logo

تفاوت تک درس با معرفی به استاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
تفاوت تک درس با معرفی به استاد

دانشجویانی که در مدت زمان تحصیلی نتوانند واحدهای درسی خودشان را به اتمام برسانند، در صورت باقی ماندن تعداد درس‌های محدود می‌توانند از شرایط تک درس یا معرفی به استاد استفاده کنند. اما تفاوت تک درس و معرفی به استاد چیست و در چه شرایطی می‌توان از این طرح‌ها استفاده کرد؟

تفاوت تک درس با معرفی به استاد چیست؟

دانشجویان موظف هستند تا اتمام سنوات تحصیلی تمامی واحدهای درسی خود را در دانشگاه بگذرانند و نمره قبولی را در آن‌ها کسب کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند فارغ‌التحصیل شوند. در برخی مواقع تعداد واحدهای بسیار کمی برای فارغ‌التحصیلی باقی مانده که ارزش انتخاب واحد ندارند. در این صورت دانشجویان می‌توانند دروس باقی‌مانده را خارج از تقویم تحصیلی دانشگاه، به صورت تک درس یا معرفی به استاد اخذ کنند و بدون شرکت در کلاس‌ها امتحان بدهند.

تک درس و معرفی به استاد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در برخی مواقع دانشجویان باید از تک درس و در برخی مواقع  از معرفی به استاد استفاده کنند. اما تفاوت تک درس با معرفی به استاد چیست؟ در ادامه شرایط این دو طرح را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا متوجه تفاوت‌های تک درس و معرفی به استاد شوید.

تفاوت تک درس با معرفی به استاد چیست؟

شرایط تک درس:

  1. دانشجو در صورتی می‌تواند از تک درس استفاده کند که فقط یک درس غیر عملی تا فارغ‌التحصیلی برایش باقی مانده باشد.
  2. تک درس انتخاب واحد دارد و دانشجو باید به دانشگاه مراجعه کرده و پس از تایید کارشناس، درس موردنظر را به عنوان «تک درس» انتخاب واحد کند.
  3. دانشجویان موظف هستند نصف شهریه ثابت ترم و شهریه خودخوان درس موردنظر را برای تک درس پرداخت کنند.
  4. تاریخ امتحان تک درس، با هماهنگی استاد و دانشجو توسط دانشگاه مشخص می‌شود.
  5. در صورت امکان می‌توان نمره تک درس را به ترم قبل منتقل کرد. مثلا دانشجویی که در ترم اول، تک درس دو واحدی داشته و آن را با نمره 12 پاس کرده، در صورتی که تعداد واحدهای ترم تابستان او کمتر از 6 واحد باشد می‌تواند نمره تک درس خود را به ترم تابستان منتقل کند. اما اگر تعداد واحدهای ترم تابستان دانشجو 6 واحد باشد، نمره تک درس در همان ترم باقی می‌ماند.
  6. نمره تک درس قابل جایگزینی با نمره افتاده درس موردنظر نیست. مثلا اگر دانشجویی در ترم آخر نتواند درسی را پاس کند و آن درس را در ترم بعد، به صورت تک درس انتخاب کند، نمره تک درس در همان ترم اخذ شده باقی می‌ماند و به جای نمره افتاده در نظر گرفته نمی‌شود.
  7. دروس عملی شامل طرح تک درس نمی‌شوند.
  8. تاریخ فارغ‌التحصیلی برای دانشجویانی که تک درس اخذ کرده‌اند با توجه به بندهای 5 و 6 تعیین می‌شود.

شرایط معرفی به استاد

تمامی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد می‌توانند تا 3 درس را به صورت همزمان با استفاده از طرح «معرفی به استاد» بردارند. اما برای این کار لازم است شرایط زیر را داشته باشند.

  1. تعداد عناوین درسی باقی مانده دانشجو تا فارغ‌التحصیلی حداکثر 3 عنوان باشد.
  2. دانشجو باید حداقل سه بار در درس موردنظر افتاده باشد.
  3. دروس معرفی به استاد دارای انتخاب واحد هستند.
  4. برای دروس عملی نمی‌توان از طرح معرفی به استاد استفاده کرد.
  5. تاریخ امتحان دروس معرفی به استاد با هماهنگی دانشگاه، استاد و دانشجو مشخص می‌شود.
بیشتر بدانید:  بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان

دقت داشته باشید که واحدهای معرفی به استاد و تک درس، خارج از تقویم آموزشی هر دانشگاه دریافت می‌شوند و نیازی نیست دانشجویان برای این واحدهای درسی در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. دانشجویان می‌توانند فقط با دریافت کتاب آموزشی و جزوه از استاد، در امتحانات پایان ترم دروس مورد نظر شرکت کنند. همچنین ممکن است دانشگاه‌های مختلف شرایط خاصی دیگری برای استفاده از طرح‌های تک درس و معرفی به استاد داشته باشند. معمولا این شرایط در سایت دانشگاه موجود است و دانشجویان می‌توانند پس از مطالعه آن‌ها، نسبت به استفاده از طرح‌ها اقدام نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت‌های تک درس و معرفی به استاد را بیان کردیم. همچنین شرایط این طرح‌ها را توضیح دادیم. همانطور که گفته شد ممکن است شرایط این دو طرح در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشند. بنابراین در صورتی که قصد دارید از تک درس یا معرفی به استاد استفاده کنید حتما شرایط و قوانین این طرح‌ها را از آموزش دانشگاه سوال کنید و یا با مراجعه به سایت دانشگاه، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما