ضریب تطبیق معدل در جذب هیات علمی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ضریب تطبیق معدل در جذب هیات علمی چیست؟

یکی از شرایط جذب هيأت علمی داشتن حداقل معدل 17 برای دوره دکتری تخصصی است. این حداقل معدل با اعمال ضریب تطبیق معدل محاسبه می‌شود. شاید بسیاری از شما ندانید تطبیق معدل چیست و کنجکاو باشید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید. در ادامه به یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان جذب هیات علمی یعنی «منظور از ضریب تطبیق معدل در جذب هیات علمی چیست؟» پاسخ دهیم.

ضریب تطبیق معدل چیست؟

همانطور که می‌دانید دانشگاه‌های کشورمان با توجه به سطح کیفی به هفت گروه مختلف تقسیم می‌شوند. هر یک از این دانشگاه‌ها دارای یک عدد به نام ضریب همترازی معدل هستند. دانشگاه‌های دارای سطح کیفی بالاتر ضریب همترازی معدل بالاتر (حداکثر 1.08) دارند و دانشگاه‌های سطح پایین‌تر دارای ضریب همترازی معدل پایین‌تری هستند. برای اطلاع از جدول همترازی دانشگاه آزاد  به مقاله مرتبط سر بزنید.

به طور کلی ضریب تطبیق معدل نشان دهنده‌ی دانشگاهی‌ست که فرد از آنجا مدرک گرفته است. براساس همین ضریب شخصی که با معدل 15 از دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شده با کسی که در دانشگاه‌های درجه پایین‌تر اما با همان معدل فارغ‌التحصیل شده برابر نیست. زیرا دانشجوی دانشگاه شریف در مقایسه با دانشجوهای دانشگاه‌های تراز پایین‌تر، آزمون‌های سخت‌تری را پشت سر گذاشته است. ضریب همترازی دانشگاه‌های مختلف کشورمان به شرح زیر است:

  • دانشگاه‌های سطح 1:  1/08
  • دانشگاه‌های سطح 2: 1/08
  • دانشگاه‌های سطح 3: 1/01
  • دانشگاه‌های آزاد مراکز استان‌ها: 0/9
  • سایر دانشگاه‌های آزاد: 0/8
  • دانشگاه‌های پیام نور مراکز استان‌ها: 0/9
  • سایر دانشگاه‌های پیام نور: 0/8
  • دانشگاه‌های غیر انتفاعی: 0/8
  • دانشگاه‌های علمی کاربردی: 0/8
  • دانشگاه‌های فرهنگیان: 0/8

یکی از شرایط جذب هیات علمی داشتن حداقل معدل 14 برای دوره لیسانس، حداقل معدل 16 برای دوره فوق‌لیسانس و دکتری حرفه‌ای و حداقل معدل 17 برای دوره دکتری تخصصی است. این حداقل معدل با اعمال ضریب تطبیق معدل محاسبه شده است. بنابراین افرادی که از دانشگاه‌های بهتر و دارای سطح بالاتری فارغ‌التحصیل شده‌اند شانس بیشتری برای جذب در هیات علمی دانشگاه‌ها دارند.

البته ضریب تطبیق معدل فقط در جذب هیات علمی، کاربرد ندارد و در زمان ثبت نام کنکور ارشد و دکتری هم از اهمیت بالایی برخوردار است. داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور ارشد و دکتری باید معدل نهایی خود را ارائه دهند، سپس معدل آن‌ها با احتساب ضریب معدل دانشگاه‌ها متعادل‌سازی می‌شود. در نهایت معدل به دست آمده به میزان 20 درصد بر نتیجه نهایی پذیرش داوطلبان تاثیر می‌گذارد.

ضریب تطبیق معدل چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله درباره ضریب تطبیق معدل در جذب هیات علمی صحبت کردیم. همانطور که گفته شد ضریب تطبیق معدل مشخص‌کننده‌ی سطح کیفی محل فارغ‌التحصیلی افراد است. برای این منظور دانشگاه‌های کشورمان براساس سطح کیفی به 7 گروه مختلف تقسیم شده‌اند. تطبیق معدل عدالت را بین دانشجویان برقرار می‌کند. زیرا دانشجویان دانشگاه‌های سطح بالا در مقایسه با دانشجویان دانشگاه‌های سطح پایین امتحانات سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند و شرایط تحصیلی و میزان دانش این دانشجویان با یکدیگر برابر نیست.

بیشتر بدانید:  اتوماسیون ستاره دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما