logo

تحصیل همزمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
تحصیل همزمان

برخی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد یا پیام نور به فکر تحصیل همزمان در رشته دوم هستند. براساس آخرین مصوبات وزارت علوم علاقه‌مندان با داشتن یک سری شرایط و رعایت برخی ضوابط می‌توانند در دو رشته به صورت همزمان تحصیل کنند. اما شرایط تحصیل همزمان برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در ادامه این شرایط و ضوابط را بررسی می‌کنیم.

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه

قبل از این که به سراغ شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه برویم ابتدا بیایید ببینیم کدام دسته دانشجویان می‌توانند تحصیل همزمان داشته باشند. دانشجویان باید جزو یکی از سه دسته زیر باشند:

  1. داوطلبان برگزیده کنکور سراسری با معرفی سازمان سنجش
  2. برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزشی کشور با معرفی وزارت آموزش و پرورش
  3. برگزیدگان جشنواره خوارزمی با معرفی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

حال به سراغ شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه می‌رویم. این شرایط عبارتند از:

  • دانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته، پس از گذراندن حداقل دو نیمسال تحصیلی با میانگین حداقل معدل کل 17، می‌توانند درخواست تحصیل در رشته دوم را به تایید استاد مشاور رسانده و سپس به معاونت آموزش دانشگاه محل تحصیل تحویل دهند. سپس معاونت آموزشی دانشگاه، کتبا دانشجو را به دانشکده همان دانشگاه یا دانشگاه دیگر معرفی می‌کند.
  • دانشجویان دوره دکتری پیوسته مجاز به تحصیل همزمان در رشته دوم نیستند.
  • دانشجویی که در دانشگاه روزانه تحصیل می‌کند از پرداخت شهریه برای رشته دوم معاف است اما اگر دانشجو در موسسات غیرانتفاعی و نوبت دوم تحصیل کند باید طبق دستورالعمل دانشگاه اقدام نماید.
  • دانشجویان امکان تقاضای تحصیل همزمان در دانشگاه‌های دیگر را دارند اما اولویت، پذیرش در رشته‌های موجود در دانشگاه محل تحصیل وی است.
  • طبق مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در 2 رشته، محدودیتی در انتخاب رشته دوم وجود ندارد اما اولویت با رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، هنر و رشته‌های مکمل رشته اول(مانند رشته شیمی و زیست‌شناسی برای دانشجویان پزشکی و فیزیک و ریاضی برای دانجشویان رشته‌های مهندسی و زبان خارجی برای بیشتر رشته‌ها) است.
  • دانشجویان پس از شروع به تحصیل در رشته دوم، تنها مجاز هستند حداکثر 30 واحد از مجموع واحدهای هر دو رشته را انتخاب کنند. همچنین انتخاب رشته باید به گونه‌ای باشد که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، هر دو رشته به اتمام برسد. البته با توجه به موافقت شورای آموزشی دانشکده دوم، امکان افزایش دو نیمسال تحصیلی به طول دوره رشته دوم وجود دارد که در این صورت مراتب باید به دانشکده محل تحصیل رشته اول اعلام شود.

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه

شرایط تحصیل دو رشته همزمان دانشگاه آزاد

دانشجویان و پذیرفته‌شدگان هر یک از مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند به صورت همزمان در رشته دوم تحصیل نمایند:

  • رشته دوم باید در همان مقطع تحصیلی یا مقطع تحصیلی پایین‌تر باشد.
  • دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد تنها می‌توانند در یک رشته از رشته‌های مقاطع پایین‌تر به صورت همزمان در رشته دوم تحصیل کنند. طبق مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد امکان تحصیل در دو رشته دکتری را ندارند.
  • حداکثر مدت زمان تحصیل در رشته دوم، مدت مجاز تحصیل در رشته اول دانشجویان است.
  • دانشجویان معاف از نظام وظیفه در صورتی که در رشته اول انصراف داده و یا اخراج شده باشند، می‌توانند رشته دوم را تا زمان سقف مجاز معافیت در رشته اول ادامه دهند.
  • دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و موسسات آموزش عالی(به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی) می‌توانند در یکی از رشته‌های دانشگاه آزاد(در شهر محل تحصیل رشته اول) در رشته دوم تحصیل کنند.
  • در صورتی که تعدادی از واحدهای درسی از نظر محتوا و عنوان بین دو رشته مشترک باشد و محل تحصیل دو رشته دانشجو هم یک واحد دانشگاهی باشد، گذراندن واحدهای مشترک برای یک بار کفایت می‌کند. در این موارد نمرات کسب شده دروس مشترک در کارنامه هر دو رشته ثبت می‌شوند. اما اگر واحدهای دانشگاهی دانشجو متفاوت بوده و براساس رتبه‌بندی اداره کل تعالی سازمانی همتراز باشند، امکان گذراندن دروس مشترک در دو واحد جدا وجود دارد و نمرات متفاوت کسب شده در کارنامه دانشجو ثبت می‌شوند. در صورت همتراز نبودن رتبه‌بندی اداره کل تعالی سازمانی واحدهای دانشگاهی، فقط دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول هستند.
بیشتر بدانید:  آیا رشته کامپیوتر سخت است؟

شرایط تحصیل دو رشته همزمان دانشگاه آزاد

شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه پیام نور

  • تمام دانشجویان مقاطع و دانشگاه‌های مختلف می‌توانند در رشته دوم برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور تحصیل کنند.
  • پذیرش همزمان در دانشگاه پیام نور از طریق آزمون سراسری با براساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.
  • دانشجویان آقا که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، برای انتخاب رشته دوم باید به زمان معافیت تحصیلی رشته اول توجه داشته باشند.
  • در صورت تطابق دروس گذارنده دانشجو در رشته اول، امکان معادل‌سازی آن‌ها برای رشته دوم وجود دارد.

تحصیل همزمان در دو رشته پزشکی و مهندسی

به طور کلی تحصیل همزمان در دو رشته پزشکی و مهندسی وجود ندارد. رشته‌های پزشکی و دامپزشکی با عنوان دکتری عمومی ارائه می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به صورت همزمان با دیگر رشته‌ها خواند. همچنین طبق مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته، تحصیل همزمان پزشکی و روانشناسی امکانپذیر نیست اما ممکن است با توجه به دانشگاه محل تحصیل رشته اول شما قوانین متفاوت باشند، بنابراین برای رسیدن به نتیجه قطعی می‌توانید شرایط را از واحد آموزش دانشگاه موردنظرتان سوال کنید.

تحصیل همزمان در دو رشته پزشکی و مهندسی

سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی درباره تحصیل همزمان در دو رشته ارائه دادیم. همانطور که گفته شد شرایط دانشگاه‌های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت هستند و شما باید با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل رشته اول خود، از جزئیات پذیرش و تحصیل در رشته دوم اطلاع پیدا کنید.

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما