logo

ثبت نام دانشگاه بدون دیپلم

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ثبت نام دانشگاه بدون دیپلم

داشتن تحصیلات دانشگاهی یکی از اهداف اصلی دانش آموزان و سایر افراد بعد از دوران تحصیلی در مدرسه است. ممکن است به هر دلیلی شما در فرایند اخذ مدرک دیپلم دچار مشکل شوید. حتی بعضی از افراد در دروسی افتاده‌اند یا از سال‌های قبل مدرک دیپلم خود را نگرفته‌اند. در این وضعیت این سوال ایجاد می‌شود که آیا بدون مدرک دیپلم می‌توان وارد دانشگاه شد؟

در این مقاله با ما همراه شوید تا راه‌های ورود به دانشگاه بدون دیپلم را بررسی کنیم.

ثبت‌نام دانشگاه بدون داشتن مدرک دیپلم

شما برای ثبت‌نام در دانشگاه نیاز به مدارک مختلفی دارید. یکی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز، مدرک دیپلم دبیرستان است. سوالی که برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که آیا بدوم دیپلم میشه رفت دانشگاه؟ در ادامه با توجه به شرایط شما و دلایل عدم اخذ مدرک دیپلم، پاسخ این سوال را بررسی می‌کنیم.

ثبت‌نام دانشگاه بدون داشتن مدرک دیپلم

آیا بدون دیپلم میشود دانشگاه رفت؟

در ابتدا شما باید مشخص کنید که مدرک دیپلمتان را به چه دلیلی نگرفته‌اید؟ آیا واحد افتاده داشته‌اید؟ در صورتی که شما در چند واحد درسی در سال‌های دبیرستان افتاده باشید و به اصطلاح دیپلم ردی باشید، طبق شرایط خاصی می‌توانید در برخی از رشته‌های خاص دانشگاهی مشغول به تحصیل شوید. البته باید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که بدون کنکور سراسری باشند.

تعداد این دانشگاه‌ها زیاد نیست و در اکثر موارد دانشگاه‌های معتبر، امکان ورود و ثبت را برای دانش‌آموزان با دیپلم ردی در نظر نگرفته‌اند و امکان رزرو قبولی نیز ندارند. اگر قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارید، باید یک سال منتظر بمانید و در واقع در سال بعدی به همراه دیگر دانش آموزان مردودی در امتحانات مجدداً شرکت کنید و نمره قبولی را برای واحدهای افتاده کسب کنید.

ثبت‌نام دانشگاه با دیپلم ردی

اگر چند واحد درسی افتاده دارید که نتوانستید قبل از ثبت‌نام دانشگاه آن‌ها را پاس کنید نگران نباشید. شما می‌توانید از بعد از قبولی در دانشگاه با توجه به شرایط دانشگاهی که در آن قبول ‌شده‌اید، درس‌های افتاده را پاس کنید. در دانشگاه‌های مختلف مهلت پاس کردن این دروس متفاوت است.

در برخی از این دانشگاه به‌طور هم‌زمان با شروع تحصیل در دانشگاه باید امتحان‌های دروس افتاده را بدهید و در برخی از دانشگاه‌ها قبولی شما رزرو می‌شود و در یک بازه زمانی مشخص باید این دروس را پاس کنید. شما باید به دنبال دانشگاه‌های آزادی که ظرفیت مازادی را برای دانشجویانی که درس افتاده دارند، رزرو می‌کنند باشید و از زمان ثبت‌نام آن‌ها مطلع شوید.

همچنین می توانید با مراجعه کردن به سایت سنجش به نشانی Sanjesh.org مراجعه کنید و گواهی تایید موردنیاز برای ورود دانش‌آموزان مردودی به دانشگاه و ثبت‌نام در دانشگاه برای این افراد را کسب کنید.

دانشگاه بدون دیپلم

برخی از افراد اصلاً مدرک دیپلم را نگرفته‌اند. در این وضعیت امکان ثبت‌نام دانشگاه حتی در رشته‌های بدون آزمون و در دانشگاه آزاد نیز وجود ندارد. اگر از این دسته از افراد هستید، شما باید در ابتدای کار در یک مدرسه بزرگ‌سالان ثبت‌نام کنید و برای گرفتن دیپلم خود تلاش کنید. برای گرفتن مدرکتان نیازی به حضور در کلاس‌های درسی نیست، تنها کافی است دروس را مطالعه کرده و با داشتن آمادگی در جلسه امتحان حاضر شوید.بعد از اخذ مدرک دیپلم می‌توانید برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های مختلف اقدام نمایید.

بیشتر بدانید:  معدل لازم برای رشته دندان پزشکی

ثبت‌نام در دانشگاه بدون مدرک پیش دانشگاهی

برخی از افراد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظری نظام قدیم هستند و در آن زمان که گذراندن دوره پیش دانشگاهی الزامی برای ورود به دانشگاه بوده است، آن‌ها مدرک پیش دانشگاهی خود را نگرفته‌اند.

در این شرایط آیا بدون مدرک پیش دانشگاهی میشه دانشگاه رفت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله شما می‌توانید بدون داشتن این مدرک در گروه رشته‌های غیر نظری ثبت‌نام کنید. شما باید در آزمون کاردانی ناپیوسته شرکت کنید و در یکی از رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد ثبت‌نام خود را انجام دهید. لیست این رشته‌ها را می‌توانید از طریق دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون کاردانی ناپیوسته مشاهده کنید.

ثبت‌نام در دانشگاه بدون مدرک پیش دانشگاهی

سخن پایانی

در این مقاله ما سوال آیا بدون مدرک دیپلم میشود دانشگاه رفت را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. اینکه آیا شما می‌توانید در همان سال بدون داشتن مدرک دیپلم، در دانشگاه ثبت‌نام کنید و مشغول به تحصیل شوید، به علت‌های عدم اخذ دیپلم بستگی دارد.

اگر دیپلم ردی باشید یعنی چند درس را افتاده باشید می‌توانید در شرایط خاص به روش‌های مختلف برای ثبت‌نام در دانشگاه تلاش کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از زمان‌های ثبت‌نام در دانشگاه و یا برگزاری امتحانات مجدد با کارشناسان مجرب موسسه کنکورچی در تماس باشید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما