logo

روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

سوالات کنکور از کتاب‌های دوران دبیرستان طرح می‌شوند. همچنین معدل نهایی این دوره تحصیلی در رتبه کنکور تاثیر 50 درصدی دارد. بنابراین دوره تحصیلی دبیرستان را می‌توان مهم‌ترین مقطع تحصیلی دانش‌آموزان دانست. با سنگین‌ترین شدن دروس در این دوره، بسیاری از دانش‌آموزان با وجود اختصاص زمان زیاد به مطالعه، به نتیجه دلخواهشان نمی‌رسند. به نظر شما مشکل این دسته دانش‌آموزان چیست؟ آیا راه‌حلی برای بهتر درس خواندن وجود دارد؟ چگونه می‌توان در دوره دبیرستان نمرات بهتری گرفت؟ اگر شما هم با این سوالات مواجه هستید همراه ما باشید تا با روش صحیح درس خواندن در دبیرستان آشنا شویم.

روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

1. برای سال تحصیلی برنامه ریزی کنید و شب امتحانی نباشید

اولین و مهم‌ترین نکته در صحیح خواندن دروس دوران دبیرستان، برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی است. پیشنهاد می‌کنیم یک دفتر برنامه‌ریزی تهیه کرده و تمام کارهایی که باید در طول سال تحصیلی انجام دهید را در آن یادداشت کنید. مثلا تکالیف، تاریخ امتحانات یا تاریخ تحویل پروژه‌هایتان را هر روز در صفحه مربوط به همان روز وارد کنید تا علاوه بر انجام به موقع آن‌ها، یک برنامه جامع برای مطالعه داشته باشید.

نحوه برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که هم اهداف کوتاه مدت و هم اهداف بلندمدت برای خود تعیین کنید. اهداف هفتگی و ماهانه جزو اهداف کوتاه مدت و انتهای پایان سال تحصیلی، اهداف بلندمدت هستند.  هدف‌های کوتاه مدت باعث افزایش انگیزه و اشتیاق شما برای پیشبرد برنامه تحصیلی می‌شوند. برای مثال روزی نیم ساعت خواندن کتاب زبان برای امتحانات هفتگی و کسب نمره خوب برنامه هفتگی مناسبی است. اما بعضی اهداف در کوتاه مدت قابل دستیابی نیستند مثلا اگر در درس ریاضیات ضعف داشته باشید نمی‌توانید در عرض یک هفته آن را برطرف کنید و باید قدم به قدم برای رفع ضعف‌هایتان تلاش کنید. کسب معدل بالا یا قرار گرفتن در بین دانش‌آموزان ممتاز، اهداف بلندمدتی هستند که با برنامه‌ریزی درست امکان دستیابی به آن‌ها وجود دارد.

برنامه‌ریزی تحصیلی و عمل کردن به آن باعث می‌شود شب امتحانی نباشید. البته می‌توانید مطالبی که قبلا یاد گرفته‌اید و فلش کارت‌هایتان را در شب امتحان مرور کنید اما مطالعه کلیه مباحث را برای لحظه آخر نگذارید. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری بهتر مطالب در دوران دبیرستان، فاصله‌گذاری بین مطالعه مطالب و بازبینی و مرور آن‌هاست. با این کار مطالب مدت طولانی‌تری در ذهنتان می‌ماند. فراموش نکنید که موضوعات جدیدی که یاد گرفته‌اید را در تقویم یادآوری قرار دهید و آن‌ها را بعد از 24 ساعت و 4، 8، 12 و 16 هفته بعد از یادگیری اولیه، مرور کنید.

2. شناسایی نقاط ضعف و قوت

روش صحیح درس خواندن در دبیرستان این است که ابتدا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. سپس باید نقاط قوت خود را در همان سطح حفظ کرده و نقاط ضعفتان را با استفاده از کلاس‌های تقویتی و کتاب‌های کمک آموزشی رفع کنید. برای این که شناخت بیشتری از خودتان پیدا کنید، ببنید در کدام یک از امتحانات دروس مدرسه نمره بهتری می‌گیرید. همچنین می‌توانید در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده و یا با استفاده از کتاب‌های تستی ضعف‌هایتان را شناسایی کنید.

بیشتر بدانید:  محاسبه معدل کارنامه

3. استفاده از تکنیک‌های صحیح درس خواندن

برای این که در دوران دبیرستان به نتیجه دلخواهتان که همان کسب نمره بالاتر است، برسید باید از تکنیک‌های صحیح درس خواندن استفاده کنید. این تکنیک‌ها شامل پیش خوانی، یادداشت‌برداری مختصر یا برجسته کردن نکات کلیدی، پرسیدن سوال و مطالعه گروهی، خلاصه یا بازنویسی مطالب، مرور و بازنگری یادداشت‌ها و ایجاد وسایل کمک بصری هستند.

بهتر است در زمان مطالعه، ابتدا مطالب درسی مانند سرفصل‌ها، زیرعنوان‌ها و خلاصه‌ها را به طور کلی مرور کنید. این کار باید در عرض چند دقیقه انجام شود و تمرکز شما را حین مطالعه افزایش دهد. همچنین پیش خوانی باعث تثبیت مطالب به صورت طبقه‌بندی شده در ذهنتان می‌شود.

در زمان خواندن مطالب از راه رفتن  و دراز کشیدن و یا مطالعه با صدای بلند بپرهیزید. نکات کلیدی را با استفاده از هایلایت یا خط‌کشی برجسته کنید و حتما یادداشت برداری مختصری داشته باشید. این کار باعث می‌شود مطالب درسی را در مدت زمان کم به طور کامل مرور کنید. یکی دیگر از تکنیک‌ها، بازنویسی یا خلاصه‌نویسی مطالب به زبان خودتان است. نیازی نیست این خلاصه برای دیگران هم قابل فهم باشد، همین که خودتان متوجه مطالب شوید کافیست. همچنین بهتر است درباره مطالبی که خوانده‌اید از خودتان سوال بپرسید. مثلا فصلی که خوانده‌اید درباره چه موضوعی بوده و آیا قبلا هم این مباحث را در جایی دیگری آموخته بودید یا نه؟

برای این که مطالب کاملا در حافظه شما تثبیت شوند باید پس از درس خواندن هم به چند نکته توجه کنید. یکی از این نکات، مرور و بازنگری یادداشت‌های مربوط به هر بخش پس از اتمام مطالعه آن بخش است. نکته دیگر، کمک گرفتن از حافظه تصویری یا مایند مپ برای تقویت درک مطالب و یادگیری عمیق‌تر و آسان‌تر می‌باشد. برای مثال به جای نوشتن جزوه، برای خودتان فلش کارت درست کنید و مطالب مهم و کلیدی را بر روی آن‌ها بنویسید. سپس فلش‌کارت‌ها را به ترتیب مرتب کنید تا در زمان نزدیک به امتحانات به راحتی بتوانید کلیه مطالب را مرور کنید. بزرگ‌ترین مزیت فلش‌کارت‌ها جای دادن اطلاعات زیاد در فضای کم است.

یکی دیگر از تکنیک‌های موثر در یادگیری بهتر مطالب، مطالعه آن‌ها با هم کلاسی‌ها و دوستانتان است. برخی از دانش‌آموزان با خواندن درس‌هایی مانند فیزیک، شیمی و ریاضی به صورت گروهی، آن‌ها را بهتر یاد می‌گیرند. از طرف دیگر تجربه ثابت کرده مطالعه گروهی باعث یادگیری بهتر مطالب و کشف راه‌حل‌های جدید می‌شود.

به طور کلی تکنیک‌های زیر کمک زیادی به بهبود روش مطالعه شما می‌کنند:

  • پیش مطالعه
  • سوال پرسیدن
  • مطالعه کامل و دقیق
  • یادآوری مطالب
  • مرور

همچنین یادداشت برداری اصولی با استفاده از روش‌های مرسوم و علمی شامل موارد زیر است:

  • روش کرنل
  • روش فهرست
  • روش نقشه مفهومی
  • روش طرح کلی

4. حضور در تمام جلسات کلاس‌های درسی

برای این که در دوران دبیرستان نمرات خوبی کسب کنید باید در تمام جلسات کلاس‌های درس حضور داشته باشید و به سخنان معلم توجه کنید. بهتر است از مباحث کلاس یادداشت‌برداری کنید تا بعدا با مرور آن‌ها مطالب را راحت‌تر یاد بگیرید. همچنین با یادداشت‌برداری در طول کلاس، توجه بیشتری به درس خواهید داشت. این کار باعث می‌شود در زمان کم باقی مانده به امتحان، تایم کمتری را برای مرور درس‌ها نیاز داشته باشید. اگر در طول کلاس متوجه مطلبی نشدید حتما سوال بپرسید تا مشکلاتتان رفع شود.

بیشتر بدانید:  دروس تخصصی رشته انسانی

5. خرید کتاب‌‌های کمک درسی و تست

کتاب‌های کمک درسی جامع و کتاب‌های تست در یادگیری بهتر مطالب به شما کمک می‌کنند. همچنین این کتاب‌ها باعث می‌شوند آمادگی بیشتری برای کنکور داشته باشید. کتاب‌های کمک درسی و تست سطوح مختلفی دارند و شما با توجه به سطح و توانمندی‌های خود می‌توانید آن‌ها را تهیه نمایید. اگر به دنبال موفقیت بیشتر هستید پیشنهاد می‌کنیم در آزمون‌های آزمایشی کنکور هم شرکت کنید. با این کار علاوه بر آشنایی با نقاط ضعف و قوت خود، با سوالات کنکور هم آشنا می‌شوید و می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید. این آزمون‌ها شرایط کنکور را برای دانش‌آموزان شبیه‌سازی می‌کنند و در کاهش اضطراب ناشی از آزمون موثر هستند.

6. حفظ سلامت روح و جسم

در بخش‌های قبل روش صحیح درس خواندن در دبیرستان را با هم مرور کردیم. اما تا زمانی که جسم و روح سالمی نداشته باشید نمی‌توانید دروس خود را به طور کامل یاد بگیرید. در واقع برای یادگیری بهتر باید خواب کافی و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. بدن شما روزانه به 8 ساعت خواب نیاز دارد و در صورت داشتن خواب کافی، در طول روز و در زمان مطالعه چرت نمی‌زنید. برای دستیابی به موفقیت علاوه بر داشتن برنامه‌ریزی مطالعاتی، نباید تمام کارهایتان را برای لحظه آخر که باعث شب‌بیداری می‌شوند، نگه دارید.

حتما وعده‌های غذایی مانند صبحانه را به طور کامل نوش جان کنید و انواع مواد مغذی مانند پروتئین‌ها، سبزیحات، مغزیجات و میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند چای و قهوه بپرهیزید. زیرا کافئین بیش از حد در دراز مدت تمرکز را کم کرده و استرس شما را افزایش می‌دهد.

سعی کنید انگیزه خود را حفظ کنید و پر از حس مثبت باشید. با رسیدن به اهداف کوتاه مدت، پیروزی‌های کوچک خود را جشن بگیرید و از خودتان قدردانی کنید. برای مثال می‌توانید کمی به خودتان استراحت دهید و یا در فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید شرکت کنید. در کنار تلاش و مطالعه صحیح حتما موفقیت را تجسم کرده و اعتماد به نفستان را بالا ببرید. این کار نگرش مثبت شما را تقویت می‌کند. فراموش نکنید که استرس بیش از حد شما را از موفقیت دور می‌کند. بنابراین روش‌های کنترل اضطراب را بیاموزید و سعی کنید در کنار تلاش کافی، حتما استراحت کافی هم داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله روش صحیح درس خواندن در دبیرستان را توضیح دادیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به هدفتان که همان گرفتن نمره و معدل بالا در این دوره تحصیلی است برسید. به طور کلی روش‌های ارائه شده نه تنها برای دوره دبیرستان، بلکه برای تمامی مقاطع تحصیلی کاربردی هستند و در صورتی که از آن‌ها به درستی استفاده کنید سال تحصیلی را با موفقیت به پایان خواهید رساند.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما