logo

چگونه معدل خود را در پیام نور بالا ببریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
چگونه معدل خود را در پیام نور بالا ببریم؟

معدل ترمی، معدل متوالی و معدل کل در پیام نور از جمله عباراتی هستند که دانشجویان هر ترم با آن سروکار داشته و سعی دارند معدل خود را هر طور که شده بالا ببرند.

زمانی که دانشجویان به پرتال خود در سیستم گلستان پیام نور وارد می‌شوند، می‌توانند هر کدام از معدل ترمی، متداولی و کل را مشاهده کنند اما نکته در خور این است که نحوه محاسبه هر یک از این معدل‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید با طریقه محاسبه آن‌ها آشنا شوید. امروز در این پست می‌خواهیم شما را با هر یک معدل‌های ترمی، متداولی و کل آشنا کنیم و بررسی کنیم که چگونه می‌توان هر یک از این معدل‌ها را بالا برد و محاسبه کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

معدل ترمی پیام نور

معدل ترمی پیام نور نمرات دروسی است که هر دانشجو در نیمسال اول کسب کرده و همان معدل ترم درس‌های ترمی است که گذارنده‌اید و هیچ ربطی به نمرات درس‌های گذشته ندارد. به عبارت دیگر، معدل ترمی صرفا برای اطلاع دانشجویان از وضعیت ترمی است که دروس آن را گذارنده‌اند.

معدل ترمی پیام نور

معدل متوالی پیام نور

در آیین نامه آموزش ماده 7، اعلام شده است که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در دو نیم سال تحصیلی غیر متوالی و متوالی، اگر معدل دانشجو کمتر از 14 باشد، از ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور محروم خواهد شد.

اطلاع داشتن از این نکته برای دانشجویان بسیار مهم و ضروری است چرا که کنترل کردن معدل چه متوالی باشد چه غیر متوالی، پس از پایان ترم، ثبت کردن نمرات و محاسبه معدل باید توسط خود دانشجو باشد که در صورت بی‌دقتی، هر عواقبی که پیش آید بر عهده خود دانشجو خواهد بود.

معدل کل پیام نور

معدل کل همانطور که از نامش پیداست، شامل تمام نمرات دروسی است که از آغاز تحصیل در دانشگاه پیام نور تا نیم سالی که حال حاضر در آن هستید، بوده و می‌بایست نمره هر درس را در واحد خود درس ضرب کنید. پس از مشخص شدن نمره نهایی هر یک از دروس، باید همه را با هم جمع کنید و سپس تقسیم بر مجموع تعداد واحدهای دروس کنید.

معدل کل پیام نور اصلی‌ترین معدلی است که شما دانشجویان باید به آن توجه داشته باشید چون از ابتدای سال تحصیلی و پس از فارغ التحصیلی با آن سروکار دارید و می‌توانید برای شرکت در آزمون‌های استخدامی و ارشد از آن استفاده کنید.

معدل کل قابل قبول برای فارغ التحصیلی در دانشگاه پیام نور

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی دانشگاه در حال تحصیل هستند، می‌بایست حداقل نمره 12 را به عنوان معدل کلی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید حداقل نمره 14 را به عنوان معدل کل جهت فارغ التحصیل شدن کسب کنند.

در صورتی که هر یک دانشجویان معدلی کمتر از اعداد ذکر شده بود، می‌بایست از بین درس‌هایی که نمرات 10 الی 11 و نیم کسب کرده‌اند، چند درس را انتخاب کنند و امتحان این دروس را با نمره بالاتر و قابل قبول‌تری پشت سر بگذرانند تا جمع معدلشان افزایش یابد.

معدل کل قابل قبول برای فارغ التحصیلی در دانشگاه پیام نور

10 راهکار برای افزایش و ارتقای معدل در پیام نور

زمانی که معدل بالایی در هر مقطع تحصیلی داشته باشید، می‌توانید در ادامه تحصیل بیشتر و آزمون‌های استخدامی موفق‌تر عمل کنید. از طرفی هم اگر از طریق تحصیل مایل به ایجاد کسب و کار و فعالیت در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی هستید، اولین معیاری که برای کار از شما درخواست می‌کنند، داشتن معدل بالا است. پس اگر شما هم می‌خواهید در راستای تحصیل در دانشگاه به ویژه پیام نور معدل بالایی کسب کنید، این راهکارها می‌توانند کمک کننده باشند.

  • داشتن برنامه ریزی اصولی برای مطالعه دروس در طول ترم
  • حضور در همه کلاس‌ها به صورت منظم
  • جزوه نوشتن سر کلاس
  • شرکت در کلاس‌های خصوصی و رفع اشکال
  • مطالعه کتاب‌های اصلی دروس و متکی نبودن بر کتاب‌های کمک آموزشی
  • به خودتان باور داشته باشید
  • منظم‌تر و با برنامه‌تر مطالعه کنید
  • وقت بیشتری برای دروسی که در آن ضعیف هستید، بگذارید
  • حواس جمع بودن سر کلاس و یادگیری بهتر دروس
  • پرهیز از غیبت در کلاس‌ها
بیشتر بدانید:  ثبت نام دانشگاه بدون دیپلم

نویسنده این مطلب

سایه کاوه

فارغ التحصیل از رشته تجربی و علاقه مند به نوشتن هستم. نوشتن همیشه یکی از جذاب ترین کارهایی بوده که من در اوقات فراغتم انجام میدادم و هر چی در ذهنم بود رو روی کاغد می‌نوشتم که همین باعث شد من این کار رو به عنوان شغل اصلی خودم انتخاب کنم. من بیشتر از ۲ سال توی این حوزه فعالیت داشته ام.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما