logo

رشته کامپیوتر فنی حرفه ای صنعت یا خدمات

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
رشته کامپیوتر فنی حرفه ای صنعت یا خدمات

کامپیوتر یکی از رشته‌های پرطرفدار هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است و دانش‌آموزان پس از اتمام سال نهم تحصیلی می‌توانند در این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. در این رشته بر روی فعالیت‌های عملی دانش‌آموزان با کامپیوتر تمرکز شده و کلیه مهارت‌های موردنیاز  به آن‌ها آموزش داده می‌شود. همچنین دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیل می‌توانند در کنکور فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و در دانشگاه‌های فنی سراسر کشور پذیرش شوند. اما رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای در بخش رشته‌های صنعتی قرار دارد یا خدمات؟ به طور کلی رشته کامیپوتر فنی حرفه ای صنعت یا خدمات مناسب کدام دسته دانش‌آموزان است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

رشته کامپیوتر فنی حرفه ای جزو رشته‌های بخش صنعت است یا خدمات؟

رشته کامپیوتر فنی و حرفه‌ای جزو رشته‌های بخش صنعت است. افرادی که علاقه‌مند به امور عملی بوده و تمایلی به دروس حفظی ندارند می‌توانند در مقطع دبیرستان یکی از رشته‌های زمینه صنعت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مانند کامپیوتر را انتخاب کنند. این افراد بعد از دریافت دیپلم، به مهارت‌های موردنیاز مرتبط با رشته خود تسلط خواهند داشت. همچنین با توجه به توسعه جایگاه صنعت در کشورمان، آینده شغلی بیشتر رشته‌های زمینه صنعت خوب است و دانش‌آموزان پس از مقطع دیپلم، کاردانی و کارشناسی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

رشته کامپیوتر هنرستان فنی و حرفه‌ای دارای دروس عملی و کارگاهی است و دانش‌آموزان علاوه بر خواندن دروس تئوری این رشته، باید در کارگاه‌های مختلف هم شرکت کنند. دقت داشته باشید که در هنرستان فنی و حرفه‌ای، این رشته فقط دارای زیرشاخه شبکه و نرم‌افزار رایانه است. افرادی که به دنبال زیرشاخه‌های بیشتر در رشته کامپیوتر هستند می‌توانند در هنرستان‌های کار و دانش مشغول به تحصیل شوند. تعداد زیرشاخه‌های رشته کامپیوتر در این هنرستان‌ها بیشتر بوده و شامل تصویرسازی دیجیتالی، برنامه نویسی پایگاه داده، عیب‌یابی سیستم‌های رایانه‌ای، تولید و توسعه دهنده پایگاه‌های اینترنتی، طراحی و توسعه صفحات وب و برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای می‌باشند.

رشته کامپیوتر فنی حرفه ای جزو رشته‌های بخش صنعت است یا خدمات؟

نمرات لازم برای ورود به رشته کامپیوتر بخش صنعت فنی حرفه ای

دانش‌آموزان برای ورود به رشته کامپیوتر بخش صنعت فنی حرفه ای باید حداقل نمرات و معدل لازم را پس از اتمام پایه نهم کسب کنند. این نمرات در واقع میانگین سه ساله متوسطه اول هر درس با ضریب 1 برای پایه هفتم و هشتم و ضریب 3 برای پایه نهم است. البته هنرستان‌های برتر، نمرات بالاتری نیاز دارند. همچنین دانش‌آموزان برای ورود به کلیه رشته‌های فنی و حرفه‌ای باید معدل 12 داشته باشند. حداقل نمرات برای ورود به رشته کامیپوتر عبارتند از:

  • ریاضی: 10
  • علوم تجربی:10
  • کار و فناوری: 12
  • فرهنگ و هنر: 12

نمرات لازم برای ورود به رشته کامپیوتر بخش صنعت فنی حرفه ای

رشته‌های گروه صنعت فنی حرفه ای

به طور کلی رشته‌های گروه صنعت فنی حرفه‌ای شامل موارد زیر هستند:

  • برق و رایانه: الکترونیک، الکتروتکنیک، شبکه و نرم افزار رایانه، الکترونیک و مخابرات دریایی
  • تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی: مکانیک موتورهای دریایی
  • مواد و فرآوری: صنایع نساجی، سرامیک، صنایع شیمیایی، متالوژی و معدن
  • مکانیک: مکانیک خودرو، مکاترونیک، صنایع فلزی، صنایع چوب و مبلمان و ابزار، تاسیسات مکانیکی، ماشین ابزار
  • معماری ساختمان: معماری

رشته‌های گروه صنعت فنی حرفه ای

رشته‌های گروه خدمات فنی حرفه ای

رشته‌های گروه خدمات فنی حرفه‌ای به شرح زیر است:

  • خدمات: ناوبری و حمل و نقل
  • بازرگانی و امور اداری: حسابداری
  • بهداشت و سلامت: تربیت کودک و تربیت بدنی
بیشتر بدانید:  آزمون پایش سمپاد

رشته‌های گروه خدمات فنی حرفه ای

سخن پایانی

در این مقاله به سوال بسیاری از دانش‌آموزان درباره رشته کامپیوتر فنی حرفه ای صنعت یا خدمات، پاسخ دادیم. همانطور که گفته شد رشته کامپیوتر جزو رشته‌های بخش صنعت فنی حرفه‌ای است و دارای زیر شاخه شبکه و نرم‌افزار رایانه می‌باشد. علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته باید حداقل معدل 12 و نمرات گفته شده در متن مقاله را کسب کرده باشند تا بتوانند وارد این رشته شوند.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما