پزشکی تعهدی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
پزشکی تعهدی

یکی از رشته‌هایی که تعداد کمتری از داوطلبان با آن اشنایی دارند، پزشکی تعهدی است. پزشکی تعهدی در واقع رشته‌ای است فرد در ابتدای تحصیل خود متعهد می‌شود که بعد از دوران تحصیل، به میزان سه برابر طول مدت دوران تحصیلی عمومی خود، در مناطق بومی که در استان محل تحصیل خود وجود دارد، خدمت کنند. در ادامه به شرایط و قوانین پزشکی تعهدی بیشتر آشنا می‌شویم.

پزشکی تعهدی چیست؟

شما می‌توانید فرایند قبول شدن در رشته پزشکی در کنکور تجربی را با انتخاب کردن رشته پزشکی تعهدی آسان‌تر کنید. به دلیل جایگاهی که امروزه این رشته و محصلان آن در جامعه دارند، تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان رشته تجربی قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی یا پیراپزشکی را دارند. همین امر قبولی در این رشته‌ها را بسیار مشکل کرده و سبب شده رقابت در کنکور تجربی بسیار زیاد باشد.

برخی از افراد که هدفشان قبولی در رشته پزشکی است، برای تحصیل در دانشگاه رشته پزشکی تعهدی را انتخاب می‌کنند. قبل از انتخاب رشته و انتخاب کردن رشته پزشکی تعهدی  باید با شرایط، قوانین و تعهداتی که این رشته برای شما ایجاد می‌کند بیشتر آشنا شوید.

همان‌طور که از نام این رشته مشخص است، افراد با تحصیل در رشته پزشکی تعهدی موظف می‌شوند که در پایان دوران تحصیلی پزشکی عمومی، به مدت 1.5 برابر دوران تحصیل خود به خدمت برای یک منطقه بومی بپردازند. محل خدمت محصلان این رشته، توسط سازمان وزارت بهداشت و با توجه به استان محل تحصیل فرد مشخص می‌شود.

پزشکی تعهدی چیست؟

نکات مهم پزشکی تعهدی

همان‌طور که گفتیم رشته پزشکی تعهدی دارای تفاوت‌های مهمی با رشته‌های دیگر است. به این صورت که فرد در ابتدای تحصیل خود متعهد می‌شود که در پایان دوران تحصیل به خدمت برای مناطق بومی بپردازد و در خدمت سازمان وزارت بهداشت باشد. هر استان با توجه به تعداد پزشکان و نیروهای کادر درمان در هر سال، ظرفیتی را برای پذیرش افراد در رشته پزشکی تعهدی اعلام می‌کند.

شما می‌توانید با ثبت‌نام کردن در کنکور سراسری تجربی و کسب رتبه لازم در این رشته مشغول به تحصیل شوید. یکی از مزیت‌های بسیار مهمی که برای این رشته عنوان می‌شود، این است که در رشته پزشکی تعهدی از دانشجویان شهریه گرفته نمی‌شود. همچنین در خصوص انتخاب رشته، رتبه پزشکی تعهدی راحت‌تر کسب می‌شود و نسبت به رشته پزشکی آسان‌تر است.

پزشکی تعهدی 1.5 برابر

یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از انتخاب کردن این رشته برای تحصیل در دانشگاه باید در نظر بگیرید این است که رشته پزشکی تعهدی دارای قوانین خاصی است. یکی از این قوانین این است که افراد بعد از به پایان رساندن دوران تحصیلی پزشکی عمومی موظف هستند که تا 1.5 برابر الی 2 برابر برای دولت کار کنند. امسال میزان تعهد پزشکان در مناطق محروم از 3 برابر به یک و نیم برابر کاهش پیدا کرده است.

به این ترتیب اگر شما در 18 سالگی با انتخاب این رشته وارد دانشگاه شوید، به مدت 7 سال باید دروس مربوط به پزشکی عمومی را خوانده و با نمرات بالا پشت سر بگذارید. بعد از به پایان رساندن این دوره شما موظف هستید که 11 الی 14 سال به خدمت در مناطق محروم و مناطق تعیین‌شده توسط وزارت بهداشت بپردازید.

بیشتر بدانید:  قوانین مشروطی دانشگاه آزاد

دانشجویانی که این رشته برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند، بلافاصله بعد از پایان یافتن پزشکی عمومی باید در خدمت وزارت بهداشت باشند بنابراین از شرکت کردن در آزمون تخصص در زمینه‌های مختلف محروم هستند.

پزشکی تعهدی 1.5 برابر

تعهد در رشته پزشکی تعهدی

نکته‌ای که در خصوص رشته پزشکی تعهدی وجود دارد این است که پذیرش این رشته از طریق گزینش بومی در هر استان انجام می‌شود. به این صورت افراد می‌توانند راحت‌تر و بدون اینکه پشت کنکور بمانند در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شوند، اما قوانین پزشکی تعهدی نیز قبل از انتخاب این رشته بسیار مهم است.

یکی از قوانینی که در این خصوص وجود دارد این است که افرادی که با کسب رتبه مورد نیاز در رشته پزشکی تعهدی پذیرفته شدند، در واقع به‌صورت مشروط قبول شده‌اند و باید تا پایان ‌ترم اول نسبت به تعهد محضری خود اقدام کنند. در غیر این صورت قبولی فرد در این رشته با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین شما برای تحصیل کردن در رشته پزشکی تعهدی نیاز به ضمانت یک فرد دارید. در ادامه شرایط ضامن برای پزشکی تعهدی را بررسی خواهیم کرد.

ضامن برای پزشکی تعهدی

افرادی که می‌خواهند در رشته پزشکی تعهدی مشغول به تحصیل شوند، باید توجه داشته باشند که بعد از اتمام پزشکی عمومی باید به مدت 1.5 برابر الی 2 برابر مدت‌زمان تحصیل به خدمت برای وزارت بهداشت بپردازند. این مدت‌زمان خدمت غیرقابل خرید است و حتی امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد. همچنین در این مدت‌زمان خدمت، فرد امکان آزادسازی مدرک پزشکی عمومی خود را ندارد.

اما دانشگاه برای اطمینان از اعتبار تعهد شما به خدمت بعد از پایان دوره تحصیلی پزشکی عمومی به فرد ضامن نیاز دارد. شرایط ضامن برای پزشکی تعهدی به این صورت است که فرد باید کارمند رسمی یا پیمانی در ادارات دولتی با سابقه زیر 20 سال باشد. همچنین اگر فرد ضامن در ارگان‌هایی مانند ارتش و سپاه و یا نیروی دریایی، زمینی و هوایی شاغل باشد، باید از ارگان مربوطه نامه‌ای را مبنی بر رسمی بودن فرد ضامن و همچنین طول مدت‌زمان سابقه این فرد دریافت کند.

نظرات دانشجویان پزشکی تعهدی

متأسفانه برخی از دانش‌آموزانی که در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند، در هنگام انتخاب رشته به دلیل علاقه زیاد به تحصیل در رشته پزشکی از شرایط و قوانین پزشکی تعهدی غافل می‌شوند و بدون آگاهی کافی این رشته برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند. این در حالی است که این رشته دارای شرایط مشکل‌تری نسبت به رشته‌های بدون تعهد است و باید حتماً از مدت‌زمان خدمت برای وزارت بهداشت قبل از انتخاب این رشته آگاهی کافی داشته باشید.

دانشجویانی که در رشته پزشکی تعهدی مشغول به تحصیل هستند، نسبت به طول مدت‌زمان خدمت خود نگرانی‌هایی دارند. با توجه به اینکه تا قبل از سال جاری مدت‌زمان خدمت 3 برابر دوران تحصیل یعنی در حدود 21 سال بوده است. همچنین افرادی که در این رشته مشغول به تحصیل باشند، تا قبل از به پایان رساندن نیمی از مدت‌زمان تعیین‌شده برای خدمتشان حق شرکت در آزمون تخصص و ادامه دادن فرایند تحصیلشان را ندارند.

نظرات دانشجویان پزشکی تعهدی

مزایای انتخاب رشته پزشکی تعهدی

رشته پزشکی تعهدی علاوه بر مشکلات و قوانین دشواری که دارد، دارای مزایای بسیار زیادی نیز هست. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های ادامه تحصیل در رشته پزشکی تعهدی اشاره می‌کنیم:

  • آینده شغلی
  • امکان ادامه تحصیل و داشتن درآمد بالا بعد از اتمام دوران خدمت
  • داشتن حقوق حتی در دوران تحصیل
  • امکان شرکت در آزمون تخصص بعد از گذراندن نیمی از مدت‌زمان تعهد
  • تحصیل رایگان و عدم پرداخت شهریه
  • قبولی آسان‌تر در مقایسه با رشته پزشکی
بیشتر بدانید:  تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

البته با وجود این مزایا باید بدانید که حقوق پزشکان تعهدی کمتر از سایر پزشکان بوده و حدود 3 الی 15 میلیون تومان است. البته افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت و همچنین در مدت‌زمان تحصیلشان حقوق دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پاسخ سوال پزشکی تعهدی چیست پرداختیم و شرایط و قوانینی که در این رشته وجود دارد را بررسی کردیم. مهم‌ترین اصلی که در انتخاب رشته پزشکی تعهدی باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که با به پایان رسیدن دوره تحصیلی پزشکی عمومی باید 1.5 برابر دوران تحصیل به خدمت برای وزارت بهداشت بپردازید. در صورت وجود هرگونه پرسش در خصوص انتخاب این رشته برای تحصیل در دانشگاه می‌توانید با کارشناسان و مشاوران سایت کنکورچی در تماس باشید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما