد بعد از کسب امتیازات لازم در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری، به عنوان دانشجو معلم پذیرش می‌شوند. اما کنکور اختصاصی تربیت معلم چیست و چه شرایطی دارد؟ چه کسانی نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند و کنکور اختصاصی تربیت معلم برای چه کسانی است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

کنکور اختصاصی تربیت معلم چیست؟

کنکور اختصاصی تربیت معلم آزمونی است که داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان می‌توانند در آن ثبت نام کنند و از این طریق وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. برای ورود به این دانشگاه، داوطلبان باید در کنکور سراسری ثبت نام کنند و هنگام ثبت نام، یکی از گزینه‌های «متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو–معلم هستم» و «متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو–معلم هستم» را انتخاب کنند.

  • فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو–معلم هستم: داوطلبان با انتخاب این گزینه، در صورت قبولی یا عدم قبولی در کنکور تربیت معلم، دیگر حق انتخاب رشته در رشته‌های آزمون سراسری را نخواهند داشت.
  • متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو–معلم هستم: براساس اخبار منتشر شده، نتیجه آزمون اختصاصی تربیت معلم قبل از کنکور سراسری اعلام می‌شود و داوطلبان دانشگاه فرهنگیان بعد از دیدن نتایج خود، در صورت عدم قبولی یا منصرف شدن از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، مهلت چند روزه دارند تارشته‌های آزمون سراسری را انتخاب کنند.

داوطلبانی که پس از اعلام نتایج آزمون اختصاصی تربیت معلم، امتیازات لازم را کسب کنند، به مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند و در صورتی که بتوانند در این مرحله هم نمره قبولی کسب کنند به عنوان دانشجو معلم در دانشگاه تربیت معلم پذیرش می‌شوند. تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون تربیت معلم 50% بوده و 25% به نمره کنکور اردیبهشت و 25% هم به نمره مصاحبه حضوری اختصاص دارد.

توجه: پذیرش در دانشگاه فرهنگیان فقط از نوبت اول آزمون سراسری یعنی آزمون اردیبهشت ماه انجام می‌شود و سوالات این آزمون در قالب یک دفترچه به داوطلبان متقاضی ارائه خواهد شد.

کنکور اختصاصی تربیت معلم برای چه کسانی است؟

کنکور اختصاصی تربیت معلم برای داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های معلمی است که شرایط عمومی و تخصصی زیر را داشته باشند:

  1. داشتن تابعیت کشور ایران
  2. اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی
  3. التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  4. عدم محکومیت کیفری و جزایی و سوءسابقه
  5. داشتن سلامت کامل جسمانی و روانی
  6. نداشتن اعتیاد به الکل، دخانیات و موادمخدر
  7. داشتن اخلاق و رفتار نیکو
  8. داشتن حسن شهرت
  9. داشتن حداکثر سن 24 سال در بدو ورود به دانشگاه، یعنی متولدین 1377/07/01 به بعد
  10. بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوطه
  11. کسب تراز دانشگاه فرهنگیان یعنی تراز 6000 به بالا
  12. موفقیت در مصاحبه حضوری و صلاحیت‌های عمومی

کنکور اختصاصی تربیت معلم برای چه کسانی است؟

چه کسانی نمی‌توانند در کنکور تربیت معلم شرکت کنند؟

طبق اطلاعات و شرایط اعلام شده در دفترچه کنکور اختصاصی تربیت معلم (دفترچه کنکور سراسری) برخی افراد نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این دسته افراد عبارتند از:

  • کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان
  • افرادی که مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر دارند.
  • دانشجویانی که دارای تعهد به دستگاه‌های اجرایی کشور و بورسیه هستند.
بیشتر بدانید:  ثبت نام دانشگاه آزاد بدون مدرک پیش دانشگاهی

سخن پایانی

در این مقاله شرایط شرکت در آزمون اختصاصی تربیت معلم را توضیح دادیم. همانطور که گفته شد افرادی که شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده در دفترچه ثبت نام را داشته باشند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. همچنین برخی افراد ممنوعیت ثبت نام در کنکور اختصاصی تربیت معلم را دارند و نباید در این آزمون شرکت کنند.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما