logo

چگونه در زمان کوتاه درس بخوانیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
چگونه در زمان کوتاه درس بخوانیم؟

با نزدیک شدن به زمان امتحانات نهایی خرداد، تمامی دانش آموزان با مشکل مطالعه حجم زیاد درس‌ها روبه‌رو هستند. گاهی اوقات برنامه امتحانی مدرسه شما به‌صورتی است که شما باید در یک زمان کم، حجم زیادی درس بخوانید، مطالب را مرور کنید و سپس جمع‌بندی از آن‌ها داشته باشید. در ادامه با ما همراه شوید تا بررسی کنیم که چگونه کل کتاب درسی را در یک روز بخوانیم.

چگونه کل کتاب درسی را در یک روز بخوانیم؟

گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که ناچار هستیم کل کتاب درسی را در یک روز مطالعه کنیم. حتی ممکن است مجبور شویم در هر ساعت حجم زیادی از درس را بخوانیم و در آزمون این درس شرکت کنیم. معمولاً اولین راه‌حلی که به ذهن افراد می‌رسد این است که در همان یک روز 12 الی 14 ساعت مطالعه داشته باشیم.

این جمله در ظاهر شدنی است، اما در صورتی که شما بخواهید به ‌صورت یک‌باره تمامی حجم کتاب را مطالعه کنید، در همان ساعات ابتدایی خسته می‌شوید و کیفیت مطالعه شما کاهش می‌یابد. راه‌حل درست در این مواقع این است که با در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و انجام کاری غیر از مطالعه، ساعات مطالعه درس را محدود کنید و سعی کنید کیفیت مطالعه‌تان را افزایش دهید.

چگونه کل کتاب درسی را در یک روز بخوانیم؟

اشتباه رایج دانش آموزان در درس خواندن

بسیاری از دانش آموزان درس خواندن را مختص به شب امتحان می‌دانند و به همین دلیل دچار این مشکلات می‌شوند. درحالی‌که اگر همین میزان درس را در طول ترم مطالعه کنید، امتحانات پایان‌ترم برای شما آسان‌تر می‌شود و دیگر مجبور نمی‌شوید 12 الی 14 ساعت را برای مطالعه کل کتاب در یک روز اختصاص دهید. این روش کاملاً اشتباه است و احتمال شکست شما و خسته شدنتان در هنگام مطالعه بسیار بالاست.

روش درست این است که شما مطالب را از زمانی که دبیر یا استاد تدریس می‌کند، به مرور مطالعه کرده باشید و در روز قبل امتحان یا روزهای قبل امتحان، فقط به یادآوری و جمع‌بندی نیاز داشته باشید. حتی برای این مطالعه و جمع‌بندی نیز باید با دقت و تمرکز کامل انجام‌ شده و بین ساعات مطالعه استراحت داشته باشید.

اشتباه رایج دانش آموزان در درس خواندن

نکات مطالعه صحیح در زمان کم

اگر شما هم به دنبال پاسخ سوال چگونه در یک ساعت درس بخوانیم هستید، باید بدانید که در یک ساعت نمی‌توان بخش زیادی از کتاب درسی را مطالعه کرد. شما می‌توانید با درنظر گرفتن ویژگی‌های فردی خودتان، در آن 1 ساعت مطالعه‌ای با کیفیت داشته باشید. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که هنگام مطالعه سریع و البته درست باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

نکات مطالعه صحیح در زمان کم

1. نقاط ضعف خودت را برطرف کن

در صورتی که شما زمان کافی را برای مطالعه همه بخش‌های درس نداشته باشید، پس روش عاقلانه‌تر این است که از قسمت‌هایی مطالعه را شروع کنید که نقاط ضعف شما در آن‌ها است. قسمت‌هایی که روی آن مسلط هستید را کنار گذاشته، سپس به سراغ قسمت‌هایی بروید که اصلاً آن‌ها را نخوانده‌اید و تمرینات آن را حل نکرده‌اید.

برای حل سوال و تمرین بیشتر درس نیز نباید از کتاب‌ها و منابع مختلف سوالات استفاده کنید. شما می‌توانید برای فهمیدن محتوای درس در بازه زمانی کوتاه‌تر، از یک مجموعه سوال استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای آن سوالات حتماً پاسخ داشته باشید و بهتر است پاسخ‌های شما تشریحی باشند تا علت نادرست بودن جوابتان را هم بتوانید بررسی کنید.

بیشتر بدانید:  سقف مشروطی دانشگاه پیام نور

2. ویژگی‌های فردی را در نظر بگیرید

شما با شناختی که از خودتان، ویژگی‌های فردی و درسی مربوط به خودتان دارید، باید برای مطالعه درس در یک روز برنامه‌ریزی کنید. البته در این برنامه‌ریزی باید واقعیت را حتماً در نظر بگیرید و ساعاتی که برای مطالعه و استراحت مشخص می‌کنید، عاقلانه و منطقی باشد.

اگر عادت‌های خاصی دارید مثلاً اینکه قبل از شروع مطالعه کمی استراحت کنید و بخوابید، این عادت را تغییر ندهید. روش مطالعه همیشگی‌تان را استفاده کنید و از روش‌های جدید و یا پیشنهادی اطرافیان استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است زمان شما را بگیرد و حتی روش مناسبی برای شما نیز نباشد. بهترین روش این است که طبق عادت همیشگی مطالعه کنید و تنها زمان‌های مطالعه را افزایش دهید.

3. برنامه‌ریزی کنید و به برنامه پایبند باشید

یکی از موارد بسیار مهم در پاسخ به سوال چگونه کل کتاب درسی را در یک روز بخوانیم این است که شما باید به برنامه‌ای برای خواندن دروس در نظر گرفته‌اید، پایبند باشید و طبق همان برنامه پیش بروید.

قطعاً مطالعه کردن کل یک کتاب درسی با حجم بالا در زمان محدود یک روز کار راحتی نیست. اما شما بعد از برنامه‌ریزی کردن و تقسیم‌بندی حجم کتاب و ساعات مطالعه، باید طبق برنامه مطالعه کنید و به آن وفادار باشید. حتی اگر احساس کردید که درس‌های قبلی را به طور کامل یاد نگرفته‌اید و به مرور نیاز دارید، بازهم از برنامه خود جا نمانید و به آن پایبند باشید.

4. ساعات جبرانی در نظر بگیرید

سوال چگونه کل کتاب درسی را در یک روز بخوانیم و یا چگونه در یک ساعت درس بخوانیم، تنها با برنامه‌ریزی درست امکان‌پذیر است. یکی از  موارد مهم در برنامه‌ریزی این است ساعاتی را برای جبران در نظر گرفته باشید.‌ ممکن است در هنگام مطالعه، یک کار فوری پیش بیاید یا شرایطی ایجاد شود که شما نتوانید قسمت مربوط به آن ساعت را مطالعه کنید. در چنین مواردی با در نظر گرفتن ساعات جبرانی می‌توانید برنامه را به هم نزنید و طبق آن پیش بروید.

5. وسواس نداشته باشید

در مطالعه سریع با زمان محدود نباید روی یک مطلب مهم یا غیر مهم وسواس به خرج دهید و مدت زمان زیادی را برای یادگرفتن آن صرف کنید؛ چراکه با این کار فرصت مطالعه کردن بخش‌های زیادی از کتاب را از دست می‌دهید و نمی‌توانید کل کتاب را در یک روز بخوانید.

سخن پایانی

در دوره امتحانات بسیاری از افراد با سوال چگونه در یک ساعت درس بخوانیم روبه‌رو هستند. بهترین روش این است که شما مطالعه دروس را در طول ترم انجام داده باشید تا شب قبل امتحان اذیت نشوید. ولی اگر مجبور شدید کل کتاب را در یک روز مطالعه کنید، نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم در مطالعه و برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما