logo

تغییر رشته در مقطع دکتری

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
تغییر رشته در مقطع دکتری

بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که می‌خواهند در آزمون دکتری هم شرکت کنند، قصد دارند رشته فعلی خود را تغییر دهند و در یک رشته دیگر مشغول به ادامه تحصیل در دکتری شوند.

تغییر رشته یا گرایش در مقطع تحصیلی دکتری کاملا ممنوع می‌باشد اما دانشجویانی که حین ثبت نام آزمون دکتری تمایل به تغییر رشته خود را داشته باشند، می‌توانند فقط برخی از کد رشته‌ها را که دارای شرط تجانس هستند، با رشته تحصیلی مقطع قبل یا ارشد که در آن‌ها وجود نداشته باشد، ادامه به تحصیل دهند.

در زمان تحصیل مقطع دکتری هم دانشجویانی هستند که می‌خواهند بنابه دلایل مختلف رشته فعلی‌شان را تغییر دهند  و در گرایشی دیگر ادامه به تحصیل دهند. طبق قوانینی که در دفترچه ثبت نام کنکور دکتری تعیین و منتشر شده است، تغییر دادن رشته در مقطع دکتری ممنوع است و به هیچ عنوان امکان پذیر نمی‌باشد.

شرایط تغییر رشته در مقطع دکتری

یکی از پر چالش‌ترین مراحل تحصیلی دانشجویان، مقطع دکتری است چون باید دارای اهداف آینده داری باشند تا در یک رشته مناسب و عالی ثبت نام دکتری خود را انجام و ادامه به تحصیل دهند.

بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی هستند که بدون تغییر رشته تحصیلی خود وارد مقطع کارشناسی ارشد شده و برای ادامه تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند و سپس در همان رشته قبلی، ادامه به تحصیل می‌دهند. اما متاسفانه بعد از وارد شدن به مقطع دکتری، متوجه این می‌شوند که رشته تحصیلی‌شان مناسب نیست و به هر دلیلی، باید از رشته فعلی خود انصراف و رشته دیگری را انتخاب کنند.

قابل توجه این دسته از دانشجویان، تغییر رشته در مقطع دکتری امکان پذیر نیست و باید در زمان انتخاب رشته دانشگاه، رشته مناسبی را انتخاب کنند که در مقطع دکتری با مشکل مواجه نشوند.

شرایط تغییر رشته در مقطع دکتری

نحوه تغییر رشته در مقطع دکتری

طبق مطالبی که ذکر کردیم، امکان تغییر رشته در مقطع دکتری وجود ندارد اما در صورتی دانشجو قصد تغییر دادن رشته خود را در آزمون دکتری داشته باشد، می‌تواند تحت یکسری شرایط خاص رشته تحصیلی خود را حین ثبت نام آزمون دکتری تغییر بدهد.

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل بوده و داوطلب کنکور دکتری هستند، باید حتما به این نکته توجه داشته باشند تغییر دادن رشته دکتری به شرایط تجانس نیاز دارد. به عبارت دیگر دانشجو باید طبق رشته تحصیلی خود، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آزمون دکتری ثبت نام کند که خوشبختانه امروزه بسیاری از رشته‌های آزمون مقطع دکتری هیچ نیازی به رعایت کردن شرایط تجانس نداشته و همه دانشجویان می‌توانند بدون رعایت کردن شرط تجانس و در نظر نگرفتن رشته تحصیلی فعلی خود در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته مد نظر خود در آزمون مقطع دکتری ثبت نام انجام دهند.

تغییر دادن رشته در آزمون مقطع دکتری در رشته‌هایی همچون علوم پایه، رشته‌های مهندسی و غنی بلامانع می‌باشد اما دانشجویان باید قبل از هر گونه اقدامی، باید دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری را با دقت مطالعه کنند که از همه رشته‌های مجاز بدون نیاز به شرط تجانس مطلع باشند. چون ممکن است هر سال لیستی متفاوت‌تر از سال گذشته به رشته‌های مجاز تغییر رشته افزوده شود و یا حتی یکسری از رشته‌‌ه از لیست رشته‌های مجاز حذف شوند.

بیشتر بدانید:  بازار کار رشته بهداشت محیط

همچنین آزمون سراسری و آزمون دانشگاه آزاد در مقطع دکتری همزمان برگزار شده و هیچ تفاوتی بین تغییر رشته مقطع دکتری در دانشگاه‌های سراسری و آزاد وجود ندارد. چون همه دانشجویانی که مجاز به انتخاب رشته در رشته‌های مورد نظر خود می‌باشند، می‌توانند با نادیده گرفتن رشته فارغ التحصیلی خود در یکی از رشته‌های مد نظر دکتری ثبت نام انجام دهند و در هر دو آزمون کتبی و مصاحبه دکتری رشته مورد نظر خود شرکت و بهترین نتیجه را کسب کنند.

نحوه تغییر رشته در مقطع دکتری

نویسنده این مطلب

سایه کاوه

فارغ التحصیل از رشته تجربی و علاقه مند به نوشتن هستم. نوشتن همیشه یکی از جذاب ترین کارهایی بوده که من در اوقات فراغتم انجام میدادم و هر چی در ذهنم بود رو روی کاغد می‌نوشتم که همین باعث شد من این کار رو به عنوان شغل اصلی خودم انتخاب کنم. من بیشتر از ۲ سال توی این حوزه فعالیت داشته ام.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما