logo

آزمون جانمایی سمپاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
آزمون جانمایی سمپاد

آزمون جانمایی سمپاد یکی از آزمون‌هایی است که به وسیله آن می‌توانید از سال نهم و ششم تحصیلی به مدرسه تیزهوشان برای متوسطه اول و دوم اقدام و ادامه به تحصیل دهید.

اگر شما هم یکی از دانش آموزانی هستید که دوست دارید برای ادامه تحصیل متوسطه  اول و دوم خود در یک مدرسه تیزهوشان درس بخوانید و برای دانشگاه آماده شوید، باید همه اطلاعات و نکات لازم را در خصوص این آزمون بدانید چون آزمون سمپاد تنها را انتقال به مدارس تیزهوشان و ادامه تحصیل در آن است.

جهت ثبت نام در این آزمون، باید یک دانش آموز تیزهوش در پایه ششم یا نهم باشید، منابع خوبی را مطالعه کنید و از تاریخ برگزاری آزمون اطلاع داشته باشید تا بتوانید با موفقیت این آزمون را پشت سر بگذرانید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که می‌خواهیم شما را در رابطه با آزمون جانمایی سمپاد آشنا کنیم و به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

آزمون جانمایی سمپاد نهم به دهم چیست؟

شما هم از دسته افرادی هستید که می‌خواهید بنا به هر دلیلی  برای متوسطه اول و دوم خود به یک مدرسه تیزهوشان منتقل شوید و با رتبه بهتری در آن‌جا درس بخوانید، اما نمی‌دانید راه‌حل انتقالی گرفتن و تغییر مدرسه خود چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید اشاره کنیم که تنها راه برای انتقالی گرفتن، شرکت در آزمون جانمایی سمپاد است که می‌بایست نمره و رتبه خوبی در آن کسب کنید تا بتوانید در مدرسه تیزهوشان مورد نظر خود، ادامه به تحصیل دهید.

این در حالی است که برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان متناظر یا مدارس هم رتبه با مدرسه شما در بخشنامه، نیازی به آزمون سمپاد نیست و بدون آن هم می‌توانید وارد این مدارس شوید و به تحصیل خود ادامه دهید. از این رو، نگرانی بابت قبول نشدن در آزمون سمپاد نداشته باشید چون اگر قبول هم نشوید، می‌توانید در مدارس تیزهوشان متوسطه اول و دوم متناظر ادامه دهید و جایگاهی محفوظ داشته باشید.

مدارس سمپاد، مدارس تیزهوشانی هستند که در دو دوره متوسطه اول و دوم که تحت نظارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در حال فعالیت هستند و دانش آموزان تیزهوش را به وسیله آزمون‌های تعیین شده، می‌پذیرند و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به سایر مدارس دولتی و غیردولتی هستند.

مدارس تیزهوشان، دارای 30 ساعت تدریس هستند و علاوه بر کتب اصلی، از کتاب‌های کمک درسی آموزشی به عنوان مکمل کتب اصلی استفاده می‌کنند. همچنین این مدارس از روش‌های کاملا نوین و جدید برای آموزش استفاده می‌کنند تا دانش آموزان بتوانند به بهترین نحو ممکن دروس را یاد بگیرند.

مدارس تیزهوشان و برگزاری آزمون جانمایی سمپاد، تنها برای دانش آموزان نهم نیست و داوطلبان کلاس ششم ابتدایی هم می‌توانند برای ادامه تحصیل متوسطه اول خود در مدارس تیزهوشان، می‌توانند اقدام به شرکت در این آزمون کنند و در صورت قبولی، ادامه تحصیل خود را در این مدارس بگذرانند.

همه افراد حاضر در مدارس سمپاد، گزینش خواهند شد و باید همه افرادی و کادری که در آن جا مشغول به فعالیت هستند، از بهترین افراد جامعه و کشور باشند.

بیشتر بدانید:  مدارس سمپاد

دانش آموزانی که در مدارس سمپاد مشغول به ادامه تحصیل هستند، اوقات بیکاری کمتری داشته و سعی بر این دارند که تمرکز بیشتری بر توانمندی‌ها و خلاقیت آن‌ها باشد تا استعدادهایشان زودتر شکوفا شود.

همچنین، مدارس سمپاد و افرادی که در آن‌ جا مشغول به ادامه تحصیل هستند، همه و همه دانش آموزانی ممتاز و برتر هستند و به این دلیل دارای فضای رقابتی بسیار شدید می‌باشد.

آزمون جانمایی سمپاد نهم به دهم چیست؟

مراحل ثبت نام آزمون جانمایی سمپاد

برای طی کردن مراحل ثبت نام آزمون سمپاد، ابتدا باید کد همگام خود را از مدیر مدرسه دریافت کنید تا بتوانید وارد سایت شوید.

  1. سپس وارد سایت medu.ir وارد شوید.
  2. پس از وارد شدن به سایت، در قسمت‌های مشخض شده کد ملی و رمز عبور خود را به درستی وارد کنید.
  3. پس از مطالعه شرایط ثبت نام و موافق بودن، دکمه ” ذخیره و بعدی ” را فشار دهید.
  4. سپس همه اطلاعاتی را که سایت از شما خواسته است، به درستی و کاملا دقیق وارد کنید.
  5. هزینه ثبت نام را پرداخت کرده و مراحل ثبت نام را نهایی کنید. گزینه رسید را انتخاب کرده و آن را چاپ کرده و نزد خود نگهدارید.
  6. حتما از صفحه پرداخت هزینه اسکرین شات یا عکس بگیرید و آن را نگهدارید.

با دنبال کردن این مراحل آزمون سمپاد، ثبت نام شما با موفقیت انجام شده و می‌توانید با خیالی آسوده برای تاریخ برگزاری آزمون آماده شوید و بهترین رتبه را به دست آورید.

مراحل ثبت نام آزمون جانمایی سمپاد

نکاتی که به هنگام ثبت نام در آزمون سمپاد باید رعایت کنید

در ادامه این قسمت نکات مهمی را که باید در هنگام ثبت نام رعایت کنید، به شما شرح می‌دهیم تا بتوانید آزمون نتیجه بخشی را بدهید.

  • این آزمون تیزهوشان سمپاد، تنها راه انتقالی از سال نهم و ششم به در مدارس تیزهوشان است و در صورتی که در این آزمون شرکت نکنید، نمی‌توانید درخواست جابه‌جایی به مدرسه تیزهوشان متوسطه اول و دوم داشته باشید.
  • در زمان طی کردن مراحل ثبت نام این آزمون، شماره تلفنی معتبر و در دسترس را وارد کنید که پیامک ثبت نام را از طریق سایت دریافت کنید.
  • اگر اطلاعات ثبت نام خود را به درستی وارد نکردید، اشکالی ندارد چون سایت به شما یک فرصت دیگر خواهد داد که اطلاعات درست را وارد نمایید.
  • اگر در روز برگزاری آزمون حضور نداشته باشید، به این معنا است که شما از آزمون انصراف داده‌اید و دیگر نمی‌توانید درخواست انتقال خود به مدارس تیزهوشان داشته باشید. شما می‌بایست در مدارس متناظر مدرسه قبلی خود ادامه به تحصیل دهید اما اگر برایتان مقدور نباشد، باید مدرسه خود را عوض کنید و در مدرسه‌ای دیگر ادامه به تحصیل دهید.

زمان ثبت نام در آزمون جانمایی سمپاد

پس از آگاهی از مراحل و شیوه ثبت نام در آزمون سمپاد، باید از تاریخ ثبت نام هم اطلاع کامل داشته باشید چون اگر دیر به ثبت نام اقدام کنید، فرصت دیگری برای شرکت در این آزمون نخواهد ماند. از این رو بهتر است همیشه گوش به زنگ در کانال‌های اخبار تیزهوشان باشید و همه اطلاعات را پیگیری کنید و به محض اینکه زمان ثبت نام اعلام شد، بلافاصله مراحل ثبت نام خود را طی کنید تا از شرکت در این آزمون جا نمانید. از این رو می‌توانید آخرین اخبار را از مراحل ثبت نام و زمان آن در در سایت کنکورچی دنبال کنید.

بیشتر بدانید:  آزمون پایش سمپاد

زمان ثبت نام در آزمون جانمایی سمپاد

منابع و سوالات آزمون جانمایی سمپاد

آزمون جانمایی سمپاد یک آزمون استاندارد و علمی است که سوالات غیر مفاهیم درسی و غیراستاندارد در آن مطرح نخواهد شد. پس خیالتان از این بابت راحت باشد.

این آزمون کشوری نبوده و هر سال توسط اداره استعداد درخشان در هر استان طراحی و سپس برگزار می‌شود.

تعداد سوالاتی که در آزمون جانمایی سمپاد نهم به دهم مطرح می‌شود، 100 سوال است که از درس‌های قرآن و معارف اسلامی، ریاضی، زبان انگلیسی، زبان عربی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی می‌باشد. سوالات برای داوطلبان ششم به هفتم هم شامل ریاضی، علوم تجربی، پیام‌های آسمانی، مطالعات اجتماعی، قرآن، فارسی و نگارش است.

آزمون جانمایی سمپاد دارای دو دفترچه بوده که برای پاسخگویی به دفترچه اول، 70 دقیقه و برای دفترچه دوم هم 50 دقیقه زمان خواهید داشت.

ثبت نتایج آزمون جانمایی سمپاد

پس از برگزاری این آزمون، معمولا پس از یک الی یک ماه و نیم بعد، نتایج مشخص خواهد شد و همه شرکت کنندگان می‌توانند نتیجه عملکرد خود را در آزمون جانمایی سمپاد مشاهده کنند.

در سال گذشته یعنی 1402، نتیجه این آزمون در تاریخ 14 تیر ماه اعلام شد که انتظار می‌رود در سال 1403 هم حول همین تاریخ مشخص شود.

داوطلبانی که در آزمون جانمایی سمپاد نهم به دهم مدارس تیزهوشان شرکت کرده‌اند، می‌توانند پس از اعلام نتایج به سایت my.medu.ir مراجعه کنند و جواب نهایی آزمون را مشاهده کنند.

برای اینکه سریع‌تر بتوانید به نتایج این آزمون در سایت دسترسی پیدا کنید، کافی است مراحل زیر را طی کنید.

  • وارد سایت medu.ir شوید.
  • شماره سریال شناسنامه و کد ملی خود را وارد کنید.
  • وارد قسمت پنل دانش آموزی شوید و بر روی آزمون سمپاد کلیک کنید.
  • اگر عبارت ” پذیرفته شده ” برایتان نمایش داده شد، این یعنی شما در مدرسه تیزهوشان قبول شده‌اید اما اگر عبارت ” پذیرفته نشده ” نمایان شد، به معنای عدم قبولی شما در این آزمون می‌باشد.

در صورتی که هر گونه اعتراضی نسبت به نتیجه آزمون داشته باشید، می‌توانید در زمان اعلام اعتراض نارضایتی خود را اعلام کنید و درخواست تجدید نظر را در خصوص نتیجه آزمون ثبت کنید.

اگر هم در آزمون تیزهوشان سمپاد قبول شده‌اید، باید در زمان تعیین شده مراحل ثبت نام حضوری خود را در مدرسه تیزهوشان انجام دهید و منتظر شروع سال تحصیلی جدید برای شروع متوسطه اول یا دوم باشید.

جمع‌بندی

آزمون جانمایی سمپاد تنها راه انتقال به مدارس تیزهوشان برای دانش آموزان ششم و نهم جهت تحصیل در متوسطه اول و دوم است که پس از قبولی می‌توانند در مدارس تیزهوش و در کنار افراد ممتاز ادامه تحصیل خود را بگذرانند و استعدادهایشان را در مدتی کوتاه شکوفا کنند. در صورت عدم قبولی، فرصت تحصیل در مدارس تیزهوش از بین می‌رود و شما دیگر نمی‌توانید در آزمون ورودی مدارس تیزهوش شرکت کنید و باید در مدارس متناظر مدرسه قبلی خود ادامه به تحصیل بدهید. چون به هر حال این آزمون همانند آزمون ورودی دانشگاه و کنکور نیست که بخواهید سال دیگر مجددا شرکت کنید و شانس خود را امتحان کنید.

ما در این مقاله هر آنچه نیاز به آگاهی درباره آزمون سمپاد بود را برایتان شرح دادیم که امیدواریم بتوانید پس از شرکت در این آزمون، بهترین نتیجه را کسب کنید و در کنار دانش آموزان ممتاز و در مدارس تیزهوش با امکاناتی جدید و نوین، ادامه به تحصیل دهید.

بیشتر بدانید:  فرق مدارس سمپاد با تیزهوشان

نویسنده این مطلب

سایه کاوه

فارغ التحصیل از رشته تجربی و علاقه مند به نوشتن هستم. نوشتن همیشه یکی از جذاب ترین کارهایی بوده که من در اوقات فراغتم انجام میدادم و هر چی در ذهنم بود رو روی کاغد می‌نوشتم که همین باعث شد من این کار رو به عنوان شغل اصلی خودم انتخاب کنم. من بیشتر از ۲ سال توی این حوزه فعالیت داشته ام.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما