logo

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور

در سال‌ های اخیر، شاهد افزایش سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور بوده ‌ایم. این موضوع فرصتی را برای داوطلبان علاقه‌مند به تحصیلات دانشگاهی فراهم می ‌کند تا بدون گذراندن آزمون سراسری، به تحصیل در رشته ‌های مورد علاقه خود بپردازند. با این حال، بسیاری از داوطلبان در مورد حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور سوالاتی دارند.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی جامع این موضوع بپردازیم.

حداقل معدل لازم برای رشته های بدون کنکور دانشگاه دولتی

یکی از مشکلات یا چالش های عمده داوطلبان، در هنگام ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه های دولتی، عدم اطلاع دقیق از حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور دانشگاه مورد نظر است.

در رشته‌ های بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی سال ۱۴۰۳، نمره حداقلی برای ثبت نام در دانشگاه‌ های سراسری در نظر گرفته شده است. اگر نمره داوطلب کمتر از حداقل معدل مورد نیاز برای رشته دانشگاه دولتی باشد، اجازه ثبت نام در آن رشته داده نمی ‌شود و یا در گزینش نهایی رشته دانشگاه مورد نظر، پذیرفته نمی ‌شوند.

برای ثبت نام در رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه‌ های دولتی که در گروه دانشگاه‌ های سراسری قرار می‌ گیرند، هیچ معدل خاصی اعلام نشده است. به این معنی که داوطلبانی که شرایط ثبت نام در رشته‌ های بدون کنکور را دارند و مدرک فارغ التحصیلی مورد نیاز را دارا می ‌باشند، با هر معدلی که دارند، می‌توانند در رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه‌ های دولتی ثبت نام کنند.

در این صورت، معدل تحصیلی داوطلبان برای قبولی در رشته دانشگاه دولتی تأثیری نخواهد داشت و می ‌توانند با هر معدلی که دارند، ثبت نام را انجام دهند. این مزیتی است که برای داوطلبان فراهم شده است تا بتوانند بدون در نظر گرفتن معدل تحصیلی، در رشته‌های دلخواه خود ثبت نام کنند و فرصت برابری برای همه را فراهم کنند.

حداقل معدل لازم برای رشته های بدون کنکور دانشگاه دولتی

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور

“شرط معدل ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ های سراسری” به حداقل معدلی اشاره دارد که برای ثبت نام در این رشته‌ ها لازم است. اما “معدل لازم برای قبولی رشته ‌های بدون کنکور” به معدلی اشاره دارد که برای قبولی در این رشته‌ ها لازم است.

برای ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌ های دولتی، هیچ حداقل معدلی برای هیچ رشته ‌ای تعریف نشده است. به همین ترتیب، برای قبولی در یک رشته نیز هیچ معدل خاصی تعیین نمی ‌شود. بنابراین، نمی ‌توان گفت که فردی با معدل ۱۸ می‌ تواند در رشته حسابداری دانشگاه آزاد تهران قبول شود یا هر گونه قضاوت مشابهی را انجام داد. در این حالت، معدل تحصیلی مورد نظر برای قبولی در رشته‌ های بدون کنکور دانشگاه‌ های دولتی به طور کلی تعیین نشده است و می‌ تواند متفاوت باشد.

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور

ملاک معدل در ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور

همانطور که پیشتر اشاره شد، در حال حاضر در کشور، در حداقل 85 درصد از رشته‌ های دانشگاهی دولتی، سیاست پذیرش بدون آزمون و براساس عملکرد تحصیلی دانشجو در دوره‌ های پیش‌دانشگاهی، اجرا می‌ شود.

این تصمیم به منظور لغو کنکور سراسری و جایگزینی آن با سیستمی که بر اساس عملکرد دانشجو در دوره‌ های پیش‌ دانشگاهی تعیین می‌شود، اتخاذ شده است. بنابراین، دانشگاه ‌ها در اقسام مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف، دانشجویان را بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور، پذیرش می ‌دهند.

بیشتر بدانید:  واحد آموزشی چیست

مهم‌ ترین نکته در خصوص پذیرش در دانشگاه‌ های بدون کنکور، توجه به شرایط و ضوابط هر دانشگاه است. هر دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی (کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته) معدل و سوابق تحصیلی خاصی را برای پذیرش در نظر می‌ گیرد.)

ملاک معدل در ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور

دانشگاه پذیرنده: دانشگاه سراسری و پردیس های خودگردان

مقاطع مورد پذیرش: کاردانی ناپیوسته ، کارشناسی پیوسته

ملاک معدل: معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش

دانشگاه پذیرنده: دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد

مقاطع مورد پذیرش: کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته

ملاک معدل: معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش

مقاطع مورد پذیرش: کارشناسی ناپیوسته

ملاک معدل: معدل کل مدرک کاردانی

مقطع مورد پذیرش: کاردانی پیوسته

ملاک معدل: معدل کل دیپلم نظری یا فنی

دانشگاه پذیرنده: دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای

مقطع مورد پذیرش: کاردانی پیوسته

ملاک معدل: معدل کل دیپلم نظری یا فنی

مقطع مورد پذیرش: کارشناسی ناپیوسته

ملاک معدل: معدل کل مدرک کاردانی

مقطع مورد پذیرش: کارشناسی پیوسته

ملاک معدل: معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش

نکته: حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور بستگی به عواملی مانند نوع دیپلم داوطلب، سال فارغ‌ التحصیلی، مقطع انتخابی و نوع دانشگاه دارد. برخی دانشگاه‌ ها معدل دیپلم را به عنوان شرط لازم تعیین می ‌کنند، در حالی که برای رشته‌ های دیگر ممکن است معدل میانگین کل نمرات دیپلم در نظر گرفته شود. برای اطلاعات دقیق تر، به منابع رسمی دانشگاه‌ ها مراجعه کنید.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد، هیچگونه حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور وجود ندارد.

اما این موضوع به معنای تضمین قبولی با هر معدلی نیست. چرا که پذیرش در این نوع رشته ها بر اساس سوابق تحصیلی و رقابت بین داوطلبان صورت می گیرد.

لذا داشتن معدل بالا، معدل کتبی دیپلم بالا برای دارندگان دیپلم نظام جدید و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظام قدیم و یا دیپلم فنی و کاردانش، شانس قبولی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

علاوه بر معدل، عواملی مانند رشته انتخابی، دانشگاه مورد نظر، ظرفیت پذیرش و سایر شرایط و ضوابط دانشگاه نیز در قبولی بدون کنکور تاثیرگذار هستند.

دانش آموزان متقاضی ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور باید با مراجعه به دفترچه راهنمای پذیرش بدون کنکور از شرایط و ضوابط دقیق هر دانشگاه و رشته به طور کامل آگاهی پیدا کنند و با آمادگی لازم در مقاطع مختلف تحصیلی، شانس قبولی خود را افزایش دهند. اگر به دنبال مقاله ای در مورد “شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور چقدر است؟” هستید به مقاله دیگرکنکورچی سر بزنید.

نویسنده این مطلب

ریحانه بخشی

ریحانه هستم کارشناس روانشناسی ، در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و این شغل منه، شغلی که با جون و دل براش وقت میزارم، شغلی که با عشق کار انجام میدم و از اونجایی که شخصیت کمال گرایی دارم سعی میکنم بهترین خودمو تو کار نشون بدم و در جهت افزایش اعتماد سازی و جلب توجه افراد به کسب و کارتون تلاش کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما