logo

اگر انتخاب واحد کنیم و نرویم چه میشود ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
اگر انتخاب واحد کنیم و نرویم چه میشود ؟

انتخاب واحد اولین قدم برای شروع ترم تحصیلی جدید است. اما ممکن است به دلایل مختلفی، بعد از انتخاب واحد، تصمیم به عدم حضور در کلاس‌ ها و امتحانات داشته باشیم. بنابراین ممکن است این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند که اگر انتخاب واحد کنیم و نرویم چه می شود ؟
حضور فعال دانشجویان در تمامی برنامه‌ های درسی، اعم از نظری، عملی، کارآموزی، کارورزی و سایر فعالیت‌ های آموزشی و پژوهشی مرتبط با دانشگاه و امتحانات، ضروری است.
غیبت در امتحانات دانشگاه، تجربه ‌ای است که ممکن است خواسته یا ناخواسته برای هر دانشجویی در طول دوران تحصیل رخ دهد.
هر دانشگاه قوانین خاص خود را برای برخورد با این موضوع دارد و آگاهی از این ضوابط برای دانشجویانی که قصد غیبت در جلسات درس یا امتحان را دارند، ضروری است.
در ادامه به بررسی قوانین غیبت در کلاس های دانشگاه و همچنین بررسی قوانین دانشگاه های دولتی ، غیر انتفاعی و آزاد برای غیبت در امتحانات می پردازیم تا به این سوال شما که: اگر انتخاب واحد کنیم و نرویم چه می شود؟ پاسخ دهیم.

قوانین غیبت دانشجویان در کلاس های درسی دانشگاه

  • حضور فعال دانشجویان در تمام کلاس‌ های حضوری و مجازی دانشگاه‌ ها الزامی است.
  • در صورت عدم حضور دانشجو در هر جلسه، چه حضوری و چه غیرحضوری، استاد مربوطه برای او غیبت ثبت خواهد کرد.
  • طبق قوانین مربوط به غیبت در کلاس ‌های دانشگاه، دانشجو در هر درس حداکثر مجاز به غیبت در سه جلسه از شانزده جلسه است.
  • این سه جلسه غیبت موجه برای هر درس، با توجه به ساعات تدریس آن درس محاسبه می ‌شود. به این ترتیب که 17.4 درصد از کل ساعات تدریس هر درس، به عنوان غیبت موجه در نظر گرفته می‌ شود.
  • دانشجو باید توجه داشته باشد که اگر غیبت او در هر درس نظری، از مجموع کل ساعات تدریس آن درس بیشتر شود، نمره آن درس صفر خواهد شد.
  • بر اساس آیین ‌نامه غیبت در کلاس ‌های دانشگاه، در مقاطع تحصیلی مختلف، غیبت تا سقف مشخصی مجاز و قابل قبول خواهد بود. برای این منظور، دانشجو باید مدارک و گواهی معتبر ارائه کند و غیبت او توسط استاد و دانشکده مورد تأیید قرار گیرد. در واقع، تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت بر عهده استاد است و دانشکده نیز باید آن را تأیید کند.

نکته: طبق برنامه ‌های حذف آموزشی به علت غیبت در دانشگاه، حذف هر درس نظری یا عملی (چه به دلیل غیبت موجه و چه غیبت غیرموجه) منجر به بازپرداخت شهریه (اعم از ثابت و متغیر) در دانشگاه‌ های شهریه پرداز نخواهد شد.

قوانین غیبت دانشجویان در کلاس های درسی دانشگاه

شرایط غیبت موجه دانشجو در کلاس های درس دانشگاه

طبق آیین‌ نامه مربوط به غیبت در کلاس‌ های دانشگاه، دانشجو در هر درس حداکثر مجاز به سه جلسه غیبت موجه از شانزده جلسه درسی است. اگر غیبت موجه دانشجو در یک درس از سه جلسه بیشتر شود، استاد می‌ تواند آن درس را برای دانشجو حذف کند، بنابراین حذف درس به دلیل غیبت موجه، در دروس نظری، عملی، کارآموزی و کارورزی در طول نیمسال تحصیلی رخ می ‌دهد.
دانشجو می‌تواند با ارائه مدارک معتبر و با تأیید استاد و دانشگاه، غیبت خود را موجه کند.

بیشتر بدانید:  واحد عملی چیست

شرایط غیبت غیرموجه دانشجویان در کلاس های دانشگاه

دانشجویانی که در دانشگاه‌ های سراسری، آزاد، پردیس خودگردان و… به دلایل غیرموجه غیبت داشته باشند، طبق بخشنامه‌ ها، دستورالعمل ‌ها و آئین‌نامه ‌های آموزشی وزارت علوم، مشمول ضوابط و مقررات مربوطه خواهند شد.
غیبت غیرموجه به غیبتی گفته می‌ شود که دانشجو نتواند با ارائه مدارک و مستندات و تأیید استاد مربوطه، موجه بودن غیبت خود در کلاس را به دانشگاه اثبات کند.
در واقع، غیبت غیرموجه دانشجو در بیش از سه جلسه از 16 جلسه درسی هر درس نظری، عملی، کارآموزی یا کارورزی در طول نیمسال، منجر به حذف آن درس خواهد شد.
همچنین، اگر غیبت غیرموجه دانشجو در سه درس با واحد های مختلف به بیش از سه جلسه برسد، اساتید می ‌توانند برای هر سه درس نمره صفر در نظر بگیرند.
نکته مهم این است که ثبت غیبت موجه یا غیرموجه تا حد مجاز (یعنی سه جلسه یا کمتر) مانع از انجام تکالیف درسی، آزمایشگاهی و ارائه پروژه‌ها توسط دانشجو نمی‌ شود.
زیرا بسیاری از اساتید برای حضور در کلاس و انجام فعالیت ‌های کلاسی، نمرات بالایی در نظر می ‌گیرند. همچنین، برخی دیگر از اساتید برای دانشجویانی که با دلایل موجه غیبت داشته باشند، فعالیت‌ها و پژوهش ‌های جداگانه ‌ای برای جبران نمره حضور در کلاس در نظر می ‌گیرند.

شرایط غیبت غیرموجه دانشجویان در کلاس های دانشگاه

قوانین غیبت در امتحانات دانشگاه دولتی

دانشگاه ‌های دولتی نیز مانند سایر دانشگاه‌ ها، قوانین خاص خود را برای غیبت در جلسات امتحان دارند.
دو نوع غیبت وجود دارد: موجه و غیرموجه. دانشگاه‌ های دولتی به خصوص به غیبت‌ های غیرموجه و بی ‌دلیل حساس هستند. اگر نتوانید غیبت خود در امتحان را موجه کنید، نمره صفر در کارنامه شما ثبت خواهد شد و به طور مستقیم روی معدل شما تأثیر می‌ گذارد.
اما اگر بتوانید غیبت خود را موجه کنید، آن درس از کارنامه شما حذف خواهد شد.
برای موجه کردن غیبت، باید مدارک مربوطه را به دانشگاه ارائه دهید تا برای شما جلسه تشکیل شود و نتیجه نهایی اعلام شود.
اگر غیبت شما به دلیل شرکت در مسابقات علمی و فرهنگی یا مسافرت‌ های مرتبط با دانشگاه باشد، می‌ توانید با شورای دانشگاه صحبت کنید تا به غیبت شما رسیدگی و آن را موجه کنند.

قوانین غیبت در امتحانات دانشگاه آزاد

  • غیبت در امتحانات دانشگاه آزاد به دو دسته موجه و غیرموجه تقسیم می‌ شود. در صورت غیبت موجه، باید مدارک و مستندات مربوطه را به دانشگاه ارائه دهید تا بررسی شوند. پس از بررسی، در صورت تأیید موجه بودن غیبت، درس مربوطه از کارنامه شما حذف خواهد شد.
  • غیبت غیرموجه در دانشگاه آزاد محدودیت دارد. تا سه درس غیبت غیرموجه مشکلی ایجاد نمی ‌کند و آن دروس از انتخاب واحد شما حذف می ‌شوند.
  • با توجه به قوانین دانشگاهی، تعداد واحد های درسی شما نباید کمتر از ۱۲ واحد باشد.
  • در صورت داشتن تا سه غیبت غیرموجه، این قانون نادیده گرفته می ‌شود. اما اگر غیبت غیرموجه شما در بیش از سه درس باشد، نمره صفر برای آن دروس در نظر گرفته خواهد شد.
  • در نهایت، اگر غیبت ‌های شما بیش از حد مجاز باشد، دانشگاه برای شما حذف ترم تحصیلی در نظر می ‌گیرد. در این حالت، کل دروس ترم شما حذف شده و انگار که در آن ترم مرخصی گرفته‌ اید، محسوب می ‌شود.
بیشتر بدانید:  ترم تابستان دانشگاه سراسری

قوانین غیبت در امتحانات دانشگاه غیرانتفاعی

  • دانشگاه‌ های غیرانتفاعی به وزارت علوم وابسته هستند و قوانین آموزشی آن‌ ها تابع آیین‌ نامه تدوین شده توسط شورای برنامه ‌ریزی آموزشی وزارت علوم است. طبق ماده 17 این آیین‌ نامه، حضور دانشجویان در تمام جلسات امتحانی الزامی است.
  • اگر دانشجویی به دلیل موجه نتواند در امتحان شرکت کند، باید مدارک و مستندات خود را به مسئولان آموزشی ارائه دهد. در صورت تأیید، آن درس از کارنامه نهایی حذف خواهد شد.
  • اگر دانشجو بدون دلیل موجه در امتحان شرکت نکند یا نتواند علت غیبت خود را اثبات کند، نمره آن درس در کارنامه نهایی صفر منظور می‌شود و در معدل دانشجو تأثیر خواهد داشت.
  • ممکن است دانشجویی تصور کند که در امتحان درسی نمره قبولی نخواهد گرفت و به همین دلیل در جلسه امتحان حاضر نشود. این دانشجویان به جای غیبت می ‌توانند اقدام به حذف اضطراری آن درس کنند.
  • برای حذف اضطراری در دانشگاه غیرانتفاعی، دانشجویان باید شرایط هم‌ نیاز و پیش ‌نیاز دروس را رعایت کنند. در غیر این صورت، تمام دروس وابسته به آن درس نیز حذف خواهند شد.

جمع بندی

در مقاله بالا سعی کرده ایم به طور کامل به سوال شما در مورد اینکه اگر انتخاب واحد کنیم و نرویم چه می شود ، پاسخ دهیم.
در نتیجه می توان گفت غیبت در کلاس‌ها و امتحانات دانشگاه می ‌تواند عواقب منفی برای دانشجو داشته باشد.
دانشجویان باید با آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به غیبت، تلاش کنند تا حد امکان از غیبت در کلاس ‌ها و امتحانات خودداری کنند و در صورت غیبت به دلیل موجه، دانشجو باید مدارک و مستندات مربوطه را به دانشگاه ارائه دهد و برای جبران غیبت خود اقدام کند.

سوالات متداول

اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه می شود ؟
توضیحات تکمیلی در مورد غیبت در کلاس های درس دانشگاه و امتحانات در دانشگاه های مختلف در مقاله بالا موجود است.

قوانین غیبت در جلسه امتحان در دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است؟
در این دانشگاه اگر دانشجویی به دلیل موجه نتواند در امتحان شرکت کند، باید مدارک لازم را به مسئولان آموزشی ارائه دهد. در صورت تأیید، آن درس از کارنامه نهایی حذف خواهد شد. اگر دانشجو بدون دلیل موجه در امتحان شرکت نکند ، نمره آن درس در کارنامه نهایی صفر منظور می ‌شود .
برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله بالا مراجعه کنید.

اگر در امتحان پایان ترم دانشگاه دولتی شرکت نکنیم چه می شود ؟
در این دانشگاه اگر نتوانید غیبت خود در امتحان را موجه کنید، نمره صفر در کارنامه شما ثبت خواهد شد و به طور مستقیم روی معدل شما تأثیر می ‌گذارد.
اما اگر بتوانید غیبت خود را موجه کنید، آن درس از کارنامه شما حذف خواهد شد.
توضیحات بیشتر در مقاله بالا ارائه شده است.

نویسنده این مطلب

ریحانه بخشی

ریحانه هستم کارشناس روانشناسی ، در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و این شغل منه، شغلی که با جون و دل براش وقت میزارم، شغلی که با عشق کار انجام میدم و از اونجایی که شخصیت کمال گرایی دارم سعی میکنم بهترین خودمو تو کار نشون بدم و در جهت افزایش اعتماد سازی و جلب توجه افراد به کسب و کارتون تلاش کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما