ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی

دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان رشته انسانی باید با توجه به ضریب درس‌ها در کنکور، ساعات متفاوتی را برای مطالعه دروس در نظر بگیرند. درس‌هایی که ضریب بیشتری دارند نیازمند اختصاص زمان بیشتر هستند. البته زمان اختصاص یافته به این دروس باید به‌گونه‌ای باشد که به یادگیری بیشتر دانش‌آموزان و داوطلبان کمک کند. اگر در رشته انسانی تحصیل می‌کنید و یا فارغ‌التحصیل این رشته هستید و قصد دارید در کنکور نظری شرکت کنید با ما همراه باشید تا شما را درباره ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی راهنمایی کنیم.

ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی باید چقدر باشد؟

با توجه به این که کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگی هر داوطلب است و آینده شغلی آن‌ها را مشخص می‌کند، موفقیت در آن نیازمند برنامه‌ریزی درست و مطالعه صحیح است. به خصوص رشته انسانی که حفظیات بیشتری دارد و شما باید زمان مناسبی را برای حفظ کردن مباحث در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که مدیریت زمان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت کنکور است. اما چه میزان مطالعه منجر به کسب نتیجه مطلوب می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید به متغیرهای مختلفی توجه کنیم. از آنجا که هر فرد نیازهای بیولوژیکی، عادات، یادگیری و هوش متفاوتی دارد ساعات مطالعه برای هر فرد متفاوت است. با این حال می‌توان یک راهنمای کلی برای افراد مختلف در نظر گرفت:

ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی باید چقدر باشد؟

  • بررسی محتوای هر درس و اختصاص زمان بیشتر به دروس سخت‌تر

سعی کنید ابتدا محتوا و نیازمندی‌های هر درس در رشته انسانی را مشخص کنید. دروس سخت‌تر و یا دروس دارای مفاهیم و فرمول‌های پیچیده مانند ریاضی، ادبیات فارسی و زبان عربی به زمان بیشتری برای مطالعه و تمرین نیاز دارند. همچنین درس‌هایی که در کنکور ضریب بیشتری دارند باید بیشتر مطالعه شوند. برای مثال می‌توانید تعداد واحدهای هر درس و نقاط ضعف و قوت خودتان را بررسی کنید. سپس با توجه به تعداد فصل‌ها یا واحدهای هر درس، یک زمان تخمینی برای مطالعه هر فصل مشخص نمایید.

همچنین درس‌هایی که ضعف دارید را مشخص کرده و زمان بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهید. به هیچ وجه از دروسی که نقطه ضعف شما محسوب می‌شوند فرار نکنید زیرا با این کار چیزی تغییر نمی‌کند. باید روزانه 45 دقیقه تا یک ساعت از روتین برنامه درسی را صرف یادگیری دروسی کنید که در آن‌ها نقطه ضعف دارید. یکی از شیوه‌های موثر در اختصاص زمان مناسب به هر درس، استفاده از تجربیات گذشته است. مثلا مدت زمانی که برای یادگیری موضوعات مشابه دارید را جایی یادداشت کنید سپس می‌توانید یک زمان مناسب برای مباحث پیش‌بینی نمایید.

  • تقسیم زمان مطالعه به قسمت‌های کوتاه‌تر

یکی از تکنیک‌های موثر در افزایش یادگیری، تقسیم زمان مطالعه به قسمت‌های کوتاه‌تر است. یعنی به جای این که یک فصل را در نیم ساعت بخوانید آن را در دو تا 15 دقیقه(با فاصله زمانی) بخوانید. با توجه به متفاوت بودن توانایی تمرکز هر فرد در صورتی که مطالعه طولانی مدت باعث کاهش یادگیری شما می‌شود می‌توانید از روش فوق استفاده کنید. با این کار مکانیسم‌های تمرکزتان را بهبود می‌بخشید.

  • داشتن برنامه‌ریزی منظم برای مطالعه

حتما برای مطالعه برنامه ریزی منظم و مداوم داشته باشید و زمان مشخصی را برای هر درس در برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در نظر بگیرید. همچنین برای تکرار و مرور مطالب هم برنامه‌ریزی داشته باشید. با این کار تمرکز بیشتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید مطالب را یاد بگیرید. به طور کلی داشتن برنامه‌ریزی منظم برای مطالعه در رشته انسانی به شما کمک می‌کند به طور موثر زمان مطالعه خود را مدیریت نمایید.

بیشتر بدانید:  معدل لازم برای رشته پزشکی

مهمترین نکته در برنامه‌ریزی این است که برنامه شما باید با توجه به نیازها و شرایط خودتان تنظیم شود زیرا تمرکز، یادگیری، نقاط قوت و نقاط ضعف شما با دیگران متفاوت است. مطالعه شما باید به گونه‌ای باشد که نقاط قوت خود را نگهداشته و نقاط ضعفتان را برطرف کنید. توجه داشته باشید که تنها ساعات مطالعه زیاد باعث موفقیت نمی‌شود و کیفیت است که شما را به موفقیت می‌رساند.

در برنامه‌ریزی درسی باید به طور کامل منابع مرجع رشته انسانی را درک و بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم 70درصد از زمان خود را به دروس اختصاصی و 30 درصد را به دروس عمومی اختصاص دهید. از آن جا که در حال حاضر دروس عمومی از منابع کنکور سراسری حذف شده‌اند، می‌توانید از لیست زیر شامل دروس اختصاصی رشته انسانی به همراه ضریب و ساعات مطالعه پیشنهادی برای برنامه‌ریزی بهتر استفاده کنید:

دروس ضریب ساعت مطالعه
ریاضی ضریب 6 10 ساعت در هفته
اقتصاد ضریب 2 1 ساعت در هفته
زبان و ادبیات فارسی ضریب 8 12 ساعت در هفته
زبان عربی ضریب 5 5 ساعت در هفته
تاریخ ضریب 5 5 ساعت در هفته
جغرافیا ضریب 5 5 ساعت در هفته
علوم اجتماعی ضریب 5 5 ساعت در هفته
فلسفه ضریب 5 5 ساعت در هفته
روانشناسی ضریب 2 1 ساعت در هفته

نکات مهم برای بهبود کیفیت مطالعه

همانطور که در قسمت قبل گفته شد ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی برای هر فرد متفاوت است. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید ساعات مطالعه زیاد نیست بلکه کیفیت مطالعه است. نکات زیر در افزایش کیفیت مطالعه شما تاثیرگذار هستند:

  • داشتن تمرکز و حضور ذهن و مطالعه در یک محیط آرام
  • تعیین اهداف بلند مدت و هدف اصلی از مطالعه و اهداف کوتاه مدت برای هر جلسه
  • یادداشت‌برداری و خلاصه نویسی برای یادگیری بهتر
  • پرسش و پاسخ از خودتان برای افزایش درک مطالب
  • داشتن تداوم و پشتکار در مطالعه به منظور تثبیت اطلاعات
  • استفاده از منابع متنوع برای گسترش دیدگاهتان درباره مباحث و بررسی اطلاعات از زوایای مختلف
  • حل تمرینات و توضیح دادن مفاهیم به دوستانتان و یا مطالعه گروهی
  • مرور و تکرار مباحث برای تثبیت دائمی آن‌ها در حافظه

نکات مهم برای بهبود کیفیت مطالعه

سخن پایانی

در این مقاله درباره ساعت مطالعه هر درس برای کنکور انسانی صحبت کردیم. شما باید با در نظر گرفتن مطالب گفته شده در این مقاله و با توجه به توانایی و شرایط خودتان برنامه‌ریزی مناسبی را برای مطالعه انجام دهید. البته برنامه‌ریزی قدم اول است و تنها در صورتی به نتیجه دلخواه می‌رسید که در اجرای برنامه خود تداوم و پشتکار داشته باشید. اگر قصد دارید رتبه قابل قبولی در کنکور انسانی کسب کنید باید همانند رتبه‌های برتر کنکور انسانی زمان مشخصی را برای هر درس در نظر بگیرید و برنامه‌ریزی منظمی را دنبال کنید. برای اطلاع از “ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی” به مقاله دیگر کنکورچی سر بزنید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما