بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن

بسیاری از فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند هستند پس از اتمام تحصیلاتشان، به عنوان استاد در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند و دانش خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. این دسته افراد دوست دارند بدانند کدام رشته‌ها برای جذب استاد در دانشگاه‌ها اولویت بالاتری دارند و بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن چیست؟ اگر شما هم  جزو فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به شغل استادی دانشگاه هستید با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن چیست؟

در برخی رشته‌های تحصیلی به علت پذیرش بیشتر، استاد دانشگاه شدن آسان‌تر است. مثلا رشته‌های علوم پایه شامل گرایش علوم انسانی در زیرشاخه‌های حقوق، روانشناسی و مدیریت بیشترین تقاضا را برای جذب استاد در دانشگاه دارند. همچنین در رشته‌های تجربی، زیرشاخه‌های پزشکی، داروسازی و پرستاری و در رشته‌های ریاضی، عمران، برق و مهندسی صنایع از اولویت بالاتری برای استخدام استاد برخوردار هستند.

افرادی که علاقه‌مند هستند به عنوان استاد در دانشگاه مشغول به کار شوند باید در زمان انتشار فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم، نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمایند. وزارت علوم دو بار در سال برای جذب هیات علمی فراخوان منتشر می‌کند. داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در مدت زمان مقرر شده به سایت https://newsite.markazjazb.ir/ مراجعه کنند و برای جذب هیات علمی ثبت نام نمایند.

بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن چیست؟

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل استادی

تدریس در دانشگاه کار آسانی نیست و شخص در صورت داشتن فاکتورهای مختلف می‌تواند در این شغل به موفقیت برسد. معمولا عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی، علایق، استعداد، مهارت و شرایط محیطی و خانوادگی در انتخاب شغل استادی تاثیرگذار هستند. افراد علاقه‌مند به تحصیل باید علاوه بر داشتن تحصیلات عالی، دارای فن بیان و قدرت ابتکار هم باشند. براساس شخصیت شناسی MBTI، تیپ‌های شخصیتی ENFJ, INFP, ENTJ, INTP مناسب‌ترین افراد برای شغل استادی هستند. یک استاد دانشگاه باید توانایی انجام دادن وظایف ابتدایی مانند تدریس، برگزاری امتحان و ثبت نمرات دانشجویان در زمان تعیین شده را داشته باشد. همچنین داشتن توانایی‌های زیر برای این شغل الزامی می‌باشد:

  • توانایی مدیریت کلاس
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با دانشجویان
  • درک استعداد و توانایی‌های دانشجویان
  • تهیه طرح درس بر اساس فصل‌های کتاب و تدریس صحیح مطالب
  • راهنمایی و کمک به دانشجویان برای رفع اشکالات درسی
  • شرکت در رویدادهای علمی و آموزشی
  • ارائه مقالات و تحقیقات آموزشی
  • بروز نگه‌داشتن دانش و اطلاعات

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل استادی

تحصیلات لازم برای استاد دانشگاه شدن

حداقل تحصیلات لازم برای استاد دانشگاه شدن در اکثر شهرها، مدرک دکتری یا دانشجوی دکتری بودن است. اما در برخی از دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی می‌توان با مدرک کارشناسی ارشد هم وارد این شغل شد. افرادی که دارای سابقه کار و روزمه قوی هستند شانس پیشتری برای پذیرش دارند. افراد علاقه‌مند به شغل استادی ابتدا باید از زمان انتشار فراخوان‌های جذب هیات علمی اطلاع داشته باشند و در زمان مشخص شده در سایت دانشگاه مربوطه ثبت نام کنند.

تحصیلات لازم برای استاد دانشگاه شدن

شرایط استخدام استاد دانشگاه در دانشگاه آزاد

استخدام مدرس در دانشگاه آزاد از طریق سایت خود دانشگاه آزاد به آدرس https://markazjazb.iau.ir/ اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند لیست رشته‌های موردنیاز برای تدریس را در فراخوان مشاهده نمایند. استخدام مدرس در این دانشگاه به عنوان استاد حق‌التدریسی یا هیات عملی انجام می‌شود. داوطلبان باید هنگام ثبت نام مدارک موردنیاز را در سامانه بارگذاری کنند. سپس دانشگاه مدارک و سوابق داوطلب را بررسی کرده و در صورت تایید، فرد را به مصاحبه عمومی و علمی دعوت می‌کند. از شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان برای جذب در هیات علمی دانشگاه آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن وفاداری به نظام جمهوری اسلامی
  • نداشتن سابقه کیفری و انتظامی
  • پرهیز از وارد کردن موضوعات سیاسی در مسائل علمی دانشگاه
  • دریافت مدرک از دانشگاه‌های معتبر
  • بازنشسته نبودن در سایر ارگان‌های کشور
  • بارگذاری مدارک سهمیه ایثارگری برای دارندگان این سهمیه
بیشتر بدانید:  زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد

شرایط استخدام استاد در دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور هم مشابه دیگر دانشگاه‌ها، سالانه مدرس جذب می‌کند. استخدام مدرس در این دانشگاه به صورت استاد حق‌التدریسی، استاد به صورت بورس و استاد به عنوان هیات علمی است. از شرایط استخدام استاد در دانشگاه پیام نور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارگذاری مدارک شامل کپی تمام صفحات شناسنامه، کپی کارت ملی و کپی تمام نمرات در زمان ثبت نام
  • ارائه درخواست تدریس در دانشگاه

نکته: دقت داشته باشید که دانشگاه پیام نور زمان مشخصی برای جذب استاد ندارد و در صورت نیاز، فراخوان جذب مدرس منتشر می‌شود.

شرایط استخدام استاد دانشگاه در دانشگاه علمی کاربردی

داوطلبان علاقه‌مند به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی پس از انتشار فراخوان جذب این دانشگاه، می‌توانند از طریق سایت https://jam.uast.ac.ir/ ثبت نام خود را انجام داده و مدارکشان را بارگذاری نمایند. در مرحله بعد صلاحیت‌های علمی داوطلب بررسی شده و در صورت تایید، فرد کد مدرسی دریافت می‌کند. شرایط پذیرش استاد دانشگاه در دانشگاه علمی کاربردی شامل موارد زیر است:

  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری از دانشگاه‌های معتبر
  • داشتن حداقل سن 28 و حداکثر سن 65 سال

نکته: جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربری به صورت بومی است و داوطلبان تنها در استان محل کار یا زندگی خود می‌توانند در این شغل پذیرش شوند.

ساعت کاری استاد دانشگاه

ساعت کاری یک استاد دانشگاه در زمان ورود به این شغل معمولا 40 ساعت در هفته است. این زمان برای اساتید پزشکی 56 ساعت در هفته بوده و با نام «طرح تمام وقت جغرافیایی» شناخته می‌شود. با گذشت زمان و بالا رفتن سطح علمی و تجربه استاد، ساعت کاری هم کمتر می‌شود و شخص فرصت بیشتری برای امور پژوهشی پیدا می‌کند.

ساعت کاری استاد دانشگاه

سخن پایانی

در این مقاله بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن را معرفی کردیم. همچنین شرایط پذیرش اساتید در دانشگاه‌های مختلف را توضیح دادیم. داوطلبان علاقه‌مند به این شغل در صورت داشتن شرایط گفته شده می‌توانند در زمان انتشار فراخوان جذب هیات علمی، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند و در صورت پذیرش، به عنوان استاد مشغول به کار شوند.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما