ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان هرساله برای جذب و تربیت معلمان از طریق کنکور سراسری به تعداد معینی دانشجو می‌پذیرد با توجه به مزیت‌های که استخدام در آموزش‌وپرورش به‌عنوان دبیر دارد، افرادی زیادی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند و برای کسب رتبه لازم برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تلاش می‌کنند. در کنار این تلاش تعداد ظرفیت این دانشگاه در هرسال تأثیر مهمی در قبولی شما دارد. در ادامه به بررسی ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان می‌پردازیم.

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در هر یک رشته‌های کنکور سراسری بسیار محدود است. مواردی مانند پذیرش بومی و ظرفیت محدود و همچنین بالا بودن تقاضا برای قبولی در این دانشگاه مواردی هستند که باعث شده‌اند قبولی در دانشگاه فرهنگیان کمی سخت بوده و نیاز به تلاش فراوانی داشته باشد.

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به تفکیک استان

یکی از شرایط اصلی در قبولی دانشگاه فرهنگیان، شرط بومی پذیری است. این شرط به این معناست که شما برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان یک شهر یا استان باید بومی همان منطقه باشید. به همین دلیل افزایش ظرفیت در یک شهر خاص نمی‌تواند تأثیری روی قبولی شما در شهر دیگر داشته باشد. بنابراین هرساله ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به تفکیک هر استان اعلام می‌شود.

تعداد پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال 1402

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال 1402 و 1403 طبق اعلام وزیر آموزش‌وپرورش، سی هزار نفر اعلام شده است. هرساله به این مقدار 5 هزار نفر اضافه می‌شود و این روند تا مرز رسیدن به 40 هزار نفر ادامه پیدا می‌کند.

تعداد پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال 1403

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به تفکیک استان در سال 1403 متفاوت خواهد بود. تعداد نفراتی که در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند هرسال از طریق انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. بنابراین شما بعد از مطالعه کردن دفترچه انتخاب رشته می‌توانید با توجه به تعداد ظرفیت پذیرش، رشته‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید.

یکی از مواردی که باید در ظرفیت پذیرش در نظر داشته باشید، این است که هرساله تعداد 35 هزار نفر معلم بازنشست می‌شوند. این افراد بازنشسته باید با نیروهای جدید در آموزش‌وپرورش جایگزین شوند تا کشور با مشکل کمبود معلم روبه‌رو نشود. از طرفی طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد 100 هزار نفر کمبود نیروی در آموزش‌وپرورش وجود دارد. بنابراین ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگان رو به افزایش است و شانس قبولی شما در صورت تلاش بسیار بالا است.

نحوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

قبل از انتخاب رشته برای قبولی در دانشگاه تربیت معلم بهتر است با نحوه پذیرش و مراحلی که در صورت قبولی باید طی کنید آشنا شوید. پذیرش در این دانشگاه در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول قبولی در آزمون کتبی و مرحله بعدی قبولی در مصاحبه است. برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان شما باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. داشتن 24 سال تمام برای ورود به دانشگاه فرهنگیان
  2. حداقل معدل کل 14 در متوسطه دوم
  3. داشتن سلامت جسمی و روانی

بعد از برگزاری مرحله اول از میان قبول‌ شدگان بیشتر از ظرفیت لازم، افراد به مصاحبه دعوت می‌شوند. بعد از طی کردن مراحل مصاحبه و گذراندن سنجش سلامت جسمی و روانی فرد داوطلب، بر اساس ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در هر استان، از بین افراد بالاترین نمرات به‌عنوان قبولی نهایی انتخاب می‌شوند.

بیشتر بدانید:  سایت بهستان دانشگاه شاهد

نحوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال 1402و 1403 پرداختیم. استخدام در آموزش‌وپرورش مزایای فراوانی دارد و با توجه به کمبود نیرو در این بخش، شانس قبولی شما در دانشگاه تربیت معلم نیز بسیار بالا است. بنابراین می‌توانید با تلاش برای کسب رتبه لازم و قبولی دز آزمون ورودی در دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام کنید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما