logo

نمره سالانه چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
نمره سالانه چیست؟

نمره سالانه موضوع مهمی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود و آن‌ها برای ورود و قبولی در پایه تحصیلی بعدی باید نمره سالانه بالای 10 را کسب کنند. بنابراین ضروری است دانش‌آموزان در سال تحصیلی، برنامه‌ریزی درست و مطالعه دقیقی داشته باشند تا بتوانند نمرات مستمر و نهایی خوبی را به دست بیاورند. نحوه محاسبه نمره سالانه با توجه به مقطع و پایه تحصیلی دانش‌آموزان با یکدیگر متفاوت است. از آنجا که این نمره اهمیت بالایی دارد و قبولی یا مردودی دانش‌آموزان را مشخص می‌کند هر دانش‌آموز باید نحوه محاسبه و تخمین نمره سالانه را بلد باشد. در ادامه به سوال «نمره سالانه چیست؟» پاسخ داده و توضیحات کاملی درباره نحوه محاسبه نمره سالانه دوازدهم و دیگر پایه‌ها ارائه می‌دهیم.

نمره سالانه چیست؟

کارنامه دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول، دوم و سال دوازدهم دارای بخش‌های مختلفی مانند نام دروس، ضرایب، نمرات مستمر، نمرات پایانی نوبت اول، نمرات پایانی نوبت دوم و نمره سالانه است. در بین این بخش‌ها، نمره سالانه اهمیت زیادی دارد، به همین علت اطلاعات بیشتری از این نمره در اختیار شما قرار می‌دهیم. نمره سالانه براساس نمرات مستمر و نمرات پایان ترم نوبت اول و دوم به دست می‌آید. اما نمره سالانه باید چند باشد تا دانش‌آموز در یک درس قبول شود؟ در صورتی که نمره سالانه 10 برای هر درس کسب شده باشد، عنوان قبولی در کارنامه دانش‌آموز درج می‌شود، در غیر این صورت و با کسب نمره سالانه کمتر از 10 در یک درس، آن درس مردودی اعلام می‌شود. نحوه محاسبه این نمره در مقاطع مختلف با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

نمره سالانه چیست؟

محاسبه نمره سالانه دوازدهم

با توجه به تاثیر معدل در کنکور، دانش‌آموزان مقطع دوازدهم باید در طول سال تحصیلی برای کسب نمرات بالا تلاش کنند. همچنین ضروری است آن‌ها در امتحانات نهایی و نمره سالانه عنوان قبولی را در تمامی دروس کسب نمایند. محاسبه نمره سالانه دوازدهم با استفاده از نمرات مستمر و نمرات پایانی نوبت اول و دوم امکانپذیر است و دانش‌آموزان با استفاده از فرمول محاسبه نمره سالانه دوازدهم، می‌توانند حداقل نمره لازم برای قبولی در امتحان نهایی خرداد ماه را تخمین بزنند. فرمول محاسبه نمره سالانه دوازدهم به شرح زیر است:

((نمره مستمر نوبت اول ×1) + (نمره پایانی نوبت اول× 2) + (نمره مستمر نوبت دوم × 1) + (نمره پایانی نوبت دوم × 4)) ÷8

طبق این فرمول دانش‌آموزان مقطع دوازدهم باید نمره مستمر نوبت اول را با دو برابر نمره پایانی نوبت اول جمع کنند. سپس نمره کتبی امتحان نهایی را در عدد 4 ضرب کرده و با نمره مستمر نوبت دوم جمع کنند. در انتها مجموع این دو عبارت را با هم جمع بسته و تقسیم بر 8 نمایند. در صورتی که عدد به دست آمده 10 یا بالاتر باشد، عنوان قبولی در درس موردنظر برای دانش‌آموز ثبت می‌شود.

محاسبه نمره سالانه دوازدهم

محاسبه نمره سالانه متوسطه اول

دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول یا پایه‌های هفتم، هشتم و نهم باید نمرات مستمر و پایانی خوبی را کسب کنند تا نمره سالانه آن‌ها بالا باشد. این دسته دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از نمرات مستمر و پایانی هر نوبت، نمره سالانه خود را محاسبه کنند. فرمول محاسبه نمره سالانه متوسطه اول به شرح زیر است:

بیشتر بدانید:  روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

((نمره مستمر نوبت اول + نمره پایانی نوبت اول) ÷ 2) + (((نمره مستمر نوبت دوم + نمره پایانی نوبت دوم) ÷ 2) × 2)

طبق فرمول ارائه شده، برای محاسبه نمره سالانه متوسطه اول، دانش‌آموزان باید نمره مستمر نوبت اول و نمره پایانی نوبت اول خود را با یکدیگر جمع کرده و آن‌ها را بر عدد 2 تقسیم کنند. سپس نمره مستمر نوبت دوم و نمره پایانی نوبت دوم را با یکدیگر جمع کرده و عدد به دست آمده را تقسیم بر 2 نمایند. در ادامه حاصل پرانتر دوم را در عدد 2 ضرب کرده و حاصل دو پرانتر را با هم جمع بزنند.

محاسبه نمره سالانه متوسطه دوم

دانش‌آموزان متوسطه دوم پس از شرکت در امتحانات نوبت اول و دوم می‌توانند نمره سالانه خود را محاسبه کنند و از این طریق از وضعیت قبولی یا مردودی خود آگاه شوند. محاسبه نمره سالانه در این پایه با استفاده از نمرات مستمر و نمرات پایانی نوبت اول و دوم امکانپذیر است. فرمول محاسبه نمرات سالانه متوسطه دوم به شرح زیر می‌باشد:

((نمره مستمر نوبت اول ×1) + (نمره پایانی نوبت اول× 2) + (نمره مستمر نوبت دوم × 1) + (نمره پایانی نوبت دوم × 4)) ÷8

طبق این فرمول دانش‌آموزان باید نمرات مستمر نوبت اول خود را با دو برابر نمره پایانی نوبت اول جمع کنند. سپس نمره مستمر نوبت دوم را با چهار برابر نمره پایانی نوبت دوم جمع نمایند و مجموع اعداد به دست آمده را تقسیم بر عدد 8 کنند.

محاسبه نمره سالانه دوازدهم انلاین

دانش‌آموزانی که به جای استفاده از فرمول‌های بالا ترجیح می‌دهند از محاسبه نمره سالانه دوازدهم آنلاین استفاده کنند می‌توانند به سایت‌های مرتبط با این موضوع مراجعه نمایند. برخی از سایت‌ها امکان محاسبه آنلاین نمره سالانه را به دانش‌آموزان تمامی مقاطع می‌دهند. با یک جستجوی ساده به راحتی می‌توان به این وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا کرد و با وارد کردن اطلاعات درخواستی، نمره سالانه محاسبه شده را دریافت نمود.

محاسبه نمره سالانه دوازدهم انلاین

نحوه محاسبه نمره سالانه دوازدهم شهریور

حداقل نمره لازم برای قبولی دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی، نمره 7 یا بالاتر است. اگر داوطلبی در امتحانات شهریورماه نتواند این نمره را به دست آورد، نمی‌تواند مدرک دیپلم خود را دریافت کند. دانش‌آموزان مردود شده در امتحانات خرداد ماه باید با مطالعه و برنامه‌ریزی صحیح شانس قبولی خودشان را در شهریور ماه افزایش دهند. نحوه محاسبه نمره سالانه دوازدهم شهریور به شرح زیر است:

{(نمره مستمر ترم اول × 1) + (نمره امتحانی ترم اول × 2)}+{(نمره مستمر ترم دوم ×1) + (نمره ورقه × 4)} ÷ 8

در صورتی که دانش‌آموزان نتوانند نمره قبولی را در امتحانات شهریورماه کسب کنند می‌توانند از قانون تبصره و تک ماده استفاده کنند. اما این کار شرایط و قوانین خاصی دارد. این شرایط عبارتند از:

  • هر دانش‌آموز حداکثر برای 2 درس نهایی و 2 درس غیرنهایی می‌تواند از تبصره استفاده کند.
  • دانش‌آموزان برای استفاده از قانون تبصره و تک ماده باید در درس موردنظر نمره سالانه بالای 10 کسب کرده باشند.
  • معدل دانش‌آموز نباید کمتر از 10 باشد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره نمره سالانه توضیح دادیم و فرمول‌های محاسبه این نمره در مقاطع مختلف را ارائه کردیم. همانطور که گفته شد فرمول‌های محاسبه نمره سالانه در مقطع متوسه اول، دوم و پایه دوازدهم با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین شما باید با توجه به مقطع تحصیلی خود از فرمول‌ها استفاده کنید و نمره سالانه خود را تخمین بزنید.

بیشتر بدانید:  مراکز آموزش کمک بهیاری در تهران

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

4 دیدگاه ها

  • سلام.جمع نمره سالانه متوسطه اول هر درس باید بر 3 تقسیم شود. تا نمره از 20 بدست آید. همه سایت فقط از روی هم کپی میکنن و کار ما شده کپی از مطلب همدیگر

    • سلام وقت بخیر شرمنده بابت اشتباه و مرسی بابت تذکرتون به تیم محتوا میگم که اشتباهات رو ویرایش کنن.

  • سلام خسته نباشید یه سوال داشتم اینکه معدل سالانه باید بالای ۷ باشه تا از تبصره استفاده کنیم یا نمره سالانه هر درس باید اون طوری باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما