logo

کنکور زبان انگلیسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
کنکور زبان انگلیسی

کنکور یکی از آزمون‌های ورودی مهم برای ادامه تحصیلات دانشگاهی است که در سراسر کشور در یک روز و تاریخ با توجه به رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. اهمیت این آزمون باعث شده است افراد بسیار زیادی از آن به عنوان یک منبع عالی برای رسیدن به اهداف خود برسند و راه درست را به خوبی طی کنند.

این در حالی است که بسیاری از منابع غیر رسمی باعث شده‌اند که متقاضیان و داوطلبان مسیر را خیلی سخت و پیچیده‌تر از حالت خود ببینند که در نهایت از استرس زیاد، نمی‌توانند مسیر مطالعه خود را به خوبی طی کنند.

زبان انگلیسی هم یکی از پرطرفدارترین زبان‌ها در سراسر دنیا است که یادگیری آن بسیار واجب شده است و سالانه افراد زیادی اقدام به یادگیری آن می‌کنند. این زبان بین المللی، در بسیاری از موارد کاربرد بسزایی داشته و به همین جهت، فرصت‌های شغلی از طریق یادگیری آن برای افراد به وجود آمده است. از این رو هر سال تعداد بسیار زیادی از داوطلبان ایرانی در کنکور سراسری این رشته شرکت می‌کنند و با یکدیگر رقابت می‌کنند.

امروز در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با کنکور زبان انگلیسی به صورت جامع و کامل آشنا کنیم که خاطره خوبی را از مسیر کنکور این رشته پرطرفدار کسب کنید. پس تا انتها با ما همراه بمانید.

کنکور زبان چیست؟

قبول شدن در کنکور زبان می‌تواند رویای بسیاری از جوانان و نوجوانان را برطرف کند و وارد مسیر جدیدی از تحصیلات کند تا با عزت نفس بیشتری در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کنند.

این کنکور به عنوان گزینه‌های شناور کنکور سراسری معروف است یعنی علاوه بر افرادی که می‌توانند به صورت تخصصی در آن شرکت و رتبه خوبی کسب کنند، می‌تواند گزینه دومی برای داوطلبان کنکورهای تجربی، انسانی، هنر، ریاضی و فنی حرفه‌ای باشد.

البته ناگفته نماند که افراد دیگری هم با شرایط‌های خاص، تمایل به شرکت در این آزمون را دارند. از جمله:

  • افرادی که از بچگی در کلاس‌های آکادمیک زبان شرکت کرده‌اند و با فنون مخصوص و مهم این رشته آشنایی کامل دارند و دوست دارند موفقیت بزرگی را با توجه با دانشی که دارند، در آن کسب کنند.
  • داوطلبانی دیگر که با اجبار در کنکور زبان شرکت می‌کنند تا اگر احتمال قبول نشدن در رشته اصلی خود را نداشتند، موفقیتی در این آزمون به دست بیاورند.
  • و اما دسته سوم هم افرادی هستند که تنها به صورت آزمایشی و جهت آشنا شدن با این آزمون، تمایل به شرکت کردن دارند.

در این مقاله، بیشترین تمرکز روی افرادی است که می‌خواهند به صورت تخصصی در این آزمون قبول شوند و از رقیبان خود پیشی بگیرند. این متقاضیان، اطلاعات و دانش درست و غلط بسیار زیادی از زبان انگلیسی را در دست دارند که می‌بایست قبل از شرکت در آزمون با اطلاعات درست را در رابطه با زیر گروه‌ها و بودجه بندی همه سوالات و منابع کنکور زبان آشنایی کافی داشته باشند.

طبق آماری که توسط سازمان سنجش اعلام شده است، میزان داوطلبان این گروه از کنکور زبان به حدود 60 هزار نفر رسیده است که در نتیجه میزان رقابت را بین سایر رشته‌ها میان داوطلبان آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بدانید:  معدل لازم برای قبولی در رشته پرستاری

کنکور زبان چیست؟

زیر گروه‌های کنکور زبان

کنکور زبان دارای زیر گروه‌های متفاوتی است که در ادامه این قسمت از مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زیر گروه‌های کنکور زبان

زیر گروه اول زبان‌های خارجه

رشته‌هایی که در زیر گروه اول زبان‌های خارجه قرار می‌گیرند شامل آموزش زبان انگلیسی، تربیت دبیر زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی مترجمی خبر زبان انگلیسی می‌باشند که زیر پایه این گروه، زبان انگلیسی است.

زیر گروه دوم زبان‌های خارجه

زیر گروه دوم زبان‌های خارجی شامل و رشته زبان آلمانی و مترجمی رشته زبان آلمانی است که زبان پایه این گروه هم، زبان آلمانی می‌باشد.

زیر گروه سوم زبان‌های خارجه

زیر گروه سوم از زبان‌های خارجه شامل زبان و ادبیات فرانسه و مترجمی زبان فرانسه می‌باشد.

زیر گروه چهارم زبان‌های خارجه

زیر گروه چهارم زبان‌های خارجه شامل بقیه زبان‌های خارجی دنیا همچون روسی، چینی، ایتالیایی، اردو، ترکی استانبولی، ژاپنی و زبان ارمنی در مقطع تحصیلی لیسانس است.

تغییر زیر گروه‌ها در سال 1403

در سال‌های گذشته تغییر زیر گروه‌ها شامل موارد ذکر شده بود که در زیر گروه ضریب دروس اختصاصی با یکدیگر متفاوت بود. بر اساس آخرین خبر از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه زیر گروه‌های کنکور سراسری به حذف رسیده‌اند.

نحوه ثبت نام در کنکور زبان

زمان ثبت نام در کنکور زبان انگلیسی همزمان با ثبت نام در کنکور سراسری است که همه متقاضیان و داوطلبان حین ثبت نام کردن در ساسر رشته‌های تجربی، انسانی، ریاضی و هنر، می‌توانند در کنکور زبان انگلیسی هم شرکت کنند.

کنکور زبان در سال‌های اخیر طی دو نوبت برگزار می‌شود و متقاضیان باید برای اطلاع از زمان ثبت نام آن در سایت سازمان سنجش پیگیر باشند.

دفترچه آزمون سوال‌های تخصصی زبان انگلیسی

پیش از اینکه به سراغ بررسی دفترچه سوالات تخصصی کنکور زبان برویم، لازم به ذکر است که دفترچه سوالات عمومی حذف شده است. پس داوطلبان باید نهایت توجه و تمرکز خود را روی سوالات تخصصی بگذارند و با جزئیات کامل دفترچه و بودجه بندی سوالات مربوط آشنایی داشته باشند تا آمادگی‌های لازم شرکت در این آزمون را کسب کنند.

طبق آخرین اخباری که در سال 1403 منتشر شده است، تعداد سوالاتی که در گروه آزمایشی زبان یک دفترچه تخصصی در نظر گرفته شده است، 70 سوال بوده و همه شرکت کنندگان 105 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن را دارند.

آزمون ورودی دانشگاه زبان انگلیسی دارای پرسش‌های تخصصی از زبان انگلیسی، روسی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسه است که داوطلبان باید با توجه به رشته خود، به این سوالات پایخ درست بدهند.

  • 10 سوال مربوط به دستور و گرامر زبان
  • 5 سوال از ترتیب واژه
  • 15 سوال واژگان
  • 20 سوال درک مطلب
  • 10 سوال کاربرد زبان
  • 10 سوال کلوز تست

همه داوطلبان باید برای کسب موفقیت در این بخش، باید با تسلط و تمرکز بالا به سوالات پاسخ دهند. البته ناگفته نماند که برای پاسخگویی درست به این سوالات، نه تنها باید بر مباحث کل منابع تسلط کافی داشته باشند، بلکه باید با قواعد، واژگان و قواعد انگلیسی آشنایی زیادی داشته باشند که علاوه بر مطالعه کتاب‌های این زمینه، استفاده از فیلم و منابع انگلیسی هم کمک کننده خواهند بود.

بازار کار و آینده شغلی رشته زبان‌های خارجی

هر شخص با وارد شدن به زمینه کاری و شغلی خود، اگر استمرار، پشتکار، اراده و تلاش نداشته باشد، تنها مدت کوتاهی در زمینه خود فعالیت می‌کند و نمی‌تواند به اهداف خود در این راستا برسد. اما در صورتی که با برنامه ریزی درست پیش بروید، می‌توانید در زمینه تخصصی خود به موفقیت عظیمی برسید. علاقه و مهارت دو نمونه از مهم‌ترین مواردی است که داوطلبان کنکور زبان‌های خارجی موفق می‌کند و باعث می‌شود نتایج بهتری را کسب کنند. همچنین با افزایش و ارتقای مهارت‌ها هم می‌توان در زمینه‌های متفاوتی اما در همان حوزه زبان‌های خارجی فعالیت و تجربه‌های زیادی کسب کرد.

بیشتر بدانید:  معدل لازم برای رشته پزشکی

سخن پایانی

کنکور زبان انگلیسی یکی از بهترین آزمون‌های شناور است که علاوه بر داوطلبین تخصصی خود، دارای متقاضیان آزمایشی دیگری هم می‌باشد. جهت کسب بهترین نتایج نسبت به سایر رقیبان خود، می‌بایست همه نکات ریز و جزئیات لازم را در این زمینه کسب کنید. کنکور زبان انگلیسی دارای یک دفترچه سوالات تخصصی است که تنها از یک درس مهم زبان انگلیسی مطرح می‌شود. لازم به ذکر است که دروس عمومی تنها در سابقه تحصیلی داوطلبان تاثیر دارد.

همچنین متقاضیانی که دوست دارند موفقیت عالی را در این زمینه کسب کنند، باید انگیزه کافی و استمرار لازم را در این جهت داشته باشند تا در آینده موقعیت شغلی خود را بهتر کنند. اگر می‌خواهید در طیف بسیار گسترده‌ای از انواع مشاغل حضور پیدا کنید، کنکور زبان‌های خارجی می‌تواند از مهم‌ترین راه‌ها در این جهت باشد.

نویسنده این مطلب

سایه کاوه

فارغ التحصیل از رشته تجربی و علاقه مند به نوشتن هستم. نوشتن همیشه یکی از جذاب ترین کارهایی بوده که من در اوقات فراغتم انجام میدادم و هر چی در ذهنم بود رو روی کاغد می‌نوشتم که همین باعث شد من این کار رو به عنوان شغل اصلی خودم انتخاب کنم. من بیشتر از ۲ سال توی این حوزه فعالیت داشته ام.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما