logo

زیر شاخه های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای در دانشگاه

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
زیر شاخه های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای در دانشگاه

رشته کامپیوتر یکی از رشته‌های محبوب دانشگاه‌های سراسر کشور است. بسیاری از علاقه‌مندان این رشته ترجیح می‌دهند از  زمان انتخاب رشته در مدرسه، وارد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شوند و در رشته کامپیوتر ادامه تحصیل دهند. این دسته دانش‌آموزان پس از دریافت دیپلم باید در کنکور فنی حرفه ای شرکت کنند و در صورت پذیرش، در مقطع کاردانی وارد دانشگاه شوند. همانطور که رشته کامپیوتر در هنرستان‌های فنی حرفه ای و کاردانش زیرشاخه‌های مختلفی دارد، در دانشگاه هم دارای گرایش‌های متفاوتی می‌باشد. بنابراین داوطلبان با توجه به علاقه خود می‌توانند در هر یک از این زیرشاخه‌ها تحصیل کنند. در ادامه با زیر شاخه های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای در دانشگاه آشنا می‌شویم.

معرفی زیر شاخه های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای در دانشگاه

دانش‌آموزان پس از اخذ مدرک دیپلم رشته کامپیوتر می‌توانند در مقطع کاردانی وارد دانشگاه‌های فنی شوند و پس از اخذ مدرک کاردانی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. گرایش‌ها و زیر شاخه های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای در دانشگاه در مقطع کاردانی شامل موارد زیر است:

  • گرایش نرم افزار
  • گرایش سخت افزار
  • گرایش سیستم‌های کامپیوتری
  • گرایش فناوری اطلاعات
  • گرایش شبکه‌های کامپیوتر

معرفی زیر شاخه های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای در دانشگاه

زیر شاخه نرم افزار کاردانی فنی حرفه‌ای

دروس این زیر شاخه با نگهداری، تولید و اجرای نرم‌افزارهای کامپیوتر مرتبط هستند. از زمینه‌های کاربرد زیرشاخه نرم افزار کاردانی فنی حرفه‌ای می‌توان به ایجاد راهکارهای امنیتی در سیستم‌ها، مدیریت پروژه‌های تولید نرم‌افزار، برنامه‌نویسی سایت و توسعه نرم‌افزار اشاره کرد. همچنین مهم‌ترین دروس این زیر شاخه شامل پایگاه داده، ساختمان داده و طراحی الگوریتم می‌باشند.

زیر شاخه سخت افزار کاردانی فنی حرفه‌ای

در زیر شاخه سخت افزار کاردانی فنی حرفه‌ای دانشجویان با ساخت، طراحی و برنامه نویسی سخت افزار کامپیوتر و همچنین تحلیل و عیب‌یابی این سیستم آشنا می‌شوند. از مهم‌ترین دروس این زیر شاخه می‌توان به معماری کامپیوتر، مدارهای منطقی، میکروپرسسور، میکروکنترلر و VLSI اشاره کرد. همچنین گرایش سخت افزار در زمینه‌هایی مانند طراحی و ایجاد الگوهای سخت‌افزاری، بهینه‌سازی مدارات، ساخت مدارهای دیجیتال و کار با زبان‌های سخت افزاری مانند اسمبلی کاربرد دارد.

زیر شاخه سیستم‌ های کامپیوتری کاردانی فنی حرفه‌ای

این زیر شاخه در دانشگاه‌های علمی کاربردی ارائه می‌شود و هدف از آن ایجاد توانمندی در دانشجویان برای تعمیر و نگهداری سیستم‌های رایانه‌ای است. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته باید توانایی تعمیر و به روز رسانی دستگاه‌های جانبی رایانه‌ای و نصب و تعمیر سیستم‌های اتوماسیون خانگی را داشته باشند.

زیر شاخه های رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی به کارشناسی دانشگاه‌های فنی

دانشجویان مقطع کاردانی فنی رشته کامپیوتر پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شوند. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی شامل مهندسی حرفه‌ای نرم افزار کامپیوتر، مهندسی حرفه‌ای سخت افزار کامپیوتر، مهندسی حرفه‌ای شبکه‌های کامپیوتری، مهندسی حرفه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهندسی حرفه‌ای فناوری اطلاعات هستند.

زیر شاخه های رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی به کارشناسی دانشگاه‌های فنی

سخن پایانی

همانطور که گفته شد رشته کامپیوتر در بین دانش‌آموزان بسیار محبوب است و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند از همان دوران مدرسه وارد هنرستان‌های فنی حرفه‌ای یا کاردانش شوند و در این رشته تحصیل کنند. این دانش‌آموزان پس از پایان مدرسه، برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌های فنی می‌شوند. زیرشاخه‌‌های رشته کامپیوتر در دانشگاه های فنی شامل گرایش‌های نرم افزار، سخت‌افزار، سیستم‌های کامپیوتری، فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری است.

بیشتر بدانید:  اتوماسیون ستاره دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

نویسنده این مطلب

سمیه نصرتی

همیشه نوشتن و مطالعه کردن رو دوست داشتم و از یادگرفتن چیزای جدید حسابی ذوق‌زده می‌شدم. این علاقه باعث شد تولید محتوا رو به عنوان یک شغل انتخاب کنم. در حال حاضر بیشتر از ده ساله که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام می‌دم و دوست دارم این مسیر رو حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما