logo

بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان

با نزدیک شدن به شب امتحان استرس دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر می‌شود. افرادی که از فرصت‌های خود استفاده کرده‌اند، می‌توانند در شب امتحان به مرور نکات کلیدی و خلاصه‌ها بپردازند و با آمادگی بیشتری در جلسه حاضر شوند. اما برخی‌ها که در طول ترم مباحث درسی را مطالعه نکرده‌اند آمادگی کمی برای امتحان خواهند داشت. به طور کلی شب امتحان آخرین فرصت برای مرور دروس است و یادگیری موضوعات و مباحث جدید در این شب توصیه نمی‌شود. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید و خودتان را برای امتحانات آماده می‌کنید با ما همراه باشید تا در ادامه با بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان آشنا شویم.

چگونه در شب امتحان درس بخوانیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که افراد با آن مواجه هستند این است که چگونه در شب امتحان درس بخوانیم؟ آیا روش مناسبی برای این کار وجود دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید با بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان و نکات مهم مربوط به آن آشنا شوید. با این کار می‌توانید از فرصت کم باقی‌مانده نهایت استفاده را ببرید و نمره خوبی در امتحان کسب کنید. نکات کلیدی شب امتحان شامل موارد زیر هستند:

چگونه در شب امتحان درس بخوانیم؟

  • مرور دروس قبلی و اجتناب از یادگیری مباحث جدید

اولین روشی که باید در شب امتحان به کار ببرید مرور دروس قبلی و اجتناب از یادگیری مباحث جدید در این شب است. مهم نیست که امتحان شما مربوط به کدام درس است، یادگیری مطالب سخت و جدید اعتماد به نفستان را کم می‌کند و باعث می‌شود دروسی که بلد هستید را هم فراموش کنید. از شب امتحان برای مرور و جمع‌بندی مطالبی که قبلا یاد گرفته‌اید استفاده کنید و به سراغ مطالب جدید نروید.

یکی از روش‌های صحیح مطالعه، یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی است. با این کار مطالب درسی به درستی در ذهنتان دسته‌بندی شده و برای مدت زمان بیشتری در حافظه‌تان باقی می‌مانند. بنابراین اگر در زمان خواندن مطالب، خلاصه‌نویسی کرده باشید می‌توانید آن‌ها را در شب امتحان مرور کنید. این کار به شما آرامش بیشتری خواهد داد.

سعی کنید تمرین‌هایی که قبلا انجام داده‌اید را یکبار دیگر مرور کرده و روش حل آن‌ها را برای خودتان توضیح دهید. به یاد داشته باشید که حفظ کردن حل تمرین‌ها، روش مناسبی برای یادگیری آن‌ها نیست. باید متوجه شوید که مسئله چه چیزی از شما خواسته و برای حل آن باید از چه روشی استفاده کنید؟ بهتر است برای یادگیری فرمول‌ها، آن‌ها را چندین بار بنویسید.

  • نکته‌برداری از مطالب مهم

اگر به دنبال بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان هستید باید از مطالب مهم نکته‌برداری کنید. نوشتن به یادگیری بهتر کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید در شب امتحان، نکات مهم درس را به صورت مختصر و کوتاه یادداشت کنید. با این کار مطالب در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره شده و در روز امتحان به کمکتان خواهد آمد. همچنین بهتر است نمونه سوال‌های مهم را مرور کرده و فرمول‌های مربوط به آن‌ها را چندین بار بنویسید.

در صورتی که در طول سال در کلاس‌های درس حضور داشته باشید می‌توانید به راحتی بخش‌های مهم کتاب را تشخیص دهید. علاوه بر این، نمونه سوالات سال‌های قبل می‌توانند بخش‌های مهم‌تر را مشخص کنند. نکته‌ی دیگری این است که باید کتاب‌هایی مانند زیست و یا موارد مشابه را مفهومی بخوانید. همچنین هنگام خواندن کتاب‌هایی مانند ادبیات سعی کنید برای سال‌ها، اسامی و محتواهای مشابه رمز و داستان بسازید تا آن‌ها را فراموش نکنید.

  • مطالعه گروهی

نکته دیگری که باید در بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان به آن اشاره کنیم مطالعه گروهی مطالب است. خواندن و مرور مطالب با دوستانتان باعث می‌شود مباحث برای مدت زمان طولانی‌تری در ذهنتان باقی بمانند. سعی کنید مطالب را برای دیگران توضیح دهید و با هم همفکری کنید. به خصوص انجام دادن این کار با افرادی که خوب درس می‌خوانند به شما کمک بیشتری می‌کند.

  • پرهیز از عادت‌های نادرست مطالعه

در شب امتحان از عادت‌های نادرست مطالعه دوری کنید. برای مثال هیچ وقت در فضای تاریک یا در رختخواب درس نخوانید زیرا رختخواب محل استراحت شماست. زمانی که در رختخواب دراز می‌کشید ذهن شما آماده خواب شده و این امر سطح تمرکز شما را کاهش می‌دهد. بنابراین شما با ذهنی که تمرکز ندارد شروع به مطالعه خواهید کرد. همچنین در زمان مطالعه از بلند خواندن، راه رفتن و زمزمه مطالب بپرهیزید. زمانی که با صدای بلند مطالعه می‌کنید تمرکزتان از دست خواهد رفت. راه رفتن باعث می‌شود عملکرد ذهنتان کاهش پیدا کنید. به طور کلی بهتر است پشت میز نشسته و بر روی درس‌هایتان متمرکز شوید.

  • استفاده از تکنیک‌های مطالعه

در شب امتحان از تکنیک‌های مطالعه مانند تکنیک پومودورو، ماتریس آیزنهاور و تکنیک GTD استفاده کنید. در تکنیک پومودورو باید بخشی که مطالعه می‌کنید را به چند دسته تقسیم کرده و برای مطالعه هر دسته، 25 دقیقه زمان وقت صرف کنید. سپس 5 دقیقه استراحت کرده و بخش بعدی را بخوانید. بعد از اتمام بخش دوم کمی راه بروید و خوراکی مقوی بخورید و زمانی که احساس کردید آمادگی دارید قسمت بعدی را شروع کنید. در این روش برای جلوگیری از کاهش عملکرد مغز نباید مطالعه را بیشتر از 25 دقیقه ادامه دهید.

بیشتر بدانید:  تفاوت دروس نظری و عملی

در تکنیک ماتریس آیزنهاور مطالب درسی براساس اهمیت به چهار دسته تقسیم می‌شوند. سپس باید یک علامت + کشیده و دو بخش مهم را در دو قسمت بالایی و مباحث دارای اهمیت کمتر را در قسمت‌های پایینی قرار دهید. مطالعه را با دو قسمت بالا و مباحث مهم شروع کنید و بعد به سراغ بخش‌های پایینی بروید.

همچنین با استفاده از تکنیک GTD می‌توانید زمان خود را در شب امتحان مدیریت کنید. ابتدا مشخص کنید چند ساعت تا امتحان فرصت دارید و مباحث را اولویت‌بندی کنید. لیست شما باید شامل مطالب کم اهمیت تا مهم باشد. سپس برای مرور آن‌ها یک زمان مشخص کرده و براساس اولویت، مباحث را مطالعه کنید. این کار به مطالعه شما نظم می‌دهد و باعث می‌شود تمرکز بیشتری برای یادگیری داشته باشید.

  • داشتن استراحت کافی و دوری از استرس

ضروری است در شب امتحان استراحت کافی داشته باشید زیرا مغز انسان برای یادگیری، به خاطر سپردن و به یادآوردن مطالب به استراحت نیاز دارد. اگر در شب امتحان بیدار مانده و از چند ساعت آخر برای حفظ کردن مطالب جدید استفاده کنید صبح ذهنی خسته خواهید داشت و مغزتان دیگر قادر به یادآوری مطالب نخواهد بود. بیدار ماندن در شب امتحان کار اشتباهی است و برای هوشیار و آماده بودن در جلسه باید به خودتان استراحت بدهید.

اگرچه با نزدیک شدن به امتحان استرس شما هم بیشتر می‌شود اما در صورتی که در زمان فرجه، درس‌هایتان را مطالعه کرده باشید میزان استرس کمتری را تجربه خواهید کرد. سعی کنید در زمان مناسب درس‌هایتان را مطالعه کنید و با شناسایی نقاط ضعف و قوت خودتان، زمان بیشتری را برای برطرف کردن ضعف‌هایتان اختصاص دهید.

بهتر است در شب و روز امتحان غذاهای خوب و مقوی و میوه میل کنید و مصرف مواد قندی را به حداقل برسانید. زیرا این مواد سطح استرس شما را افزایش می‌دهند. برای داشتن عملکرد بهتر باید مواد قندی را در زمان صبحانه مصرف کرده و این وعده را به طور کامل نوش‌جان کنید. همچنین کنار گذاشتن و یا محدود کردن استفاده از تلفن همراه به افزایش تمرکز شما کمک می‌کند. به خصوص اگر در شبکه‌های اجتماعی کمتر حضور داشته باشید استرس شما به طور قابل توجهی کمتر می‌شود. توصیه می‌کنیم در شب امتحان تلفن همراهتان را استفاده نکرده و یا اعلان‌های آن را خاموش کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. نکته دیگری که در افزایش تمرکز و یادگیری شما موثر است انجام حرکات ورزشی و یک نرمش کوتاه چند دقیقه‌ای قبل از شروع مطالعه می‌باشد. این حرکات گردش خون شما را سرعت می‌بخشند.

مواردی که در شب امتحان نباید انجام دهید

در قسمت قبل نکاتی را مرور کردیم که به کمک آن‌ها می‌توانید در شب امتحان مطالعه بهتری داشته باشید. اما در شب امتحان چه کارهایی نباید انجام دهید؟

  • خاموش کردن لامپ اتاق و مطالعه در جای تاریک: درس خواندن در جای تاریک و فقط استفاده از چراغ مطالعه، تمرکز و هوشیاری شما را کاهش می‌دهد.
  • فکر کردن به زمانی که از دست داده‌اید: اگر درس موردنظر را در فرصت فرجه مطالعه نکرده‌اید فکر کردن به زمان از دست رفته در شب امتحان چیزی را تغییر نمی‌دهد. با این کار فقط بازدهی و تمرکز خود را کاهش می‌دهید. بنابراین بهتر است به جای افکار منفی به سراغ مرور مباحثی که بلدید بروید.
  • مکث کردن‌های طولانی روی هر صفحه از کتاب: بهتر است به جای مکث کردن‌های طولانی بر روی صفحات کتاب، نگاهی سریعی به آن‌ها انداخته و چندین بار مباحث را مرور کنید.
بیشتر بدانید:  معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن [ دانشگاه های دولتی،آزاد و غیر انتفاعی]

مواردی که در شب امتحان نباید انجام دهید

سخن پایانی

در این مقاله با بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان آشنا شدیم. همانطور که گفته شد رعایت برخی نکات باعث می‌شود در فرصت کم باقی مانده به امتحان بتوانید مطالعه بهتری داشته باشید و با آرامش بیشتری در جلسه امتحان حاضر شوید. در صورتی که بتوانید نکات گفته شده را به کار ببرید قطعا به نتیجه خوبی می‌رسید. در پایان توصیه می‌کنیم در شب امتحان از افکار منفی و استرس دوری کنید و فقط روی مطالب درسی تمرکز داشته باشید. همچنین برای یادگیری بهتر می‌توانید تمرین‌ها و نمونه سوالات سال‌های قبل را مرور کنید.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما