logo

افتادن درس در دانشگاه پیام نور

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
افتادن درس در دانشگاه پیام نور

دانشجویان دانشگاه پیام نور باید در کلیه دروس خود، نمره قبولی کسب کنند. اما گاهی برخی دانشجویان به هر دلیلی، در یک یا چند درس موفق به کسب نمره قبولی نمی‌شوند و اصطلاحا آن دروس را می‌افتند. معمولا در این مواقع آن‌ها با سوالاتی مانند «آیا این نمره در معدل ترم و معدل کل تاثیر دارد؟ و در صورتی که این نمره در ترم‌های بعد جبران شود چه اتفاقی می‌افتد؟» مواجه می‌شوند. اگر شما هم  جزو این دسته افراد هستید با ما همراه باشید باشید تا در ادامه شرایط افتادن درس در دانشگاه پیام نور را به طور کامل توضیح دهیم.

اگر درسی را در دانشگاه پیام نور بیفتیم چه می‌شود؟

طبق آخرین اطلاعیه دانشگاه پیام نور، شرایط افتادن درس در این دانشگاه به شرح زیر است:

  1. در صورتی که دانشجویان دانشگاه پیام نور یک درس را مردود شوند، نمره زیر 10 آن‌ها در معدل ترم جاری لحاظ می‌شود.
  2. اگر دانشجویی در ترم‌های بعدی، درس افتاده را اخذ کرده و با نمره بالا پاس کند، نمره مردودی در ترم‌های بعد و معدل کل بی‌اثر خواهد بود.
  3. یکی دیگر از شرایط افتادن درس در دانشگاه پیام نور این است که اگر دانشجویی در درس پیش نیاز نمره مردودی بگیرد، در صورت موافقت گروه آموزشی و بخشنامه‌های اعلام شده، امکان انتخاب این درس را به همراه درس پس نیاز خواهد داشت. در صورتی که دانشجو موفق به اخذ نمره قبولی در درس پس نیاز شود اما نتواند درس پیش نیاز را پاس کند باید در ترم بعد فقط همان درس مردود شده را انتخاب  کرده و امتحان دهد.
  4. دانشجویان دانشگاه پیام نور موظف هستند تمام واحدهای خود را طبق سرفصل بگذرانند و اگر در یک درس مردود شوند باید آن درس را تکرار کرده و نمره قبولی را در آن اخذ کنند. بدون گذراندن دروس افتاده، دانشجو قادر به فارغ‌التحصیلی نخواهد بود.
  5. اگر دانشجویی در یک درس اختیاری بیفتد، امکان انتخاب یک درس اختیاری دیگر از جدول دورس را خواهد داشت. اما در این موارد نمره مردودی درس اختیاری در میانگین ترم و میانگین کل محاسبه می‌شود.
  6. دقت داشته باشید که نمرات مردودی دروس در شرایط تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور تاثیر منفی دارند و باعث کاهش معدل ترم و یا حتی مشروط دانشجویان می‌شوند. در صورت جبران واحدهای افتاده در ترم‌های بعد، نمرات مردودی در معدل کل تاثیر ندارند اما در ریزنمرات ثبت می‌شوند.
  7. نمره قبولی دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی 10 است اما براساس آخرین اطلاعیه‌ها، سیستم گلستان پیام نور نمرات 9.50 تا 9.99 را 10 محاسبه می‌کند. بنابراین اگر نمره درسی 9.50 یا بالاتر باشد دانشجو در آن درس قبول می‌شود.
  8. نمره قبولی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد نمره 12 است. همچنین سیستم گلستان نمرات 11.50 تا 11.99 را 12 حساب می‌کند.

اگر درسی را در دانشگاه پیام نور بیفتیم چه می‌شود؟

سخن پایانی

در این مقاله به یکی از مهم‌ترین سوالات دانشجویان دانشگاه پیام نور، یعنی «اگر درسی را در دانشگاه پیام نور بیفتیم چه میشود؟»  پاسخ دادیم. در صورتی که جزو این دسته افراد هستید می‌توانید شرایط افتادن درس در دانشگاه پیام نور را به طور کامل در متن مقاله بخوانید. همانطور که گفته شد نمره مردودی تاثیر منفی در معدل ترم و(در صورت جبران نشدن) معدل کل دارد و ممکن است حتی باعث مشروطی دانشجو شود. بنابراین دانشجویانی که احتمال می‌دهند یک درس را مردود شوند، می‌توانند از غیبت در امتحان که به معنی حذف اضطراری است، استفاده کنند. در این صورت نمره‌ای برای دانشجو لحاظ نمی‌شود.

بیشتر بدانید:  ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

2 دیدگاه ها

  • اگر در پیام نور یک درس را بیوفتیم و ترم اخر باشیم درصورتی که هنوز تایید نشده چه باید کرد؟

    • سلام میتونید معرفی به استاد بگیرید برای ترم بعد یا میتونید با استاد حرف بزنید و بگید که 8 نمره ایی که دست خودش هست رو بهتون بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما