logo

انصراف از دانشگاه پیام نور

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
انصراف از دانشگاه پیام نور

یکی از دانشگاه‌های معتبر در کشور ما، دانشگاه پیام نور است که عده زیادی از جمعیت دانشجویان در سراسر کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. یکی از موارد بسیار مهمی که قبل از ثبت‌نام در هر دانشگاهی مانند دانشگاه پیام نور باید بررسی کنید، این است که در صورت پشیمان شدن از تحصیل در این دانشگاه، چگونه می‌توانید برای انصراف اقدام کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا تمامی شرایط و موارد مهم در خصوص انصراف از دانشگاه پیام نور را بررسی کنیم.

انصراف از دانشگاه

در هر ترم تحصیلی عده‌ای از دانشجویان به دلایل مختلفی مانند عدم توانایی پرداخت هزینه تحصیل، علاقه نداشتن به رشته تحصیلی و یا به دانشگاه، مشکلات خانوادگی، بیماری، دور بودن دانشگاه از محل زندگی و مشکلات اسکان در آن شهر و بسیاری از موارد دیگر برای انصراف از دانشگاه اقدام می‌کنند. برخی اوقات عدم علاقه‌مندی به دروس هر رشته و یا سخت بودن آن دروس برای افراد، می‌تواند باعث انصراف از دانشگاه پیام نور در ترم اول شود.

هر دانشگاهی قوانین و شرایط مختلفی را برای انصراف از تحصیل در نظر گرفته است. انصراف از دانشگاه پیام نور نیز شرایط و قوانین خاص خود را دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. درخواست انصراف از دانشگاه پیام نور دارای مراحل مشخصی است که شما باید آن را طی کنید و سپس هزینه‌ای که برای انصراف از تحصیل در این دانشگاه مشخص‌شده است را بپردازید.

انصراف از دانشگاه

انصراف از دانشگاه پیام نور

شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور مانند دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور طبق یک آیین‌نامه‌ مشخص‌ شده است. شما باید قبل از اقدام برای انصراف از دانشگاه اطلاعات کاملی در خصوص روند این کار و عواقب آن داشته باشید تا در آینده برای تحصیل مجدد یا موارد دیگر دچار مشکل نشوید. برای مثال درصورتی‌که یک دانشجو بدون اطلاع قبلی به دانشگاه و کسب اجازه از آن ترک تحصیل کند، این کار او انصراف از دانشگاه شمرده‌ شده و دیگر آن دانشجو حق تحصیل در آن دانشگاه را نخواهد داشت.

شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور

در مرحله اول شما بعد از اینکه از تصمیمتان برای انصراف از دانشگاه پیام نور مطمئن شدید، باید به دفتر آموزش دانشکده مربوط به رشته خودتان مراجعه کنید. سپس از آن‌ها فرم انصراف از دانشگاه پیام نور را دریافت کرده و اطلاعاتتان را در آن وارد کنید. بعد از اینکه درخواست خودتان را مبنی بر انصراف از دانشگاه پیام نور ثبت کردید، این درخواست شما به مدت 1 ماه ذخیره خواهد شد و بعد از گذشت این زمان در صورت عدم وجود مشکل و یا پس نگرفتن درخواست توسط دانشجو، درخواست شما ثبت نهایی می‌شود.

بعد از انصراف از دانشگاه مسلماً شما حق تحصیل در آن دانشگاه را نخواهید داشت. البته تا این مرحله از آیین‌نامه انصراف از دانشگاه پیام نور به‌صورت حضوری انجام می‌شود. بعدازاین باید موارد مربوط به سامانه دانشگاه پیام نور را انجام دهید.

شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور

نحوه انصراف از دانشگاه پیام نور در سایت گلستان

برخی از دانشگاه‌ها درخواست انصراف از دانشگاه را به‌عنوان قسمتی از سامانه رسمی خود در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین علاوه بر فرمی که در دفتر آموزش دانشکده پر می‌کنید باید با مراجعه کردن به سایت گلستان پیام نور، در قسمت مربوط به انصراف از دانشگاه فرم موجود در این بخش را نیز تکمیل کرده و درخواستتان را ثبت کنید. بعد از این مراحل یک‌زمان مشخص برای صحبت دانشجو با کارشناسان آموزش دانشگاه پیام نور مشخص می‌شود. در این صحبت باید شما دلیلتان را برای انصراف از دانشگاه پیام نور به همراه مدارک لازم ارائه کنید.

بیشتر بدانید:  جدول همترازی دانشگاه آزاد

مدارک لازم جهت انصراف از دانشگاه پیام نور

شما قبل از درخواست خود برای انصراف از دانشگاه پیام نور، باید مدارک لازم برای این درخواست را بررسی کرده و آماده کنید. شما در مراحل انصراف از دانشگاه باید علاوه بر فرم مربوطه، مدارکی مانند کارت دانشجویی، شناسنامه و کارت ملی خودتان را نیز ارائه کنید. بعد از ثبت شدن درخواست انصرافتان، باید کارت دانشجویی خود را به مسئولان تحویل دهید.

جریمه انصراف از دانشگاه پیام نور

برای انصراف از هر دانشگاهی در کشور شما باید مبلغی را به‌عنوان جریمه انصراف خود بپردازید. تا زمانی که این هزینه را پرداخت نکرده باشید، درخواست انصراف شما بررسی نخواهد شد. این جریمه برای افراد مختلف، مبلغ متفاوتی است؛ چراکه بر اساس مواردی مانند سال ورودی، رشته تحصیلی، دوره تحصیل، تعداد ترم‌هایی که گذرانده شده و تعداد ترم‌های باقی‌مانده تعیین می‌شود. به‌طورکلی میزان این جریمه 1.5 برابر هزینه شهریه ثابت هر دانشجو است.

نکته مهمی که در خصوص انصراف از دانشگاه پیام نور باید بدانید این است که درصورتی‌که شما هزینه‌ جریمه انصراف از دانشگاه پیام نور را پرداخت کرده باشید، فرم انصراف از دانشگاه را تکمیل کرده و ثبت کرده و مدارک لازم را هم ارائه داده باشید، بازهم ثبت درخواست شما 1 ماه به طول می‌انجامد و شما در صورت پشیمانی از انصراف از دانشگاه پیام نور می‌توانید در مدت این 1 ماه برای لغو درخواستتان اقدام نمایید.

انصراف از دانشگاه پیام نور و تحصیل مجدد

همان‌طور که انصراف از دانشگاه پیام نور یک تصمیم بسیار مهم است و نباید بدون اطلاع قبلی از شرایط و قوانین این کار انجام شود، بازگشت به تحصیل نیز تصمیم بسیار مهمی است که می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. بازگشت به تحصیل مخصوص مقطع خاصی نیست و همه‌ی دانشجویان در هر مقطعی که باشند می‌توانند برای انصراف از تحصیل و یا بازگشت به تحصیل اقدام کنند.

برای بازگشت به تحصیل باید در ابتدا هدف خودتان را مشخص کنید. آیا به رشته‌ای که قبلاً در آن مشغول به تحصیل بوده‌اید، علاقه دارید و یا می‌خواهید ادامه مسیر تحصیلی خود را در یک رشته جدید بگذرانید. بعد از این تصمیم‌گیری شما باید از شرایطی که هر دانشگاه برای بازگشت به تحصیل در نظر گرفته است، مطلع شوید و مراحل این کار را گام‌به‌گام انجام دهید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که بازگشت به تحصیل در دانشگاه پیام نور دارد، متن درخواست بازگشت به تحصیل برای این دانشگاه است.

متن درخواست بازگشت به تحصیل پیام نور

شما باید در هنگام انصراف از دانشگاه به صورتی عمل کنید که در آینده امکان بازگشت به تحصیل برای شما وجود داشته باشد. برای انجام این کار نیز مانند انصراف باید یک درخواست رسمی به مراجع مربوطه ارسال کنید.

درخواست شما باید کاملاً روشن و واضح باشد. همچنین باید در یک قالب و فرمت کاملاً رسمی نوشته شود. نوع بیان و لحن شما در نوشتن این درخواست بسیار مهم است. سعی کنید درخواست خودتان را خیلی ساده و واضح بیان کنید و بعد از ارسال آن حتماً تأییدیه دریافت کنید تا از رسیدن درخواست بازگشت به تحصیل خود به دست مراجع مربوطه مطمئن شوید.

بیشتر بدانید:  تحصیل همزمان در دو مقطع

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مراحل، شرایط و قوانین انصراف از دانشگاه پیام نور پرداختیم. همان‌طور که گفته شد برای انصراف از دانشگاه باید، فرم انصراف از دانشگاه پیام نور را تکمیل کنید و به همراه جریمه انصراف و مدارک لازم به دفتر آموزش دانشکده خود ارائه کنید. درخواست شما بررسی می‌شود و بعد از گذشت 1 ماه در صورت عدم وجود مشکل به ثبت می‌رسد.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما