logo

نمره قبولی در دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
نمره قبولی در دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد باید تا اتمام سنوات تحصیلی، تمامی دروس عمومی و تخصصی مربوط به رشته تحصیلی خود را اخذ کرده و در آن‌ها نمره قبولی کسب کنند. حداقل نمره قبولی در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی و کارشناسی مشابه یکدیگر هستند اما نمره قبولی مقطع کارشناسی ارشد متفاوت است. در ادامه توضیحات کاملی درباره حداقل نمره قبولی دروس تخصصی دانشگاه آزاد، دروس عمومی، دروس اختیاری و تاثیر نمره زیر 10 در دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنیم.

نمره قبولی در دانشگاه آزاد مقاطع کاردانی و کارشناسی

طبق آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، حداقل نمره قبولی در دانشگاه آزاد برای مقاطع کاردانی و کارشناسی برای همه دروس(تخصصی، عمومی، اختیاری) به استثنای قرآن کریم، 10 است. حداقل نمره قبولی در درس قرآن، در تمامی مقاطع 12 است. اگر دانشجویی در دروس انتخابی یا اختیاری مردود شود، امکان انتخاب یک درس دیگر به جای آن درس، از جدول دروس انتخابی یا اختیاری را دارد.
در دروسی که شامل دو قسمت نظری و عملی بوده و دارای یک کد درس هستند، میانگین نمره‌ی هر دوقسمت(نظری و عملی) ملاک ارزیابی است. اگر دانشجویی نتواند در یک قسمت نمره کسب کند، نمره قسمت دیگر هم حذف می‌شود. همچنین در صورتی که در یک قسمت نمره کمتر از 10 کسب شود اما میانگین نمره بخش علمی و نظری بالاتر از 10 باشد نیازی نیست دانشجو درس را تکرار کند. ولی اگر میانگین درس کمتر از 10 باشد دانشجو مجبور است هر دو قسمت درس را مجددا بگذراند و نمره قبولی در آن‌ها را کسب کند.

نکته مهم درباره نمره قبولی دانشگاه آزاد این است که نمرات قبولی اعلام شده براساس رای کمیته‌های انضباطی، غیرقابل حذف هستند و برای دو قسمت عملی و نظری درس لحاظ می‌شوند. به طور کلی نمرات قبولی در دروس دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دروس مختلف به شرح زیر هستند:

  • حداقل نمره قبولی دروس تخصصی دانشگاه آزاد: 10
  • حداقل نمره قبولی دروس عمومی دانشگاه آزاد: درس قرآن کریم 12 و باقی دروس 10
  • حداقل نمره قبولی دروس اختیاری دانشگاه آزاد: 10

نمره قبولی در دانشگاه آزاد مقاطع کاردانی و کارشناسی

نمره قبولی در دانشگاه آزاد ارشد

حداقل نمره قبولی در دانشگاه آزاد ارشد، 12 است و اگر دانشجویی نتواند در هر یک از دروس حداقل نمره قبولی را کسب کند باید درس موردنظر را تکرار کند. این حداقل نمره برای تمامی دروس تخصصی، عمومی و اختیاری لحاظ می‌شود. همچنین در صورتی که دانشجو در یک درس انتخابی یا اختیاری مردود شود، می‌تواند از بین جدول دروس انتخابی یا اختیاری، یک درس دیگر به جای درس مردود شده انتخاب نماید.

در مواردی که نمره دانشجو با توجه با ارزشیابی استاد مشخص می‌شود و بنا به تشخیص استاد مربوطه، جمع‌بندی این نمره در طول یک واحد نیمسال تحصیلی ممکن نیست، نمره دانشجو در آن درس ناتمام حساب می‌شود. در این شرایط استاد باید حداکثر تا پایان نیمسال تحصیلی بعد، نمره نهایی دانشجو را مشخص کند.

نکته: اگر چه نمره قبولی دروس عمومی دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد همان 12 است اما درس وصایای امام از این قائده مستثنی بوده و نمره قبولی در آن 10 از 20 می‌باشد. به طور کلی نمرات قبولی در دروس دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر هستند:

  • حداقل نمره قبولی دروس تخصصی دانشگاه آزاد: 12
  • حداقل نمره قبولی دروس عمومی دانشگاه آزاد: درس وصایای امام 10 و باقی دروس 12
  • حداقل نمره قبولی دروس اختیاری دانشگاه آزاد: 12
بیشتر بدانید:  سامانه مهارت یار دانشگاه ازاد

تاثیر نمره زیر ۱۰ در دانشگاه آزاد

شرایط تاثیر نمره زیر 10 در دانشگاه آزاد در میانگین نمرات شامل موارد زیر است:

  • در طول دوران تحصیل برای هر درس حداکثر یک نمره مردودی ثبت شده و در میانگین نمرات نیمسال تاثیر داده می‌شود.
  • اگر دانشجویی بیش از یک بار در یک درس نمره مردودی کسب کند، نمرات مردودی دوم به بعد در میانگین نمیسال و کل نمرات محاسبه نمی‌شوند.
  • برای دانشجویانی ورودی 95-94 به بعد، بی اثر شدن نمرات مردودی در میانگین نیمسال و کل قابل اجرا است.

تاثیر نمره زیر ۱۰ در دانشگاه آزاد

سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی درباره حداقل نمره قبولی دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد ارائه دادیم. همانطور که گفته شد این حداقل نمره در مقطع کاردانی و کارشناسی برای کلیه دروس 10(به استثنای قرآن کریم) و در مقطع کارشناسی ارشد 12(به استثنای وصایای امام) است. نمره قبولی در درس قرآن کریم در تمامی مقاطع 12 بوده و نمره قبولی در درس وصایای امام در مقطع ارشد، 10 است. همچنین در دوران تحصیل در دانشگاه آزاد حداکثر یک نمره مردودی برای دانشجویان ثبت و در میانگین نمرات نیمسال تاثیر داده می‌شود.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما