logo

ترم تابستان دانشگاه سراسری

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ترم تابستان دانشگاه سراسری

تابستان فرصت مناسبی برای درس خواندن، کار کردن و دیگر فعالیت‌های مفید است.بسیاری از دانشجویان که قصد دارند دوره تحصیلی‌شان را سریع‌تر سپری کنند و یا در طول ترم واحدهای افتاده زیادی داشته‌اند، تلاش می‌کنند در ترم تابستان این موارد را جبران کنند. با توجه به اینکه شرایط دانشگاه‌ها متفاوت است شما می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه اطلاعات مهم در خصوص ترم تابستان را مطالعه کنید و از این فرصت به ‌خوبی استفاده کنید. اما در ادامه نیز با ما همراه شوید تا نکات مهم در خصوص ترم تابستان دانشگاه سراسری و سایر دانشگاه‌ها را بررسی کنیم.

ترم تابستان دانشگاه سراسری چگونه است؟

دانشگاه‌های مختلف با در نظر گرفتن شرایط دانشجویان و برای کمک به تحصیل آسان‌تر آن‌ها تصمیم گرفتند در یک ماه تابستان نیز کلاس‌های خود را برگزار کنند تا دانشجویان بتوانند در این فرصت واحدهای افتاده را پاس کنند و سال‌های تحصیلی خود را کمتر کنند.

البته این ترم‌های تابستان دارای شرایط و قوانین خاص در هر دانشگاه است. شما با دانستن این شرایط می‌توانید تعیین کنید که آیا ترم تابستان دانشگاه سراسری برای شما مفید خواهد بود یا خیر. شرایط کلی ترم تابستان به این صورت که شما با پرداخت شهریه می‌توانید در یک فرصت یک‌ماهه واحدهای درسی عمومی، پایه و در برخی موارد واحدهای مربوط به دروس تخصصی را بگذرانید. میزان شهریه و واحدهای که برای انتخاب مجاز است در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

ترم تابستان دانشگاه سراسری چگونه است؟

ترم تابستان چیست؟

ترم تابستان در حقیقت یک‌ترم یا نیم سال است که به‌صورت کوتاه مدت در یک بازه زمانی 1 ماهه انجام می‌شود. شرکت در ترم تابستان به‌صورت کاملاً اختیاری است و برای دانشجویان با اهداف و شرایط خاص مناسب است. این ترم تحصیلی از آغاز تابستان یعنی در اواسط تیر آغاز می‌شود و به همراه امتحانات تا اوایل شهریور به طول می‌انجامد.

اگر شما از دانشجویانی هستید که می‌خواهید دروس مردود شده خود را جبران کنید و یا تعداد واحدهای درسی زیادی دارید و  می‌خواهید تعداد این واحدها را کاهش دهید، ترم تابستان انتخاب مناسبی برای شماست. همچنین در برخی از موارد واحدهایی که قصد دارید آن‌ها در ترم تحصیلی بعدی یعنی در مهرماه بردارید، پیش‌نیاز درسی دارند. ترم تابستان می‌تواند یک فرصت عالی برای گذراندن این پیش‌نیازها باشند.

نحوه برگزاری ترم تابستان دانشگاه سراسری

در فرصت یک ماه ترم تحصیلی تابستان باید ثبت‌نام، آموزش و امتحانات کمی به‌صورت فشرده انجام شود. تا با دیگر ترم‌های تحصیلی تداخل و به‌هم‌ریختگی ایجاد نکند. برای این منظور ثبت‌نام ترم تابستان از اواسط تا اواخر تیرماه طول می‌کشد.

زمان ثبت‌نام در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و شما باید با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظر خود از این زمان مطلع شوید. دقت داشته باشید که ثبت‌نام این ترم تحصیلی نیز به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. بعد از تکمیل شدن ثبت‌نام، کلاس‌های مربوطه در مردادماه انجام می‌شود و سپس در اوایل شهریور فرصت برای امتحانات فراهم می‌شود.

نحوه برگزاری ترم تابستان دانشگاه سراسری

آموزش در زمان ترم تابستان

فرایند آموزش در ترم تابستان کمی سخت‌تر و فشرده‌تر از حالت عادی است. دانشجویان باید انتخاب واحدهای درسی را تا اواخر تیر ماه به انجام برسانند. برای این انتخاب تنها می‌توانند 6 واحد درسی را انتخاب کنند و برای هر واحد نیز مطابق قانون معمول دانشگاه‌ها باید 16 جلسه کلاس را سپری کنند.

بیشتر بدانید:  اتوماسیون ستاره دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

تمامی شرایط و قوانین برای کلاس‌ها به‌صورت عادی و مانند دیگر مواقع سال است. نکته مهمی که در شرایط ترم تابستان دانشگاه سراسری باید به آن توجه کنید است که تعداد غیبت‌ها در ترم تابستان محدود است و شما در صورت غیبت کردن 3 جلسه از این 16 جلسه نمره صفر خواهید گرفت.

انتقالی برای ثبت‌نام در ترم تابستان

ترم تابستان در تمامی دانشگاه‌های کشور برگزار نمی‌شود. بنابراین اگر دانشگاه شما فاقد این امکان باشد و شما به شرکت کردن در ترم تابستان علاقه‌مندید، نگران نباشید. شما می‌توانید به‌وسیله انتقالی گرفتن و انتخاب واحد در دانشگاهی دیگر در ترم تابستان شرکت کرده و استفاده مفیدی از تابستان داشته باشید.

در این مواقع شما باید برای واحدهای درسی که انتخاب می‌کنید دقت بسیار بالایی داشته باشید؛ چراکه در صورت بروز هرگونه اشتباه در انتخاب واحد و وجود داشتن مغایرت بین درس‌های گذرانده شده و گذرانده نشده، دانشگاه مبدأ و مقصد مسئولیتی ندارند. برای جلوگیری از این  اشتباه در انتخاب کردن 6 واحد درسی مجاز برای ترم تابستانی، باید دروس انتخابی را با چک لیست دانشگاه مبدأ بررسی کنید.

حذف درس در ترم تابستان

حذف کردن واحدهای درسی انتخاب ‌شده در روال عادی ترم‌ها دارای شرایط ویژه‌ای است. اما در خصوص ترم تابستان دانشگاه سراسری دانشجویی که نتواند در کلاس‌های این ترم شرکت کند و حضور یابد، باید با دلیل و مدرک موجه آن درس و یا دروس انتخابی خود را حذف کند. حذف دروس با مدرک موجه باید قبل از آزمون پایان فصل باشد.

همچنین باید بدانید که در ترم تابستان به علت کم بودن تعداد واحدهای درسی، نمره قبولی از 12 محاسبه می‌شود. درصورتی‌که دانشجو کمتر از این میزان نمره کسب کند، آن درس را افتاده است و مجدداً باید انتخاب واحد کند.

پرداخت شهریه برای ترم تابستان دانشگاه سراسری

یکی از سؤالات اصلی دانشجویان در خصوص ترم تابستان این است که آیا برای افرادی که در روزانه مشغول به تحصیل هستند، باید شهریه برای این ترم پرداخت شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله باید پرداخت شهریه داشته باشید، اما میزان پرداخت شما با توجه به نظر دانشگاه‌های ارائه‌دهنده ترم تابستانی خواهد بود. میزان این شهریه در دانشگاه‌های مختلف و در شهرهای مختلف کاملاً متفاوت است.

پرداخت شهریه برای ترم تابستان دانشگاه آزاد

افرادی که در دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند نیز در خصوص شهریه ترم تابستان با چالش مواجه هستند. نحوه محاسبه هزینه ترم تابستان برای دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی به این صورت است که یک‌دوم شهریه ثابت به‌علاوه‌ شهریه متغیر هر واحد درسی، میزان این شهریه را مشخص می‌کنند.

البته فرمول گفته ده برای حداکثر 6 واحد درسی است و درصورتی‌که یک دانشجو قصد داشته باشد بیشتر از این میزان انتخاب واحد کند، باید دوسوم شهریه ثابت را به‌علاوه‌ی شهریه متغیر هر واحد درسی به دانشگاه آزاد پرداخت کند.

زمان ثبت‌نام برای ترم تابستان

زمان برگزاری ترم تابستان در دانشگاه‌های سراسری و آزاد مختلف، تفاوت دارد و هر دانشگاه زمان مخصوصی را برای انجام این فرایند ثبت‌نام اعلام می‌کند. برای مثال ثبت‌نام ترم تابستان دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ 16 تیر آغاز می‌شود تا 23 تیر زمان دارد.

بیشتر بدانید:  آیا اعتبار مدرک واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد کم است؟

برای دانشگاه‌های سراسری نیز فرایند ثبت‌نام به همین صورت است و تاریخ‌های مختلفی برای ثبت‌نام و برگزاری کلاس‌های آموزشی اعلام می‌شود. برای مثال دانشگاه شهید بهشتی آغاز کلاس‌ها را در تاریخ 16 تیر اعلام کرده و دانشگاه اصفهان 23 تیر را برای آغاز کلاس‌ها مشخص کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ترم تابستان دانشگاه سراسری از جنبه‌های مختلف پرداختیم. علاوه بر دانشگاه سراسری شرایط، زمان و دیگر موارد مهم مربوط به ترم تابستانی را برای دانشگاه آزاد نیز بررسی کردیم. زمان ثبت‌نام و برگزاری کلاس، میزان شهریه پرداختی برای ترم تابستانی و حتی میزان واحدهای مجاز نیز با توجه به دانشگاه‌های مختلف، تفاوت دارند. شما می‌توانید سوالتتان را در خصوص ترم تابستان و شرایط برگزاری آن از کارشناسان باتجربه و مجرب موسسه کنکورچی بپرسید.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما