logo

چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم ؟

در هنگام انتخاب رشته یکی از نخستین انتخاب‌های بسیاری از دانش آموزان رشته تجربی است. هرساله عده زیادی از دانش آموزان پایه نهم، این رشته را در میان شاخه‌های نظری برای ادامه تحصیلشان در دبیرستان انتخاب می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید رقابت برای قبولی در رشته تجربی در میان دانش آموزان بالا است. بنابراین ما باید بدانیم چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم. در ادامه با ما همراه شوید تا تمامی نکات مهم مربوط به این سوال و سوال “برای رشته تجربی چقدر باید درس خواند” را بررسی کنیم.

قبولی در رشته تجربی

قبول شدن در رشته تجربی ممکن است مربوط به انتخاب رشته بعد از به پایان رساندن سال نهم و ورود به سال دهم باشد. در این مقطع ممکن است حتی برخی از افراد بدون علاقه‌مندی کافی و صرفاً به دلیل معدل بالا، در رشته تجربی قبول ‌شده و ثبت‌نام کنند.

اما بعد از انتخاب کردن رشته خود برای تحصیل در دوره دوم متوسطه، شما باید با دانستن بهترین روش‌های مطالعه، خودتان را برای شرکت در کنکور سراسری رشته تجربی آماده کنید. برای شرکت کردن در کنکور سراسری شما باید در طول سه سال تحصیلی در متوسطه دوم، تمام تلاشتان را بکنید و از نکات مطالعه دروس، مرور کردن و تست‌زنی غافل نباشید. علت این موضوع نیز این است که تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور تجربی و تعداد افراد داوطلب برای قبولی در رشته‌های برتر بسیار زیاد است.

بنابراین باید بدانید چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم. اگر هدف ما رشته‌های برتر و یا دانشگاه‌های برتر باشند، علاوه بر مطالعه، مهارت تست‌زنی و سرعت ما نیز برای شرکت در کنکور بسیار مهم است.

قبولی در رشته تجربی

چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم؟

در پاسخ به این سوال باید موارد زیادی در مطالعه دروس، تست‌زنی و یا حتی در هنگام گوش دادن به تدریس معلم بررسی کرد. شما می‌توانید با تماس و صحبت با مشاوران و کارشناسان کنکورچی نکات مهم‌تر و مؤثرتر در قبولی رشته تجربی را دریافت کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم؟

1. مطالعه دروس را در اولین فرصت آغاز کنید

اگر پایه نهم هستید و قصد دارید رشته تجربی را برای ادامه تحصیل خود در سه سال متوسطه دوم انتخاب کنید، به دلیل رقابتی که در این رشته وجود دارد و یا برای قبول شدن و ثبت‌نام در مدارس عالی، باید در اولین فرصت، مطالعه کردن درس‌ها را برای آزمون ورودی شروع کنید.

این زمان می‌تواند در ابتدای پایه نهم شما و یا در همان نخستین سال متوسطه اول باشد. انتخاب زمان شروع مطالعه دروس بستگی به استعداد تحصیلی و ویژگی‌های فردی شما دارد. همچنین اگر در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستید، باید اهدافتان را برای کنکور و دانشگاه مشخص کرده و مطابق با آن‌ها تلاش کنید.

اگر قصد دارید در رشته‌های برتر تجربی مانند پزشکی، رشته دندان‌پزشکی، رشته داروسازی، رشته پرستاری و رشته‌های پیراپزشکی قبول شوید، باید از همان سال اول دبیرستان به‌صورت هدفمند مطالعه داشته باشید.

2. در موقع تدریس تمرکز داشته باشید

در پاسخ به سوال چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم؟ یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها، تمرکز کامل در هنگام تدریس است. درصورتی‌که شما سر کلاس تمرکز کافی داشته باشید و به تدریس معلم با دقت گوش دهید، یادگیری شما به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و درنتیجه می‌توانید مدت زمان کمتری را برای تکمیل یادگیری و مرور در خانه برای آن درس در نظر بگیرید.

بیشتر بدانید:  رشته کامپیوتر از هنرستان بهتر است یا دبیرستان؟

علاوه بر این شما می‌توانید در هنگام تدریس، مواردی که به نظرتان مشکل‌تر و یا مهم‌تر هستند و یادگیری آن‌ها به صرف زمان بیشتری نیاز دارد را یادداشت کنید. این یادداشت‌ها و نکات مهم در هنگام مطالعه کنکور نیز بسیار کاربردی هستند.

3. از انجام کارهای بیهوده خودداری کنید

برای قبولی در رشته تجربی باید زمان مطالعه دروس را افزایش دهید. یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای افزایش ساعات مطالعه به کار بگیرید، این است که از انجام کارهای بیهوده خودداری کنید. شما می‌توانید بعد از برگزاری آزمون‌های ورودی و ثبت‌نام در رشته تجربی و یا بعد از قبولی در رشته موردنظرتان در کنکور، در زمان اوقات فراغتتان تمامی این کارها را انجام دهید اما باید از مدت‌زمانی که برای قبولی در رشته تجربی دارید، نهایت استفاده را بکنید و تمامی تلاشتان را برای موفقیت و کسب نتیجه مطلوب داشته باشید.

4. برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در پاسخ به سوال چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم به شما ارائه می‌شود، این است که برای مطالعه کردن دروس و قبولی در رشته تجربی حتماً برنامه‌ریزی داشته باشید. در ابتدا شما باید مدت‌زمانی که تا برگزاری آزمون فرصت دارید را در نظر بگیرید. منابعی که باید تا روز آزمون مطالعه، مرور و جمع‌بندی کنید نیز بسیار مهم هستند.

با در نظر داشتن این دو عدد، باید تقسیم‌بندی مطالعه را انجام دهید و یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. البته شما باید زمانی را برای استراحت و رسیدگی به دروس مدرسه نیز در نظر بگیرید و برنامه شما برای مطالعه فشرده و سنگین نباشد. نکته‌ای که در برنامه‌ریزی بسیار اهمیت دارید، عمل کردن به برنامه و پایبند بودن به آن است

5. اولویت‌بندی دروس

با توجه به اینکه هم در آزمون ورودی مدارس و هم در کنکور سراسری ضریب دروس مختلف متفاوت است، شما باید با دقت بسیار درس‌هایتان را اولویت‌بندی کنید. در بین دروس تخصصی و ضریب‌های یکسان نیز باید درس‌هایی که تسلط کامل روی آن‌ها دارید و بیشتر موردعلاقه شما هستند را در ابتدا مطالعه کنید. شما می‌توانید برای این دروس تنها تست کارکنید و بقیه درس‌هایتان را کامل مطالعه کنید

6. تست بزنید

علاوه بر داوطلبان شرکت در کنکور و قبولی در شاخه‌های رشته تجربی، حتی اگر پایه نهم هستید و می‌خواهید رشته تجربی را برای تحصیل در مقطع دبیرستان انتخاب کنید هم باید توجه بسیاری به تست‌زنی داشته باشید و از همان ابتدا نکات مهم و شیوه‌های تست زدن در دروس مختلف را بیاموزید.

برای این منظور شما می‌توانید با معلم‌هایتان، مشاوران کنکور و رشته تجربی مشورت کنید. دانستن تکنیک‌های خاص تست‌زنی می‌توانید به میزان قابل‌توجهی بین شما و رقبایتان فاصله بیندازد. بنابراین در برنامه مطالعاتی خود حتماً زمانی را برای تست زدن روزانه در نظر بگیرید.

7. فضای آزمون را تجربه کنید

بسیاری از افراد علت عدم موفقیت خود را در آزمون‌های ورودی مدارس برتر و در رشته تجربی و یا در کنکور، استرس و اضطراب می‌دانند. شما نیز ممکن است به دلیل جدید بودن تجربه شرکت در آزمون دچار استرس شوید و نتوانید عملکرد کامل و مناسبی داشته باشید.

به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم با شرکت کردن در آزمون‌های قبل از کنکور و یا با شبیه‌سازی کردن فضای آزمون برای خودتان به این استرس غلبه کنید. همچنین می‌توانید از تجربیات افراد در این زمینه استفاده کنید و یا با یک مشاور خوب صحبت کنید.

بیشتر بدانید:  آموزش کامل ثبت نام مدارس علامه طباطبایی 1403

8. از مشاورین کنکور کمک بگیرید

یکی از مؤثرترین روش‌های که برای پاسخ به سوال چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم به شما توصیه می‌کنیم، این است که در مسیر مطالعه خود از یک مشاور عالی، متخصص و دلسوز کمک بگیرید. مجموعه مشاور تحصیلی کنکورچی می‌توانید در این مسیر به شما کمک کند و شما را تا رسیدن به موفقیت در قبولی رشته تجربی همراهی کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم پاسخ سوال چگونه درس بخوانیم تا در رشته تجربی قبول شویم را هم برای دانش آموزان پایه نهم که قصد دارند در دبیرستان رشته تجربی را بخوانند و هم برای دانش آموزان پایه دوازدهم و کلیه داوطلبین شرکت در کنکور سراسری بررسی کنیم. امیدوارم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما