logo

مشاوره برای قبولی در رشته دندان پزشکی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
مشاوره برای قبولی در رشته دندان پزشکی

رشته دندانپزشکی یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های علوم تجربی است و داوطلبان زیادی علاقه‌مند هستند وارد این رشته شوند. اما با توجه به تعداد بالای داوطلبان و رقابت سنگین بین آن‌ها، قبولی در این رشته کار آسانی نیست. در سال‌های اخیر به جز رتبه کنکور، معدل دوره متوسطه هم در پذیرش یا عدم پذیرش متقاضیان در رشته دندانپزشکی و دیگر رشته‌های آزمون سراسری تاثیر دارد. بنابراین دانش‌آموزانی که قصد دارند دندانپزشک شوند باید از همان دوره متوسطه برنامه‌ریزی تحصیلی صحیحی داشته باشند. در ادامه با مشاوره برای قبولی در رشته دندان پزشکی با شما همراه هستیم.

برای قبولی در رشته دندانپزشکی چه باید کرد؟

تعداد داوطلبان متقاضی برای قبولی در رشته دندانپزشکی زیاد بوده و از طرف دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های پزشکی کم است. با توجه به این که رشته دندانپزشکی از نظر جایگاه اجتماعی و درآمد شرایط خوبی دارد، داوطلبان زیادی هدفشان قبولی در این رشته است. اما برای قبولی در رشته دندانپزشکی چه باید کرد؟ و چه کسانی می‌توانند در این رشته پذیرش شوند؟ به طور کلی داوطلبانی می‌توانند در رشته دندانپزشکی قبول شوند که برنامه‌ریزی درست، هدفمند و حرفه‌ای داشته باشند.

برای قبولی در رشته دندانپزشکی چه باید کرد؟

1- داشتن برنامه‌ریزی اصولی و حرفه‌ای

با داشتن برنامه‌ریزی اصولی و حرفه‌ای و رعایت تمامی پیش‌نیازها و مباحث رتبه‌ساز می‌توان در رشته دندانپزشکی قبول شد. برای مثال باید میزان ساعت مطالعه شما متناسب با حجم درس‌هایتان باشد. در صورتی که زمان زیادی در اختیار دارید و هنوز در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنید نباید در خواندن دروس سهل‌انگاری کنید. زیرا اگر فکرتان این باشد که هنوز فرصت دارید، مطالعه مفیدی و درستی نخواهید داشت. نکته مهم این است که ابتدا هدف از درس خواندن و مقصد نهایی خود را تعیین کنید و سپس از روش‌های رسیدن به هدفتان اطلاع پیدا نمایید. اگر به رشته دندانپزشکی علاقه دارید باید با اعتماد به نفس بالا تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا به هدفتان برسید. به یاد داشته باشید که رمز اصلی موفقیت، داشتن پشتکار و پایبند بودن به برنامه‌ریزی است.

بهتر است دقیقا مشخص کنید در هر ترم چه مباحثی با چه میزان اهمیتی باید مطالعه شوند و زمانی را هم به مرور خلاصه‌ها و یادداشت‌ها اختصاص دهید. مکان مطالعه شما باید خلوت، دارای نور و دمای مناسب باشد تا بتوانید با آرامش درس بخوانید. برای قبولی باید مطالعه باکیفیتی داشته باشید و شرایط موردنیازی که مشاوره تعیین کرده را مهیا سازید. حتما از منابع کمک آموزشی کارشناسی شده کمک بگیرید و مراحل یادگیری شامل یادداشت‌برداری صحیح، خلاصه‌نویسی، مرور و … را بیاموزید. همچنین توصیه می‌کنیم تجربه‌های شکست خورده‌ی دیگران را آزمایش نکرده و به جای آزمایش و خطا، از همان ابتدا با برنامه‌ریز قوی کارتان را شروع کنید. اگر از نحوه برنامه‌ریزی صحیح اطلاع ندارید بهتر است از مجموعه‌ها و مشاوره‌هایی که این کار را انجام می‌دهند کمک بگیرید. نکته مهم دیگر، شرکت در آزمون‌های آزمایشی معتبر و استاندارد است. با این کار می‌توانید آموخته‌هایتان را با دیگر داوطلبان بسنجید.

2- بررسی آمار و کارنامه قبولی کنکور دندانپزشکی سال‌های گذشته

یکی از روش‌هایی که شما را به هدفتان که همان قبولی در رشته دندانپزشکی است نزدیک می‌کند و باعث می‌شود بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید بررسی رتبه آخرین قبول شدگان دندانپزشکی در دانشگاه و شهر مدنظرتان است. همچنین می‌توانید درصدهای کسب شده دانشجویان یک دانشگاه در درس‌های تخصصی و عمومی را هم بررسی کنید. توجه داشته باشید که برای رسیدن به آخرین رتبه فرد قبول شده، شما باید چند قدم بیشتر از حد انتظارتان تلاش کنید. اگر تایم کوتاهی(مثلا 5 ماه) تا کنکور دارید و جزو داوطلبانی هستید که با برنامه‌ریزی مناسب تمامی مطالب را مطالعه کرده، باید زمان باقی مانده را به جمع‌بندی، مرور مطالب و حل تست‌های سال‌های گذشته اختصاص دهید. اما اگر از درس‌ها عقب افتاده و مطالب را نصفه و نیمه مطالعه کرده‌اید با شرایط متفاوتی روبرو خواهید بود و باید ساعات مطالعه خود را افزایش دهید.

بیشتر بدانید:  بیمه اکمل فرهنگیان کرمانشاه

متوسط میزان ساعت مطالعه برای قبولی دندانپزشکی در آغاز، روزی 5 ساعت خوب است. سپس می‌توانید ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. با این کار در ماه اول 25 تا 30 درصد کنکور تجربی را جمع‌بندی خواهید کرد. اگر ساعات مطالعه شما مفید باشد حتی می‌توانید به درصدهای بیشتری هم برسید. رتبه‌های برتر رشته تجربی معمولا در روزهایی که به مدرسه می‌روند، 5 ساعت مطالعه دارند. ساعات مطالعه در روزهای تعطیل باید به 12 ساعت برسد. بهتر است سه چهارم زمان خود را به مطالعه دروس مهارتی و یک چهارم را به دروس عمومی اختصاص دهید و در پایان، جمع‌بندی و مطالعه به گونه‌ای باشد که بیشترین بازدهی را دریافت کنید.

میزان ساعت مطالعه رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های گذشته متفاوت بوده و برخی از داوطلبان پذیرفته شده در رشته دندانپزشکی روزی 10 ساعت و حتی کمتر مطالعه مفید داشته‌اند. همچنین برخی از آن‌ها 50 ساعت در هفته، بعضی دیگر روزانه 9 ساعت، 11 و 13 ساعت را به مطالعه اختصاص داده‌اند. به طور کلی آگاهی از میزان ساعات مطالعه پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل و مقایسه آن‌ها با یکدیگر به شما کمک می‌کند مطالعه مفیدتری داشته باشید و بهتر برنامه‌ریزی کنید.

3- داشتن اعتماد به نفس بالا و باور قلبی به قبولی

متاسفانه برخی داوطلبان با وجود تلاش زیاد به قبولی خودشان امیدی ندارند. فراموش نکنید که با اعتماد به نفس بالا و باور قلبی در راه هدفتان تلاش کنید. افکار منفی را از خود دور کرده و برای هدفی که دارید سرسختانه بجنگید. تنها در این صورت است که می‌توانید مسیر خود را به درستی طی کنید. همچنین شیوه‌های کنترل استرس را بیاموزید تا در جلسه کنکور بتوانید به درستی به سوالات پاسخ دهید.

دروس رشته دندانپزشکی

پس از راهنمایی و مشاوره برای قبولی در رشته دندان پزشکی، به بررسی دروس این رشته می‌پردازیم:

  • علوم پایه: علوم پایه رشته دندانپزشکی شامل دروسی مانند شیمی، زیست‌شناسی، علوم پزشکی اساسی و فیزیک است. این مباحث به دانشجویان کمک می‌کنند تا از عملکرد لثه‌ها، بافت‌ها و دندان‌ها درک عمیق‌تری داشته باشند.
  • دندانپزشکی عمومی: این بخش شامل مباحثی  مانند تشخیص بیماری‌های دندان و لثه، جراحی دندانی عمومی، روش‌های پیشگیری و درمان و مدیریت عفونت‌ها می‌شود. دندانپزشکی عمومی مهارت‌های تجربی و عملی دانشجویان را تقویت می‌کند.
  • دندانپزشکی تخصصی: پس از پایان دوره عمومی، دانشجویان دندانپزشکی می‌توانند بر روی تخصص‌های مختلف مانند ارتودنسی، جراحی دهان و فک، اندودانتیکس، ایمپلنتولوژی و غیره تمرکز کنند. هدف از این تخصص‌ها، یادگیری مفاهیم و تکنیک‌های پیچیده‌تر است.
  • بالین و کارآموزی: دنشجویان رشته دندانپزشکی در مدت زمان تحصیل خود باید در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت داشته باشند و از این طریق با بیماران دارای مشکلات مختلف دندانی ارتباط برقرار کنند. به طور کلی بخش بالین و کارآموزی باعث می‌شود دانشجویان مهارت‌های ارتباطی، بالینی و عملی خود را بهبود ببخشند.
  • پژوهش: برخی از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها در رشته دندانپزشکی هم فعالیت دارند. دانشجویان رشته دندانپزشکی می‌توانند در این مراکز پروژه‌های تحقیقاتی انجام دهند و یا در مطالعات پزشکی مشارکت داشته باشند. همچنین در این مراکز دانشجویان بیماری‌های بین دندان و سلامت عمومی بدن را بررسی می‌کنند. زیرا دندانپزشکی یک رشته چند تخصصی است و  از آنجا که بیماری‌های دندان با سلامت عمومی بدن مرتبط می‌باشد نیاز به همکاری با سایر تخصص‌ها دارد.
بیشتر بدانید:  برای رشته کامپیوتر معدل باید چند باشد؟

دروس رشته دندانپزشکی

ویژگی‌های شخصیتی یک دندانپزشک

داوطلبانی که به رشته دندانپزشکی علاقه دارند باید حتما از ویژگی‌ها و صفاتی برخوردار باشند تا بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی در رشته خود به موفقیت برسند. یک دندانپزشک خوب باید دقت بالایی داشته باشد و بتواند مشکلات دندان را به خوبی تشخیص داده و آن را درمان کند. همچنین داشتن توانایی تفکر تحلیلی در این شغل ضروری است زیرا تشخیص درست و ارائه برنامه درمانی مناسب به توانایی تفکر تحلیلی نیاز دارد. دندانپزشکان باید اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و از این طریق به راه‌حل‌های منطقی برسند. از دیگر ویژگی‌های شخصیتی دندانپزشکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن مهارت‌های ارتباطی: یک دندانپزشک باید نحوه برقراری ارتباط موثر با بیمار را بلد باشد و بتواند پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهد.
  • داشتن اخلاق حرفه‌ای: دندان‌پزشکان باید از اصول و قواعد حرفه‌ای پیروی کنند و امانتدار و صادق باشند. همچنین احترام به حریم شخصی بیمار یک امر ضروری در این شغل محسوب می‌شود.
  • توانایی تحمل فشار و استرس: همانطور که می‌دانید دندانپزشکی یک شغل استرس‌زا بوده و دارای فشار کاری زیاد است. به خصوص این مسئله در مواجهه با بیماران دارای ترس از درمان بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین یکی از ویژگی‌های شخصیتی دندان‌پزشکان داشتن توانایی تحمل فشار و استرس است.
  • خلاقیت و نوآوری در درمان: ارائه راه‌کارهای خلاقانه برای بهبود و درمان می‌تواند دندانپزشکان را به نتایج بهتری برساند.
  • صبر و حوصله: یک دندانپزشک باید با صبر و حوصله بیماران خود را مداوا کند. زیر گاهی برخی روش‌ها زمانبر هستند و پزشک باید با صبر و حوصله بیماران را متقاعد کند تا درمان خود را پیگیری کنند.

ویژگی‌های شخصیتی یک دندانپزشک

سخن پایانی

در این مقاله به سوال بسیاری از داوطلبان علاقه‌مند به قبولی در رشته دندانپزشکی یعنی «برای قبولی در رشته دندانپزشکی چه باید کرد؟» پاسخ دادیم. همانطور که گفته شد قبولی در این رشته فقط با برنامه‌ریزی صحیح و پایبند بودن به آن امکانپذیر است. داوطلبان باید ساعات مطالعه مفیدی داشته باشند و با بررسی رتبه‌ها و کارنامه‌های پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل، بتوانند به طور صحیح برای خودشان برنامه‌ریزی کنند. همچنین در ادامه توضیحاتی درباره دروس رشته دندانپزشکی و ویژگی‌های شخصیتی دندانپزشکان ارائه دادیم.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما