logo

شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد

تابستان یک فرصت عالی برای جبران کردن واحدهای پاس نشده در ترم‌های قبلی است. برای تحصیل در ترم تابستان تمامی دانشگاه‌ها مبلغی را به‌عنوان شهریه این ترم در نظر می‌گیرند. هزینه شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد نصف شهریه ثبات مشخص ‌شده و شهریه متغیر برای هر درس است. در ادامه با ما همراه شوید تا شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد را بررسی کنیم.

شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد

دانشگاه‌های آزاد یکی از دانشگاه‌هایی هستند که هرساله دروسی را تحت عنوان ترم تابستان ارائه می‌دهند تا دانشجویان فرصت جبران درس‌های مردود شده را داشته باشند و یا بتوانند سریع‌تر درس خود را به پایان برسانند. دانشجویان دانشگاه‌های آزاد موظف هستند برای ترم‌های عادی و ترم تابستان شهریه بپردازند و این شهریه هرسال به میزان 10 الی 15 درصد افزایش دارد.

شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد

روش محاسبه شهریه دانشگاه آزاد

درصورتی‌که شما در مقطع کاردانی پیوسته یا ناپیوسته و یا کارشناسی باشید، می‌توانید تا 6 واحد را برای ترم تابستان انتخاب کنید و شهریه آن نصف شهریه ثابت به‌اضافه شهریه متغیر برای دروس انتخابی‌تان است. اما اگر دانشجویی بخواهد بیشتر از 6 واحد در ترم تابستان بردارد، باید دو سوم شهریه ثبات را به همراه شهریه متغیر برای واحدهای انتخابی بپردازد. شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد کرج و شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد تهران نیز در مقاطع مختلف نیز به همین روش محاسبه می‌شود.

تعداد واحدهای مجاز برای ترم تابستان

با توجه به اینکه تابستان یک فرصت کوتاه برای تحصیل است و باید قبل از آغاز نیمسال اول، کلاس‌ها و امتحانات ترم تابستان به پایان رسیده باشد تا تداخل نداشته باشند، دانشگاه‌های آزاد و یا دولتی محدودیتی در تعداد واحدهای انتخابی در نظر گرفته‌اند.

برای دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی، انتخاب واحد تا سقف 8 واحد عادی و شرایط خاص تا 10 واحد ممکن است. البته این تعداد برای دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی است و برای دانشجویان مقطع دکتری تخصصی و ارشد تا 4 واحد ممکن است.

برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز حداکثر تعداد واحدهای مجاز 6 واحد است. این تعداد برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه است. دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکتری تخصصی تنها می‌توانند 4 واحد را در ترم تابستان انتخاب کنند.

سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

شما برای مطلع شدن از زمان ثبت‌نام و انتخاب واحد و همچنین پرداخت هزینه شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد باید به سایت edu.iau.ac.ir مراجعه کنید. در سال‌های قبل از بیماری کرونا دانشجویان پرداخت هزینه و انتخاب واحد را به‌وسیله سامانه سیدا انجام می‌دادند، اما امروزه مسئولان دانشگاه آزاد سامانه آموزشیار را برای این امر در نظر گرفته‌اند.

سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

سخن پایانی

در این مقاله بررسی ترم تابستان در دانشگاه‌های آزاد و میزان شهریه در نظر گرفته‌ شده برای این ترم پرداختیم. شما برای ثبت‌نام در ترم تابستان دانشگاه آزاد باید با توجه به تعداد واحدهای انتخابی و مقطع تحصیلی‌تان شهریه بپردازید. کارشناسان ما در مجموعه کنکورچی آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند.

بیشتر بدانید:  ترم چیست

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما