logo

ضریب دروس امتحان نهایی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تأثیر معدل و امتحانات نهایی در کنکور افزایش‌ یافته است، برای رسیدن به رتبه دلخواهتان باید توجه زیادی به ضریب دروس امتحان نهایی و میزان تأثیر آن‌ها در کنکور داشته باشید. شما با در نظر گرفتن ضریب مربوط به هر درس، می‌توانید میزان زمانی که باید برای مطالعه و تست زدن از آن درس باید در نظر بگیرید را مشخص کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا ضریب دروس امتحان نهایی تمامی رشته‌ها در سه سال دبیرستان را بررسی کنیم.

محاسبه معدل امتحان نهایی

شما با دانستن ضریب امتحان نهایی در کارنامه می‌توانید معدل امتحان نهایی خود را محاسبه کنید. برای این منظور کافی است نمره‌ای که در هر درس کسب کرده‌اید را در ضریب مربوط به خودش ضرب کنید. سپس حاصل این محاسبه را برای تمامی درس حساب کرده و جمع کنید. در مرحله آخر باید این عدد را بر جمع کل ضرایب دروس تقسیم کنید. عددی که درنهایت به دست می‌آورید، معدل امتحانات نهایی شما است.

البته باید بدانید که برای کسب رتبه برتر در کنکور، تنها کسب معدل عالی در امتحانات نهایی کافی نیست. شما باید مدیریت زمان، برنامه‌ریزی برای مطالعه و تلاش زیادی برای کسب رتبه و معدل خوب داشته باشید تا موفقیت شما در کنکور تضمین شود.

ضریب دروس نهایی انسانی

در بین دروس رشته انسانی در هر سه پایه علاوه بر دروس عمومی، ضریب درس‌هایی مانند ادبیات فارسی بسیار بالا است. همچنین درس دین و زندگی نیز ضریب بالایی دارد. در بین درس‌های تخصصی رشته انسانی نیز درس علوم و فنون ادبی ضریب بیشتری نسبت به سایر درس‌ها دارد. برای کسب نتیجه بهتر در کنکور, علاوه بر ضرایب پایه دوازدهم، باید ضریب امتحان نهایی یازدهم انسانی و ضریب امتحان نهایی دهم انسانی را نیز بررسی کنید.

ضریب امتحان نهایی دوازدهم انسانی
فارسی 318.64
دین و زندگی 314.23
زبان خارجی 310.17
سلامت و بهداشت 2.96
ریاضی و آمار 7.36
علوم و فنون ادبی 9.57
عربی 36.26
تاریخ 3 8.59
جغرافیا 3 7.36
جامعه شناسی 38.59
فلسفه 3 6.26

ضریب امتحان نهایی تجربی

برای داوطلبین کنکور تجربی دانستن ضرایب امتحان نهایی تجربی و کسب معدل بالا اهمیت بسیار زیادی دارد. در بین درس‌های عمومی این رشته، درس ادبیات فارسی بالاترین ضریب را دارد و از میان درس‌های تخصصی نیز درس زیست شناسی ضریب بالایی را به خود اختصاص داده است.

برای کسب بهترین رتبه و قبولی در رشته و دانشگاه موردنظرتان باید ضرایب امتحان نهایی دهم تجربی و همچنین ضرایب امتحان نهایی یازدهم تجربی را نیز بررسی کرده و برنامه خودتان برای مطالعه کنکور بر اساس این ضریب‌ها تنظیم کنید. ضرایب دروس دوازدهم تجربی نوبت دوم و نوبت اول مشابه هستند و این ضرایب را در ادامه آورده شده است.

ضرایب امتحان نهایی دوازدهم تجربی
فارسی 318.64
دین و زندگی 314.23
زیست شناسی 315.11
زبان خارجی 310.17
شیمی 312.46
عربی 37.80
ریاضی و آمار8.65
فیزیک 37.78
سلامت و بهداشت 2.96
علوم اجتماعی  2.20

ضریب امتحان نهایی ریاضی

همان‌طور که تا الان گفته شد، درس ادبیات فارسی در تمامی رشته‌ها بالاترین ضریب را دارد. بنابراین شما در هر رشته‌ای باشید باید زمان زیادی را برای مطالعه درس فارسی در نظر بگیرید. در رشته ریاضی در میان دروس تخصصی، درس فیزیک بیشترین ضریب و تأثیر را در نتیجه نهایی کنکور شما دارد.

بیشتر بدانید:  محاسبه معدل کارنامه

در رشته ریاضی نیز مانند سایر رشته‌ها باید توجه زیادی به ضریب امتحان نهایی دهم ریاضی و ضریب امتحان نهایی یازدهم ریاضی داشته باشید. به این تربیت سوابق تحصیلی شما تأثیر بسیار مثبتی بر رتبه شما در کنکور سراسری خواهند داشت. در ادامه ضریب امتحان نهایی دوازدهم ریاضی را برای دروس عمومی و تخصصی بررسی می‌کنیم.

ضریب امتحان نهایی دوازدهم ریاضی
فارسی 318.64
دین و زندگی 314.23
فیزیک  313.98
زبان خارجی 310.17
حسابان 39.86
شیمی 39.41
هندسه 35.82
ریاضیات گسسته4.93
سلامت و بهداشت2.96
علوم اجتماعی2.20

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم میزان اهمیت ضریب دروس امتحان نهایی و همچنین ضریب دروس در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی را بررسی کنیم. درصورتی‌که قصد دارید نتیجه بهتری در کنکور بگیرید، باید به این ضریب‌ها و تأثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور توجه بیشتری داشته باشید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما