logo

برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند ؟

یکی از سؤالات همیشگی دانش آموزان در پایه نهم و قبل از انتخاب رشته این است که برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند؟ شما باید در ابتدا برای قبولی در این رشته و مجاز بودن به انتخاب رشته تجربی برای تحصیل در دبیرستان نمرات خوبی را در سال نهم در دروس مهم مانند ریاضی و علوم تجربی کسب کرده باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم قبل از انتخاب رشته تجربی و بعد از انتخاب در دوره متوسطه دوم چقدر باید درس خواند؟

آشنایی با رشته تجربی

رشته تجربی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های شاخه نظری در مقطع دوره دوم متوسطه است. دانش آموزان زیادی قصد دارند با تحصیل در رشته تجربی به در دانشگاه رشته‌هایی مانند پزشکی و پیراپزشکی را انتخاب کنند. اما برای تحصیل در این رشته شما باید حتماً علاقه خود را به دروس تخصصی و رشته‌های دانشگاهی آن بررسی کنید و در صورت اطمینان از علاقه‌مندی به رشته تجربی اقدام به تحصیل در این رشته کنید.

تمامی دانش‌آموزانی که قصد دارند رشته تجربی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند، در خصوص ساعات مطالعاتی خود نگران هستند. ممکن است شما هم شنیده باشید که بعد از انتخاب کردن رشته تجربی شما باید 15 الی 16 ساعت در طول روز را به مطالعه دروس اختصاص دهید. درحالی‌ که مفید بودن این میزان ساعات مطالعه بسیار مهم است. همچنین همه افراد و دانش آموزان این رشته مثل هم نیستند.

شما باید با توجه به هدفی که از انتخاب رشته تجربی دارید و همچنین استعداد تحصیلی، ویژگی‌های فردی خودتان، سرعت یادگیری و روحیات و… میزان ساعاتی که برای مطالعه کردن دروس تخصصی و عمومی در رشته تجربی لازم است را تشخیص دهید. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که در تشخیص این موضوع به شما کمک می‌کنند.

معدل لازم برای رشته تجربی

رشته تجربی را می‌توان اولین انتخاب بسیاری از دانش آموزان برای تحصیل در دبیرستان دانست به‌طوری ‌که حدوداً 46 درصد از دانش آموزان در حال تحصیل در رشته تجربی هستند. با توجه به رقابتی که در قبولی این رشته وجود دارد، دانش آموزان باید آینده شغلی رشته تجربی، علاقه و استعداد تحصیلی خود را در نظر بگیرند و بعد از آن انتخاب رشته انجام دهند.

ممکن است برخی از دانش آموزان علیرغم علاقه‌ای که به رشته تجربی دارند، به دلیل نداشتن معدل لازم برای این رشته نتوانند رشته موردعلاقه‌شان را برای تحصیل در دبیرستان انتخاب کنند. به همین دلیل دانش‌آموزان در سال نهم سوال اینکه برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند برایشان ایجاد می‌شود.

حداقل معدل لازم برای ثبت‌نام در رشته تجربی، 14 است. البته این نمره پایین‌ترین معدل است و اکثر داوطلبانی که قصد ثبت‌نام در رشته تجربی را دارند، دارای معدل بالاتر در حدود 17 الی 18 هستند. حتی در برخی از شهرهای بزرگ و مدارس عالی رقابت بین محصلان به معدل 19 و 20 هم می‌رسد.

معدل لازم برای رشته تجربی

نمرات مهم برای رشته تجربی

برای ثبت‌نام در رشته تجربی و مجاز بودن به انتخاب این رشته در دبیرستان، معدل شما در نظر گرفته می‌شود. اما علاوه بر معدل نمرات دروسی مانند علوم و ریاضی در سه سال متوسطه اول بسیار اهمیت دارد. بنابراین شما باید از میزان زمانی که برای مطالعه درس‌هایتان در نظر گرفته‌اید، زمان بیشتری را به این دو درس مهم و کلیدی اختصاص دهید.

بیشتر بدانید:  چند بار فرصت ترمیم معدل داریم ؟

حداقل نمرات در درس ریاضی باید 13 و در درس علوم تجربی باید 14 باشد. این نمره از جمع سه نمره شما در سال‌های هفتم، هشتم و نهم و میانگین آن‌ها محاسبه می‌شود. با این تفاوت که ضریب سال هفتم و هشتم 1 بوده و ضریب سال نهم 3 است. با توجه به این موضوع اگر در سال‌های هفتم و هشتم نمرات خوبی در این دو درس کسب نکرده‌اید، با افزایش میزان مطالعه در سال نهم و تلاش بیشتر می‌توانید آن را جبران کنید.

برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند؟

شما برای قبولی در رشته تجربی باید در سال نهم، برای مطالعه دروس و امتحانات مدرسه و همچنین کسب معدل عالی در این سال تحصیلی برنامه‌ریزی و تلاش داشته باشید. یکی از مواردی که در مطالعه درس‌ها بسیار مهم است، این است دانش‌آموزان از ابتدای کار هدف خودشان را مشخص کنند و در راستای رسیدن به همان هدف تلاش کنند.

برای مثال اگر شما می‌خواهید صرفاً در امتحانات مدرسه نمره قبولی را کسب کنید، نیازی به مطالعه زیاد درس‌هایتان ندارید اما در مقابل دانش آموزان که قصد قبولی در رشته تجربی و یا آماده شدن برای کنکور را دارند، باید ساعاتی را برای خواندن دقیق دروس و تست زدن اختصاص دهید.

برای داشتن یک برنامه مطالعاتی کامل و جامع باید مباحثی که در همان روز در مدرسه آموخته‌اید را مطالعه کنید و برای آن مدت‌زمان مشخصی را اختصاص دهید. شما می‌توانید برای داشتن یک برنامه‌ریزی درست و دقیق، از دفترهای برنامه‌ریزی استفاده کرده و تعداد ساعات مطالعه هر درس را در آن دفتر یادداشت کنید. اما به‌طورکلی نمی‌توان برای قبولی در رشته تجربی و در زیرشاخه‌های آن در دوره کنکور و قبولی در دانشگاه، تعداد ساعات مشخصی را تعیین کرد. این تعداد به ویژگی‌های فردی و تحصیلی فرد داوطلب بستگی دارد.

برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند؟

ساعات مطالعه به چه مواردی بستگی دارد؟

ساعات مطالعه به چه مواردی بستگی دارد؟

ویژگی‌های شخصی هر فرد

یکی از مهم‌ترین عللی که باعث می‌شود ساعات درس خواندن افراد با یکدیگر متفاوت باشد، این است که میزان ساعت موردنیاز برای خواب و ساعت خوابیدن و بیدار شدن هر فرد متفاوت است. همچنین ممکن است میزان بازدهی شما در مطالعه اول صبح بیشتر باشد و برای فرد دیگر همین میزان مطالعه در نیمه‌شب مفیدتر باشد. بنابراین شما باید با شناختی که از خودتان دارید، برنامه لازم برای قبولی در رشته تجربی و کسب آمادگی برای کنکور را تنظیم کنید.

  • به‌طورمعمول مشاوران و متخصصان برنامه‌ریزی‌های درسی معتقد هستند که ساعت طلایی درس خواندن هر فرد در صبح از ساعت 8 الی 2 بعدازظهر و بعد ازظهر نیز ساعت 4 الی 10 شب است. در این بازه زمانی مغز در فعال‌ترین و بهترین حالت خود قرار گرفته و میزان یادگیری ما بیشتر از ساعات دیگر است.

سرعت یادگیری

یک مورد دیگر از عواملی که بر ساعات مطالعه مؤثر هستند، سرعت یادگیری ما است. شما برای داشتن بالاترین سرعت در درک مفاهیم، باید روش مطالعه متناسب با ویژگی‌های خودتان را انتخاب کنید. برای مثال برخی از افراد با نوشتن مطالب مهم در کتاب یا دفتر خود سرعت یادگیری بالاتری دارند . راحت‌تر مطالب را به خاطر می‌سپارند.

مطالعه در محیط مناسب

در پاسخ به سوال برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند؟ عوامل بسیار زیادی وجود دارند. یک نمونه از این موارد محیطی است که شما برای مطالعه کردن انتخاب می‌کنید. اگر قصد دارید به‌راحتی مجاز به انتخاب رشته تجربی برای تحصیل دبیرستان باشید و یا در رشته‌های دلخواهتان در دانشگاه قبول شوید، باید یک محیط ساکت، با آرامش، مرتب و با نور کافی را انتخاب کنید. تا از خستگی زود هنگام شما در هنگام درس خواندن جلوگیری شود.

بیشتر بدانید:  چگونه برای کنکور زبان تخصصی بخوانیم؟

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تمامی نکاتی که در پاسخ به سوال برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند؟ تعیین‌کننده و مهم هستند را بررسی کنیم. همان‌طور که گفته شد نمی‌توانیم میزان ساعات مشخصی را برای تمامی افراد مشخص کرد و علت این میزان این است که هر فرد از لحاظ ویژگی‌های فردی، تمرکز در هنگام مطالعه، سرعت یادگیری و بازدهی و… متفاوت است. شما باید با بررسی این موارد و برنامه‌ریزی مناسب به میزان ساعات لازم برای کسب نتیجه دلخواهتان برسید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما