logo

دروس تخصصی رشته انسانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
دروس تخصصی رشته انسانی

رشته انسانی یکی از رشته‌های  محبوب شاخه نظری است که افراد زیادی آن را برای تحصیل در دوره دوم متوسطه یعنی در دبیرستان انتخاب می‌کنند. باید بدانید که تحصیل در این رشته برخلاف گفته بسیاری از افراد کار آسانی نیست و شما باید تلاش زیادی داشته باشید. رشته انسانی در مقایسه با سیار رشته‌های نظری دارای دروس تخصصی بیشتری است.

شما قبل از انتخاب کردن این رشته برای تحصیل در دوره دبیرستان بهتر است با دروس تخصصی و عمومی رشته انسانی آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب رشته را داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا دروس تخصصی رشته انسانی در دبیرستان را بررسی کنیم.

معرفی رشته علوم انسانی

بعد از به پایان رساندن مقطع تحصیلی نهم، شما باید برای ادامه تحصیل خود در متوسطه دوم یک ‌رشته را از شاخه نظری و یا فنی حرفه‌ای انتخاب کنید. در این میان یکی از رشته‌های پرطرفدار، رشته علوم انسانی است که رشته‌های دانشگاهی بسیار متنوعی دارد و دارای بازار کار خوبی نیز است. برای داشتن انتخاب رشته درست باید میزان علاقه خود را به کتاب‌ های تخصصی رشته انسانی بسنجید. همان‌طور که گفته شد دروس تخصصی رشته انسانی در دبیرستان بیشتر از سایر رشته‌ها است. در ادامه دروس تخصصی و عمومی این رشته را در سه سال تحصیلی به طور کامل بررسی می‌کنیم.

معرفی رشته علوم انسانی

دروس تخصصی رشته انسانی در پایه دهم

اولین سالی که تمامی دانش آموزان وارد رشته‌های انتخابی خود می‌شوند پایه دهم است. دانش آموزان رشته انسانی در سال دهم خود دارای 17 کتاب هستند. از این تعداد 8 کتاب تخصصی بوده و 9 کتاب نیز عمومی است.

به طور کلی دروسی که شما در سال‌های تحصیلتان در رشته انسانی مطالعه می‌کنید، بیشتر تحلیلی و مفهومی هستند. باید تلاش کنید در همان سال دهم و یازدهم مفاهیم مهم کتاب‌های تخصصی خود را به‌صورت عمیق‌تری مطالعه کنید و از همان سال خودتان را برای شرکت در کنکور آماده کنید.

دروس تخصصی رشته انسانی در پایه دهم

ردیفنام درس
1تعلیمات دینی و قرآن 1
2نگارش 1
3ادبیات فارسی 1
4زبان خارجه 1
5عربی 1
6مطالعات اجتماعی
7تاریخ(ایران و جهان باستان)
8جغرافیای ایران
9ریاضی و آمار 1
10علوم زیستی و بهداشت
11تربیت بدنی
12آمادگی دفاعی
13جامعه شناسی 1
14تفکر و سواد رسانه‌ای
15اقتصاد
16هنر
17کارآفرینی و تولید

دروس تخصصی رشته انسانی در پایه یازدهم

در دروس تخصصی رشته انسانی نظام جدید، دروس تخصصی سال یازدهم دارای اهمیت بیشتری دارند و مباحث پیچیده‌تری نسبت به سال دهم در آن‌ها مطرح‌ شده‌اند. از طرفی شما یک سال به کنکور نزدیک‌تر شده‌اید. بنابراین باید مطالعه دروس تخصصی را به‌صورت جدی‌تر دنبال کرده و همچنین سعی کنید در این سه سال سوابق تحصیلی خوبی نیز داشته باشید.

دروس تخصصی رشته انسانی در پایه یازدهم

ردیفنام درس
1تعلیمات دینی و قرآن 2
2نگارش 2
3ادبیات فارسی2
4زبان خارجه 2
5عربی 2
6منطق
7تاریخ
8جغرافیای ناحیه‌ای
9ریاضی و آمار 2
10کتاب روانشناسی
11تربیت بدنی
12آمادگی دفاعی
13جامعه شناسی 2
14تفکر و سواد رسانه‌ای
15اقتصاد
16هنر
17فلسفه 1

دروس رشته انسانی در پایه دوازدهم

شما دروس عمومی رشته علوم انسانی را در سایر رشته‌ها مانند تجربی و ریاضی هم خواهید داشت بنابراین دروس تخصصی این رشته و میزان علاقه‌مندی شما به آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

بیشتر بدانید:  روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

سال دوازدهم یک سال مهم و سرنوشت‌ساز برای تمامی دانش آموزان در تمامی رشته‌ها است. برای دانش‌آموزانی که در رشته انسانی مشغول به تحصیل هستند، سال آخر اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه آن‌ها باید هم برای کنکور آماده ‌شده و درس‌های خود را جمع‌بندی کنند و از طرفی باید عملکرد مناسبی در درس‌های خود و در امتحانات نهایی داشته باشند.

در سال‌های اخیر معدل امتحانات نهایی دارای تأثیر زیادی بر رتبه و قبولی دانشگاه است. در سال دوازدهم رشته علوم انسانی 8 کتاب عمومی و 7 کتاب تخصصی وجود دارد.

دروس رشته انسانی در پایه دوازدهم

ردیفنام درس
1تعلیمات دینی و قرآن 3
2تاریخ 3 ایران و جهان معاصر
3مدیریت خانواده و سبک زندگی
4سلامت و بهداشت
5انگلیسی 3
6کتاب کار انگلیسی 3
7تحلیل فرهنگی
8جامعه شناسی 3
9جغرافیا 3 کاربردی
10فلسفه 2
11ریاضی و آمار 3
12عربی 3
13علوم فنون ادبی 3
14نگارش 3
15فارسی 3

مطالعه دروس علوم انسانی

نکته مهمی که در خصوص دروس تخصصی و عمومی رشته انسانی وجود دارد این است که برخی از این دروس عمومی در طول این 3 سال تدریس شده و نمرات کسب شده شما در این دروس در معدلتان تأثیرگذار خواهند بود، اما این دروس از دروس مطرح‌شده در کنکور نیستند. بنابراین برای مطالعه این دروس می‌توانید زمان کمتری را در نظر بگیرید.

شما برای کسب نتیجه عالی در امتحانات نهایی و کنکور باید با توجه به شناختی که از خود دارید و همچنین میزان علاقه‌مندی‌تان به دروس تخصصی رشته علوم انسانی، روش مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید. در ادامه برخی از کتاب‌های تخصصی رشته انسانی را بررسی می‌کنیم.

مطالعه دروس علوم انسانی

درس منطق

هدف از ارائه شدن درس منطق در دبیرستان و در رشته علوم انسانی است که روش‌های درست فکر کردن به دانش آموزان آموزش داده شود و این مهارت در وجود آن‌ها تقویت شود. روش تدریس این کتاب به‌ صورت فعالیت محور است. همچنین برخی از مواردی که دارای اهمیت زیادی نیستند و صرفاً برای اطلاعات دانش آموزان هنگام پاسخ به فعالیت‌ها هستند، به‌عنوان پاورقی ذکر شده‌اند.

در این درس پرسش‌های مطرح‌شده‌اند که ذهن شمارا به چالش می‌کشند. این پرسش‌ها توسط منطق دانان برای جلوگیری از خطاهای مغز به هنگام فکر کردن طراحی شده‌اند.

جغرافیا

یکی از دروسی که در رشته انسانی دارای اهمیت است، درس جغرافیا است. این درس یکی از قدیمی‌ترین دانش‌های بشری است که آموزش آن در افزایش اطلاعات عمومی و شناخت محیط زندگی کمک بسیاری به دانش آموزان می‌کند. باید بدانید که دانش آموزان سایر رشته‌ها مانند رشته تجربی و ریاضی نیز درس جغرافیا را مطالعه می‌کنند اما برای این رشته‌ها درس جغرافیا یکی از دروس غیر کنکوری محسوب می‌شود.

تاریخ

یکی از دروسی که به‌صورت کامل و با جزئیات در رشته انسانی بررسی می‌شود، تاریخ است. تاریخ یکی از مهم‌ترین و الزامی‌ترین مباحثی است که بشر در طول تاریخ همواره به مطالعه آن پرداخته است.

در کتاب‌های تاریخ 1 و 2 و 3 موارد مفصلی از تاریخ مربوط به کشور ما و کل جهان آورده شده است. این تاریخ مربوط به عصر باستان تا تاریخ معاصر می‌شود. تمامی وقایع مهمی که در این بازه زمانی رخ‌داده و عوامل مؤثر بر آن‌ها در این کتاب بررسی و توضیح داده شده است. به طور کلی کتاب تاریخ برای رشته انسانی بسیار مفصل‌تر و جامع‌تر از رشته‌های دیگر در شاخه نظری و فنی حرفه‌ای است.

بیشتر بدانید:  چگونه برای کنکور تجربی درس بخوانیم ؟

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تمامی دروس تخصصی رشته انسانی و همچنین دروس عمومی این رشته را در سه سال تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم بررسی کنیم. شما برای انتخاب رشته انسانی باید با این دروس آشنا شده و میزان علاقه‌تان به این رشته و دروس تخصصی‌اش را بررسی کنید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دروسی که اغلب در رشته انسانی مطرح می‌شوند را بررسی کردیم.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما