logo

ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

درصورتی‌ که در مدت زمان کوتاهی بخواهید برای قبول شدن در کنکور رشته تجربی، در رشته و دانشگاه موردنظرتان تلاش کنید، باید زمان مطالعه مناسبی برای درس‌های عمومی و تخصصی در نظر بگیرید. این ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی با توجه به مواردی مانند سختی درس، میزان تسلط شما بر آن درس و همچنین از همه مهم‌تر ضریب درس در کنکور تجربی مشخص می‌شود. در ادامه با ما همراه شوید تا مناسب‌ترین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی را بررسی کنیم.

مطالعه دروس در کنکور تجربی

به طور کلی شما باید ساعت مطالعه را متناسب با ویژگی‌های فردی و استعداد تحصیلی و همچنین هدف خود برای انتخاب رشته و دانشگاه در نظر بگیرید. اکثر افرادی که در کنکور موفق به کسب رتبه‌های عالی و برتر شده‌اند، در هرروز 8 الی 12 ساعت مطالعه داشته‌اند که این تعداد ساعت مطالعه در هفته به 40 تا 60 ساعت می‌رسید. البته ممکن است شما بتوانید مقداری بیشتر یا کمتری را مطالعه کنید و نباید به تعداد ساعات توجه بسیاری داشته باشید. نکته مهم در خصوص مطالعه دروس برای کنکور تجربی، کیفیت مطالعه است.

برای اینکه بتوانید در ساعات کمتر بازدهی بیشتری برای مطالعه دروس داشته باشید، لازم است یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید. می‌توانید برای داشتن یک برنامه درست و اصولی از مشاورین تحصیلی حرفه‌ای کمک بگیرید. در این برنامه شما باید مشخص کنید که ساعات مطالعه هر درس برای کنکور تجربی چقدر بوده است و بهتر است این مطالعه را در چه ساعتی از شبانه روز انجام دهید.

علاوه بر مطالعه کردن دروس و یادگیری کامل آن‌ها، مرور کردن نیز بخش مهمی از روند مطالعه دروس برای کنکور تجربی است. شما باید ساعاتی را در طول روز برای مرور درس‌ها در نظر بگیرید چراکه در غیر این صورت مطالبی را که خوانده‌اید، تا زمان کنکور فراموش می‌کنید.

مطالعه دروس در کنکور تجربی

ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

در یک برنامه اصولی و صحیحی برای مطالعه کردن دروس برای کنکور تجربی، این است که شما ساعت مطالعه هر درس را در طول یک روز و در طول یک هفته مشخص کنید. سپس به این برنامه کاملاً پایبند باشید. همچنین شما باید ساعاتی را برای جبران در نظر بگیرید و به هیچ عنوان از برنامه خود عقب نمانید.

مشخص کردن ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی، می‌تواند از اتلاف زمان در طول روز و هنگام مطالعه جلوگیری کرده و باعث بازدهی بهتر ساعات مطالعه شما شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که برنامه ریزان و مشاوران تحصیلی برای مشخص کردن برنامه مطالعاتی و ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی در نظر می‌گیرند، ضریب درس مربوطه در کنکور است.

با توجه به اینکه برخی از دروس تخصصی دارای ضریب بالاتری هستند، باید به میزان بیشتری آن‌ها را مطالعه کرد و زمان بیشتری را به تست زنی و مرور این درس‌ها اختصاص داد. در ادامه ضریب برخی از مهم‌ترین دروس کنکور تجربی را بررسی می‌کنیم.

نام دروسضریب
فارسی 318.64
عربی 37.8
تعلیمات دینی 314.23
زبان خارجی 310.17
سلامت و بهداشت2.96
علوم اجتماعی2.20
ریاضی 38.65
زیست شناسی 315.11
فیزیک 37.78
شیمی 312.46

ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

تشخیص ساعت مطالعه مناسب برای هر درس

علاوه بر ضریب دروس، عوامل دیگری نیز در تعیین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی مؤثر هستند. برای مثال یکی از موارد بسیار مهمی که باید آن را با مشاور تحصیلی خود در میان بگذارید و یا اگر خودتان برنامه‌ریزی را انجام می‌دهید، آن را در نظر داشته باشید این است که میزان تسلط شما روی هر درس به چه صورت است.

بیشتر بدانید:  اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟

برای مثال اگر در مبحثی از یک درس مشکل دارید و یا در زمان تدریس آن در مدرسه نبوده‌اید، برای مطالعه و یادگیری مجدد این درس زمان بیشتری را صرف کنید و به همین ترتبی برای رفع اشکال، تست زدن و مرور کردن آن درس نیز باید زمان بیشتری را در نظر داشته باشید.

شما باید سعی کنید در تشخیص میزان ساعت مطالعه هر درس در کنکور تجربی، زمان‌هایی را برای استراحت در نظر بگیرید. برای مثال یکی از بهترین روش‌ها این است که شما یک ساعت و نیم مطالعه کنید و بعد از آن به استراحت بپردازید. چرا که مطالعه با خستگی نمی‌تواند برای شما سودمند باشد.

تشخیص ساعت مطالعه مناسب برای هر درس

جدول پیشنهادی ساعت مطالعه

شما باید با در نظر داشتن برنامه شخصی زندگی‌تان، مدرسه و فعالیت‌های دیگری که دارید، مدت‌ زمانی که در طول یک روز می‌توانید مطالعه مفید داشته باشید را مشخص کرده و سپس این ساعات را به طور متناسب با سختی هر درس، میزان تسلطتان و همچنین ضریب آن درس در کنکور تجربی، تقسیم‌بندی کنید. در ادامه ما برای برخی از دروس ساعاتی را برای مطالعه پیشنهاد داده‌ایم.

نام دروسساعت مطالعه
ریاضی 33 الی 4 ساعت
شیمی3 الی 4 ساعت
فیزیک3 الی 4 ساعت
زیست شناسی5 ساعت
زمین شناسی2 الی 3 ساعت

اگر تجربیات و مصاحبه‌هایی که با افراد رتبه برتر کنکور تجربی شده است را دیده باشید، اغلب آن‌ها در طول روز حداقل 8 ساعت مطالعه داشته‌اند و بیشترین تمرکز خود را روی درس‌های تخصصی و با ضریب بالا قرار داده‌اند. همچنین اغلب آن‌ها بیشترین ساعت مطالعه را برای درس زیست‌شناسی اختصاص داده‌اند.

اگر نمی‌توانید برای شروع به میزان زیادی مانند 8 ساعت در طول روز مطالعه داشته باشید، بهتر است برای جلوگیری از خسته شدن و زود جا زدن، از تعداد ساعت کمتری مطالعه را برای کنکور شروع کنید و به‌مرور زمان آن را افزایش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم نکات مهمی که شما در هنگام مشخص کردن ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی باید در برنامه‌ریزی در نظر بگیرید را بررسی کنیم. از جمله مهم‌ترین موارد در مشخص کردن تعداد ساعات مناسب می‌توان به ضریب هر درس، میزان تسلط شما بر آن درس، درجه سختی و حجم مطالب و… اشاره کرد. شما برای مشخص کردن این تعداد ساعت و همچنین داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی می‌توانید از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی کنکورچی کمک بگیرید. برای اطلاع از “ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی” به مقاله دیگر کنکورچی سر بزنید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما